User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 97
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.  (gelezen 12037 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline HanB

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Gepost op: maart 29, 2013, 21:03:21 »
Op 2 januari is onze jongste geboren, zoon Quinn.
In de kraamweek viel hij teveel af, doordat hij niet genoeg dronk, en ook niet vaak genoeg, de kleine luiwammes.
Daarop ben ik gaan kolven, om de productie wat op te voeren, en om ervoor te zorgen dat hij genoeg binnen zou krijgen.
Dit draaide uiteindelijk uit op fulltime kolven, omdat aanleggen standaard pijn deed bij mij, en omdat ik die zekerheid van het zien hoeveel hij binnen kreeg wel heel erg prettig vond.

Toen ik op een zaterdag bij Chella kwam om mijn kolf door te laten meten, zei ze, tussen neus en lippen door, dat het goed kon zijn dat mijn borst simpelweg te groot en te zwaar voor Quinn is geweest. Dat hij wellicht teveel moeite moest doen om goed aan te happen, en de tepel tijdens de voeding goed vast te blijven houden, omdat mijn borst te zwaar op zijn kinnetje leunde.

Dit gaf me de moed, na een paar dagen hier goed over nagedacht te hebben, en erover gesproken te hebben met mijn man, om hem op de dinsdag na die zaterdag voor het eerst weer aan te leggen. En sindsdien voed ik weer live!!! :luvya: Maar helaas, weer doet het aanleggen pijn. Welke houding ik ook probeer, waar ik hem ook houd, boven of onder of naast de tepel, zodat hij zijn koppie draait. Het doet enorm veel pijn. Kloven heb ik niet. Mijn tepels zien er perfect uit. Dat is het dus niet.

Is het dan echt dat mijn tepels zo overgevoelig zijn? Ik heb namelijk ook altijd last van dingen als schurende shirts, als er per ongeluk tegen geleund wordt door mijn lieve edoch zeer onhandige kids, noem maar op... Ik kan echt niks hebben aan mijn tepels...

Zijn er meer die dat hebben? :???:

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2013, 08:00:07 »
Hey Hanneke,

Heel knap van je dat je weer live bent gaan voeden! Lukt het je nu nog wel om live te voeden? Of ben je weer gestopt door de pijn. Gaat het met kolven wel pijnloos?
Een hele rare vraag, heb je last van winterhanden?
Zelf heb ik nooit last gehad van zulke pijnlijke tepels.
Heb je al geprobeerd om je borst goed te ondersteunen en dan te voeden.

Ik hoor het wel.

groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline HanB

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2013, 16:39:52 »
Hai Antoinette,

Ja, ik voed nog steeds live. :luvya: Alles voor het goede doel!
Dat goede doel hielp me ook het fulltime kolven vol te houden, al die weken. ;-)
Met kolven is het ook niet pijnloos, helaas...
En nee, ik heb geen winterhanden, hoezo?
Ook met ondersteunen van de borst blijft het evenveel pijn doen.  :(

groetjes
Han

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2013, 18:06:44 »
Hoi Han,

als je winterhanden hebt, kan je dit probleem ook in je tepels hebben. Dan knellen je bloedvaatjes als het ware af met voeden. Als je er warmte op doet tijdens het voeden doet het dan minder zeer, heb je dat al geprobeerd?

Zou het een schimmelinfectie kunnen zijn, heb je daar wel vaker last van? Schimmelnagel, vaginale schimmel e.d.

Op dit moment heb ik geen idee wat het zo is. Misschien dat de andere dames een idee hebben.

Ik ga in ieder geval nog even verder kijken.

Wel toppie hoor, dat je het zo goed volhoud!  :goed:

Groetjes Antoinette



Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline HanB

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2013, 22:01:40 »
Hai Antoinette,

Nee, warmte nog niet geprobeerd, zal ik eens doen, dank je!
Schimmelinfecties heb ik ook nooit, dus dat zal dan nu waarschijnlijk ook niet? :???:

Dank voor het meedenken in elk geval!

 :D

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2013, 09:18:01 »
Hai Han,

Als je voor de rest geen last hebt, als het geen schimmelinfectie zijn. Ik ben benieuwd wat de warmte gaat doen.

Fijne paasdagen!

groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #6 Gepost op: april 02, 2013, 00:28:33 »
voor nu even geen andere ideeen, maar als ik iets bedenk hoor je het.
Succes en toch veel plezier met het live voeden.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2013, 12:21:33 »
Hai Hanneke,

Ik heb net Chella nog even gebeld, je was immers bij haar al geweest  ;-) Ik dacht dat zij jou al wat adviezen en tips had kunnen geven, maar zij heeft jou niet kunnen zien kolven aangezien jouw kolf het toen niet deed.

Je had haar natuurlijk nog eens kunnen benaderen om met jou mee te kijken he?

Er blijven bij ons nu wat vragen open, je geeft aan dat je borsten groot en zwaar zijn... en dat dit een probleem zou kunnen geven. Is het borstschild van jouw kolf wel de goede grootte? Wat zie je tijdens het kolven? Trek je je tepelhof mee de tunnel in? Zet je je kolf ook zachter als de melkstroom eenmaal op gang is?

Hoe ziet je tepel er uit als Quinn klaar is met drinken?

Spruw is vaak niet voor niets onze eerste gedachte... je bent niet bekend met schimmelinfecties, maar zie je enig symptoom bij Quinn? 

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline HanB

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2013, 21:17:55 »
Kom nu pas weer hier, door omstandigheden.
Zal nu even antwoord geven. :)

Klopt, ik ben bij Chella geweest om mijn kolf door te laten meten. En ook echt alleen om dat te doen, want het was een zaterdag, geen normale werkdag, dus ik was al heel blij dat ze tijd voor mij vrij wilde maken in haar weekend! :)
Op de 9 maandenbeurs heeft wel een andere lactatiekundige mee gekeken. Ik heb de juiste maat borstschild, en de werking van mijn huidige kolf is prima, ook icm borst en tepel. TSR en dergelijke zijn prima. En ja, ik zet mijn kolf zachter als de stroom goed op gang is.
Als Quinn klaar is met drinken, ziet mijn tepel er normaal uit. Geen verkleuring of iets dergelijks. Hij heeft ook geen enkel teken van schimmel oid. :)

Inmiddels voed ik zo'n week of 7 weer volledig live, waarvoor nog steeds megadank Chella! De pijn blijft. Van begin tot eind voeding.
Ook elders heb ik mijn vraag neer gelegd en vooralsnog lijkt het er dus op dat ik extreem gevoelige tepels heb.
Tja, dat is dan maar zo! Na 7 maanden bekkenpijn, waarvan 6 maanden in een rolstoel, is deze pijn voor mij een peuleschilletje. ;)
Ik heb het graag over voor mijn lieve kleine ventje! :luvya:

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2013, 11:33:37 »
Heel goed van je dat je dat er voor over hebt!
Fijn om te weten dat er ook nog iemand anders mee heeft gekeken.

Helemaal super!

groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2013, 20:43:09 »
Fijn dat je iemand hebt gevonden die even mee heeft kunnen kijken! Weet je nog toevallig hoe ze heet of bij welke stand ze stond?

Bij schimmel zie je lang niet altijd verkleuringen, vaak kom je er pas achter dat het een schimmel is, als je de behandeling hebt ondergaan en het plots geen pijn meer doet.

Wat super dat je het er toch voor over hebt!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline HanB

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2013, 20:51:35 »
Ik weet alleen nog dat ze uit Eindhoven kwam, en een eigen praktijk daar heeft.
Ze werkte bij de stand van Medela. :)
Maar een schimmel... Dan zou je toch niet verwachten dat het vanaf de allereerste voeding pijn doet?

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Altijd pijn bij aanleggen, maar geen kloven oid.
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2013, 20:51:35 »
De allereerste voedingen zijn vaak niet "pijnvrij", een pasgeboren ukkie heeft behoorlijk wat zuigkracht! Daarbij genomen dat je weerstand lager is dan voor de bevalling (het is een marathon die je lichaam aardig uitput en daarna komen de heerlijke gebroken nachten, etc.) is een schimmelinfectie zo vroeg in de borstvoedingsperiode geen rariteit.

Bij mijn jongste had ik in het begin gelijk al last met voeden, de gevoeligheid ging pas weg na een goede kuur.... Ervaring uit eerste hand....

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.