User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 98
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Wel of niet naar de peuterspeelzaal??  (gelezen 8284 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dana-dune

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Gepost op: september 08, 2010, 14:38:29 »
Bodi is inmiddels ruim 19 maanden oud, en nu begin ik te twijfelen of ik hem een ochtendje in de week naar de psz zal brengen...

Dana ging dat ze 2 jaar oud was 2 keer per week, en niet omdat het nodig was maar gewoon omdat ik het leuk voor haar vond om gezellig met andere kindjes te spelen, en omdat ik denk dat het best goed voor een kindje kan zijn.
Dana vond het ook echt geweldig!! Is een rustig meisje wat zich prima kan vermaken, en ruzie uit de weg gaat.

Maar nu Bodi......alias Bokito, alias Bob de bouwer, alias Razende Roeland...en zo kan ik nog wel een paar bedenken...
Mijn kleine lieve mannetje is er ehmmmm, zeg maar 1 met een klein gebruiksaanwijzinkje. Laat zich absoluut niks vertellen, en doet alles wat niet mag, sloopt alles wat hij tegen komt, en deinst ook niet terug als er iemand (ongeacht hoe groot) voor hem staat en rent je zo omver.
Hij ziet NEE als een grote uitdaging, en straf (als je het al zo kan noemen) doet hem niks.
Negeren gaat niet, want hij zoekt net zo lang tot hij iets vind waar je wel op moet reageren.

Op al mijn kasten zitten van die veiligheids sluitingen, maar daar heeft hij iets op gevonden...gewoon heel hard open/dicht/open/dicht tot het plastic het begeeft en open is het kastje.
Slotje op de ijskast?? Dan trek ik toch gewoon het handvat er vanaf!!!

Lijkt allemaal erger dan het is hoor, hij kan ook super lief met een paar speelgoed diertjes spelen of met zijn loopauto in de tuin rijden.
Het is echt een super heerlijk mannetje, en soms wil ik wel in hem bijten zo lief vind ik hem dan, maar hij kan ook echt heel druk zijn en dan vooral als er veel mensen in de buurt zijn.

Maar nu bedacht ik me dus, hoe moet dat nou als hij naar de psz gaat?? Het is weer niet nodig, ik werk tenslotte niet, maar ik denk aan de ene kant dat het wel goed voor hem is, spulletjes delen en dat soort dingetjes.
Maar aan de andere kant...ik ken ook die kleine Bokito die als hij een kindje lief vind bovenop zijn "slachtoffer" gaat liggen, en liefkozend zijn/haar haartjes probeert uit te trekken, of probeert of die oortjes van dat andere kindje er ook af getrokken kunnen worden...En ik weet wel dat het niet zijn bedoeling is om iemand pijn te doen, maar hij is zo vreselijk onbehouden en maak me zorgen over hoe het dan op de psz zal gaan.

Tja, wat is wijsheid???


Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2010, 15:11:00 »
Op de psz hebben ze natuurlijk wel ervaring met alle soorten van gedrag en kindjes, dus ook jou bokito zouden ze wel aan kunnen denk ik, misschien is het wel goed voor hem als hij van een "vreemde" hoort dat iets niet mag en krijgen ze hem beetje in het gereel...

Jasper gaat hier denk ik ook gewoon met de 2 jaar naar de psz, eventjes afwachten nog wanneer we op wintersport gaan en dan ga ik hem opgeven...

Hij klinkt als een echte bokito zeg wat hij allemaal voor elkaar krijgt, dan is Jasper nog vriendelijk voor onze spullen als hij het niet open krijgt heeft hij er lieve vrede mee, hier maar op paar kastjes waar hij echt niet in mag komen slotjes en voor de rest blijft hij aardig uit.....

Succes met je keuze....

 :knuf: Nicole


Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2010, 15:15:00 »
Ik denk dat het misschien inderdaad wel goed voor hem kan zijn. Even leren dat er ergens anders andere regels gelden, een vreemd gezicht wat hem verteld wat hij wel en niet mag. En tussendoor zich lekker uit kunnen leven met andere kindertjes.
Bo gaat maandag beginnen, die heeft het ook echt nodig om aandacht te leren delen en zich lekker uit te kunnen leven.
Succes met beslissen. hier mogen ze vanaf 2 jaar, bo word dinsdag 2.



Offline Jennifer

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 374
Re:Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2010, 18:58:35 »
Hier zijn ze niet naar de psz geweest. En Jorden gaat er nu ook niet na toe.
Ook Jorden heeft inmiddels al geruimte tijd door dat een kinderslot een kwestie is
van goed hard open trekken en dan gaat het alsnog open en kan hij in de la.
Hij heeft met meer dingen dat hard moet. Deur open kan ook duwend en hard
(of hangend aan de deurklink en dan hard afzetten natuurlijk zodat het zwaait)

Hier hoeven ze ook niet en ik vind dat ze met 4 al snel en meer dan genoeg moeten.
Groetjes Jennifer
mv J@imey (11-09), J0rden (12-07), J0ey (12-05) en Just1n (01-04)

Offline daan28

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 2.959
  • Trotse mama van Veerle,Chelsea en Wouter
Re:Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2010, 20:26:06 »
Hoi Joyce.
Idee zullen we onze alfa mannetjes een keer samen ergens neer zetten?
hahahha
Wouter is net zo'n aapje,en ik moet zeggen ik denk dat psz juist wel goed is,net wat nicole schrijft ze hebben daar natuurlijk wel vaker te maken gehad met dit soort kindjes.
Ze moeten wel wat meer tijd nemen met wouter en we hebben duidelijke afspraken gemaakt zodat we op de psz en thuis op 1 lijn zitten en dat werkt tot nu toe goed
succes met het nemen van de beslissing  :knuf:

Offline yfke

  • First class twat!
  • Forum Admin
  • *****
  • Berichten: 2.633
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2010, 22:40:22 »
Ik denk JUIST dat voor je lieve bokito het goed is.
Even andere omgeving. andere kindjes etc.

Hoe cliche het ook klinkt, andere ogen dwingen vaker toch als mama of papa of een andere bekende er niet bij is.
Jullie houden toch wel van hem.

En mocht er  bijv. een oorzaak achter zitten dan zijn hun pedagogisch gezien wat beter opgeleid om eventuele belangrijke punten te herkennen etc.
Like I always say, there is no 'I' in TEAM... there's a 'ME' though, if you jumble it up.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Reactie #6 Gepost op: september 08, 2010, 23:40:16 »
En daar ben ik het weer eens mee eens... Snap dat je de andere kindjes wil beschermen, logisch ook, aangezien je weet hoe hij kan zijn. Maar juist een "vreemde" kan vaak beter bekijken of dit puur onbehouwenheid is, of dat er meer "gesleuteld" zou kunnen worden. Zo te horen weet jij het zelf niet helemaal zeker, is dit "normaal" gedrag of doe ik ergens iets fout (normaal gevoel bij mama's)

Natuurlijk zijn er sluitingen waar ze echt niets mee kunnen (wij hebben magneetsluitingen, deur gaat echt niet open, hoe graag je het ook wilt, zonder magneet). Natuurlijk zijn er meer kindjes die hun liefde/genegenheid zo laten blijken. Maar wil je je nog twee jaar gaan afvragen of wat hij doet voorkomen had kunnen worden? Of je er wat aan had kunnen doen?

Vreemde ogen doen vaak rare dingen, het zegt nog niet alles... soms gedragen ze zich op psz voorbeeldig om dan thuis weer compleet los te gaan... en dan hoeft het NOG NIET aan jouw opvoeding te liggen!

Zie de PSZ als een soort second opinion! Gaat het niet, kan je er alsnog weer mee stoppen. Maar stel... ze kunnen licht werpen op wat er speelt? Wil je die kans dan missen? Enneh.... als ik het zo lees, kan je zo af en toe echt wel een ochtend rust gebruiken! Als jouw lieve Bokito zijn dagen heeft, moet je alle zeilen bijzetten! Dat gaat makkelijker als je soms heel even een "gewoon Joyce" periode hebt!

Enneh als ik hoor hoe Bodi is.. gaat hij zich wel vermaken op de PSZ!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline dana-dune

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re:Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2010, 14:47:28 »
Bedankt voor jullie lieve/uitgebreide antwoorden!!  :luvya:

Ik denk dat het inderdaad best goed voor hem zou kunnen zijn om even lekker met andere kindjes te spelen op de psz.
Ik weet ook zeker dat hij het fantastisch gaat vinden, hij is echt dol op kindjes! (ongeacht het feit dat hij ze graag op wil eten uit liefde, haha!)

Ik vraag me wel af hoe hij met de drukte omgaat, dat is iets waar hij veel moeite mee heeft. Als hij teveel aandacht krijgt, of als er veel mensen om hem heen zijn wil hij de volle aandacht en gaat als een soort tasmanian devil in de rondte rennen..
Met mijn verjaardag hetzelfde verhaal, zodra er iemand binnen kwam ging hij aandacht trekken. Gillen, rennen, gooien met spullen..
Ik blijf dan gewoon rustig, pak hem even op schoot bijvoorbeeld, en zeg dan dat hij dat niet mag. Dat slaan of met dingen gooien au doet enz. maar als ik hem weer neerzet doet hij het meteen weer..
Tuurlijk, ik weet dat hij nog te klein is om het echt te begrijpen, maar ik wil hem wel duidelijk maken dat iets niet mag/kan.
Het lijkt wel of dat hij juist doorgaat als ik nee zeg. Heb geprobeerd om sommige dingen te negeren maar hij doet soms ook dingen die je niet KAN negeren.
Afleiden werkt nog het beste, ik vraag dan vaak of hij iets voor me gaat zoeken, zijn auto oid. en dat gaat best goed.

Ach ik probeer zo consequent mogelijk te zijn, hij krijgt op tijd zijn eten/fruit en gaat altijd op tijd naar bed, ben ook niet echt onzeker over de manier hoe ik het doe, denk zelfs dat ik het heel aardig doe!
Het is gewoon een mannetje met een behoorlijk eigen willetje (goh, van wie heeft hij dat nou??!!), en ik moet ogen in mijn zak hebben, maar gelukkig zijn er ook momenten dat ik hem wel op kan vreten van verliefdheid..  :luvya:
Hij heeft ook zo ongelooflijk veel humor, klein voorbeeldje wat ik jullie niet wil onthouden; Een aantal weken geleden toen het nog mooi weer was liep Bodi in zijn rompertje zonder luier. Hij had een potje gekregen waar zo een muziekje uitkomt als je er op plast, hij zegt namelijk meteen plas/poep als hij iets in zijn luier doet dus dacht waarom niet? Na een tijdje zei hij; Mama, bah poep!! Ik meteen in het potje kijken, maar niks natuurlijk.. Maar hij bleef maar zeggen mama poep, mama poep.. Wat had die lieverd nou gedaan?? Willem zijn laptopkoffer open gedaan (stond op de grond) en daar keurig in gepoept!!  :wut?:
"Bah papa tas" zei hij, nou ik heb zooo gelachen!! Willem iets minder, maar ik vond dat zo schattig...  :luvya: :luvya:

En zo heeft hij heel veel van dat soort acties, ik maak me er niet druk om zolang het niet gevaarlijk is.
En ja, het is best vermoeiend, maar ik krijg er zo veel voor terug, klinkt cliche maar is echt zo!!

@Nynke; Wat betreft mijn "gewoon Joyce momenten", daar werk ik aan hoor! Ik ga regelmatig met mijn vriendin een avondje stappen, en van diezelfde vriendin heb ik voor mijn verjaardag een weekendje Maastricht gekregen!!  :goei:

  :knuf:




Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Reactie #8 Gepost op: september 09, 2010, 15:41:23 »
hahahahahahahahaha wat een streek zeg!!! Ruimt Willem zijn tas nu wel op???  :roflmao: :roflmao: :roflmao:

Peuterspeelzaal is anders dan visite, grote mensen zijn er om aandacht van te trekken, anders is zo'n visite alleen maar saai! Probeer het gewoon, je ziet vanzelf wel of het gaat of niet! Benoem je twijfels wel, dan kunnen ze nooit zeggen: ja maar dit had je ons niet verteld!

Weekendje Maastricht!! Super zeg!!! Wanneer ga je?  :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamav2

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 406
Re:Wel of niet naar de peuterspeelzaal??
« Reactie #9 Gepost op: september 09, 2010, 15:52:55 »
Nou ik zie al dat je antwoorden genoeg hebt gekregen en dat je inmiddels je keuze ook al gemaakt hebt!
Ik denk ook dat je er goed aan doet om hem wel te laten gaan! Ze zijn er daar in getraind om met de kinderen om te gaan die de uitdaging graag aan gaan!
Maar wat een giller zeg! Poepen in papa zijn tas  :8 tja die leert meteen zijn troep op te ruimen ;)

Mijn jongste is ook een mega boef. ik zeg hier vaak genoeg dat ie uit de hel is komen kruipen toen de duivel sliep! Sloopt graag, haalt streken uit. maar heeft nu wel een peuterjuf
die heb de baas is en waar hij stapel op is! Hij laat het kaas niet van zijn brood vreten. maar vind het geweldig op psz.
Gewoon je kind laten genieten en ervaren hoe je ook met andere om kan gaan. Hij wordt hopelijk vanzelf rustiger ;)