User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 116
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: vraag voor kennis  (gelezen 6397 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
vraag voor kennis
« Gepost op: mei 07, 2013, 21:51:47 »
Bij deze even een vraagje voor iemand die ik wat help met het starten van de borstvoeding.
Kindje is nu 3 weken 1 dag oud en geboren met 37 weken. Ze heeft last van hyperlactatie en doet blokvoeden

Haar vraag in eigen woorden (heb toestemming om te plaatsen)

"T kan vrij lang aan de borst drinken en na ruim 30 minuten soms langer het idee geven dat hij nog niet uitgegeten is blijft happen en met zijn hoofdje op zoek naar de borst. Heeft wel genoeg goede plas en poeplu8iers gewoon gele ontlasting. Is het dan zuigbehoefte of kan het verandering zijn van moedermelk of iets anders. Me borsten drinkt hij overgens ondanks het lange drinken niet leeg je ziet nog steeds dat hij slikt en melk in zijn mondje als ik heb er zelf afhaal. Doe nog steeds blokvoeden om hem ook het achtermelk te geven. Komt omderbij o de 2 uur en blijft vrij lang vragen en vaak voor hij in goeie slaap valt."

meer info al uitgevraagd. \

Volgens haar hapt hij goed, grote hap veel tepelhof,
Dit duurd nu 5 dagen
Hiervoor liet hij er vaak 3 uur of als het aan hem lag langer tussen. Op mijn advies 3 uur als max aangehouden ivm rantprematuur.
heeft geen speentje.


Mijn idee is dat hij mogelijk ineffectief drinkt omdat hij "lui" is geworden door de hyperlactatie  en het makkelijke stromen en dat dat nu moeilijker gaat en dat hij daardoor niet voldoende binnenkrijgt, al dan niete in combinatie met regeldagen.
Wat is jullie visie??



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: vraag voor kennis
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2013, 22:18:33 »
Kee, lastig zo in derde persoon  ;-)

Wat ik heel graag wil weten en waarvan ik hoop dat zij eerlijk en duidelijk antwoord geeft:
Hij slikt, maar gaat hij ook de hele cyclus af? Is hij dus ook echt aan het klokken, daarna overgaand in zuig, zuig, slik, etc.??? Of gaat hij heel rap over in meer zuigen dan slikken en zou hij eigenlijk moeten wisselen van borst??? Of opnieuw moeten aanhappen als borst nog niet leeg is?
Wat doet hij als zij borstcompressie uitoefent (als zij zegt dat haar borst nog niet leeg is) wordt hij dan weer rustiger en drinkt hij weer beter door? Wat doet hij als zij eerst goed laat boeren (goede houding al uitgelegd?) en daarna weer die ene borst geeft? Wat is zuig/slik modus dan?

Hyperlactatie is een groot woord... het lichaam van de vrouw krijgt de eerste shot hormonen bij de bevalling en nog behoorlijk wat hormonen daarna, dat er meer melk is dan ukkie opkrijgt in de eerste weken, is redelijk normaal. Af en toe helemaal leegkolven en daarna ukkie aanleggen zou op zich moeten kunnen volstaan. Blokvoeden wordt soms te snel ingezet en te heftig doorgevoerd.

Wat ik in je verhaal niet meekrijg, hoe is zijn groei???? 37 weken is niet echt een randprematuur, dan zou mijn oudste dat ook geweest moeten zijn  ;-) Maar goed groeien, goede luiers, goede ontlasting en alertheid is wel erg belangrijk.

Grote hap, veel tepelhof, maar hoe ziet tepel eruit als hij loslaat? Heeft hij meer boventepelhof dan onderkant wellicht?
Gele ontlasting geeft mij niet het idee dat zij hyper-lacteert. Bij een te-veel aan melk heb je vaak meer groenige schuimende ontlasting met onverteerde restjes.

Na eerste stuwingsdagen kan het zijn dat ukkie weer even opnieuw moeten leren happen he? En moeders natuurlijk ook... we zijn maar wat snel sommige dingen gewend...

Kan je hier al wat mee Natalie?

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag voor kennis
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2013, 22:22:41 »
Poep was echt groen en ze ontplofte gigantisch. Daarom blokvoeden en heel af en toe kolven begonnen.
Gonneke ging uit van randprematuur en adviseerde 3 uur als echte max.
Rest ga ik haar even vragen.

Bericht verstuurd. zodra ik meer weet hoor je van mij. Vermoed dat ze al op bed ligt (geef haar eens ongelijk)
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2013, 22:35:10 door mammavanbo »



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: vraag voor kennis
« Reactie #3 Gepost op: mei 07, 2013, 22:30:32 »
Kee, weer wat geleerd... mijn oudste ook een randprematuur dus  ;-)

De max van 3 uur is ook heel erg verstandig, maar dat is voor bijna alle pasgeborenen wijs om aan te houden. Snap dat er duidelijke signalen waren voor een hyperlactatie en hiernaar ook gehandeld is, maar de productie van een pasbevallen moeder is heel flexibel.... en de maag/eetlust van de baby groeit in het begin ook nog eens relatief snel.

Als je er op tijd bij bent, kan je veel dingen nog snel bijsturen....

Het drinkgedrag van de baby én het gevoel van de borst na de voeding én de vorm van de tepel na de voeding, kunnen je veel vertellen over wat nu de meest logische vervolgstap zal zijn....

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag voor kennis
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2013, 22:37:51 »
Na 1 keer kolven en blokvoeden ging hij gelijk beter groeien en zat met een week op geboortegewicht. Poep werd ook gelijk steeds geler en was met 24 uur perfect. Gonneke gaf idd aan bij voorkeur elke 2 uur bij hem, maar max 3 uur.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: vraag voor kennis
« Reactie #5 Gepost op: mei 07, 2013, 22:44:19 »
Kortom, dat was puur in de kraamweek en we zijn al weer bijna drie weken verder. Ben benieuwd wat zij antwoordt op drinkgedrag, maar zal dat morgen pas lezen... ik ga namelijk slapen!

Natalie, wil je voor mij het vervolg hier wel neerzetten? Jij kan dit prima zelf handelen.... volgens mij... maar ik lees natuurlijk graag mee en stel dan ook mijn vragen (waarvan jij de meeste vast al wel gevraagd zal hebben). Soms ligt het antwoord vlak onder je neus en zie je het gewoonweg even niet....

 :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag voor kennis
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2013, 12:03:13 »
1e bericht wat ik terugkreeg
Hij begint echt eerst met kloklen en dat gaat lanhzaam over naar zuigen. Meestal laat hij na 10 min zelf los. Ik probeer hem dan een boertje te laten doen lukt niet altijd endaarna hapt hij opnieuw zelfde borst eerst weer klokken daarna zuigen dit doet hij ook wel eens een tweede keer.  Maar hij lijkt ook na de 2 keer niet genoeg te krijgen hij valt in een slaapje van zeg 5 min en komt opnieuw en alles herhaalt zich.  Hij groeit verder gewoon netjes hij lijkt alleen heel veel honger te hebben



Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag voor kennis
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2013, 12:04:15 »
Vanacht is Tristan van 2 uur tot 6:30 bezig geweest met drinken aan de borst huilen en weinig boertjes laten en maar niet in slaap te krijgen niet na of tijdens de voeding of na 15 min laten huilen. Concentatie bureau zegt inbakeren of speen geven maar de speen wil ik nog niet zoals je weet en ik had juist gehoord dat inbakeren niet meer mocht wat denk jij. Zelf weet ik het even niet meer ben doodop en weet niet meer wat wijsheid is.

Bericht van vanochtend



Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag voor kennis
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2013, 12:09:39 »
Zo. en dan nu even verder op de pc. Op de mobiel tikt zo lastig.

Bakeren iig voor nu afgeraden. Draagdoek aangeraden, die heeft ze over een week.
Veel huidcontact aangeraden, nu even meegaan overdag in drinkgedrag en kleintje bij haar houden.
Eventueel voor in bedje goed strak opmaken tegen onrust of desnoods even armpjes in de slaapzak voor snachts paar uurtjes.

Kwa voeding begin ik te denken dat lk inschakelen misschien geen verkeerde zet is, ware het niet dat ze financieel zeer slecht zitten. Komt lll ook aan huis?



Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag voor kennis
« Reactie #9 Gepost op: mei 08, 2013, 19:26:56 »
Als het goed is heeft ze vanavond contact met lll hier in de buurt. Ik heb even stapje terug gedaan.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: vraag voor kennis
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2013, 11:09:46 »
Geen spruw, geklak, uitslag of iets dergelijks? Spurt zou kunnen, maar kramp door aanhapproblematiek ook. Lk wordt ook nog wel eens vergoed door verzekering. Mobiel typt idd niet makkelijk, laptop stuk sneller...

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag voor kennis
« Reactie #11 Gepost op: mei 11, 2013, 19:08:12 »
Dames, terug van weggeweest.

Mijn vragen als ik dit zo lees:
Is het aanleggen echt wel goed?
Hoe is de ontlasting nu?
Hoe gaat het groeien nu?
Pus de vragen die Nynke op heeft geschreven.


Misschien even navragen bij de verzekering? Als ze zelf 10 euro bijmoeten leggen en de borstvoeding gaat wel goed lopen, hebben ze de kosten van de KV niet.

Groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.