User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 101
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Borstonsteking ;(  (gelezen 2223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marleen

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Vrouw
  • Marleen ( moeder van Lisa, Nora en Rosa)
Borstonsteking ;(
« Gepost op: juni 05, 2009, 14:41:25 »
Hai meiden,

Ik kom net van de huisarts en heb dus een borstonsteking te pakken :gvd:, twee dagen al koorts en een zeer pijnlijke rechterborst..
Huisarts heeft antibiotica voorgeschreven, deze mag ik innemen in combi met bv.
Maar nu mijn vraag waar de ha geen antwoord op kon geven. Moet ik nou bij elke voeding Rosa eerst de ontstoken borst aanbieden???
De andere borst loopt namelijk nu ook behoorlijk vol.. :eek:..Maar als ik haar de ontstoken borst niet aanbiedt doet het alleen maar meer pijn.

Andere tips zijn ook meer dan welkom, baaaal er enorm van, heb dit bij de andere meiden ook nooit gehad.
Wist niet dat het zo pijnlijk was  :(.

Alvast bedankt weer!

Liefs,

Marleen

Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: Borstonsteking ;(
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2009, 16:06:38 »
Jeetje Marleen, balen dat je nu al een borstonsteking hebt te pakken, heb het bij Floor ook gehad en is niet prettig en kan je je behoorlijk  ziek van voelen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de "goede"borst nu ontzien wordt want anders heb je daar straks ook nog een ontsteking in zitten, het is goed als de ontstoken borst goed soepel gehouden wordt om de ontsteking weg te krijgen, dit kan ook door de kolf of warme douche en dan lichtjes  de pijnlijke plek richting tepel masseren zodat de melkklieren die verstopt zitten leeg kunnen lopen..

Voor de rest is rust erg belangrijk in zoverre dat gaat met nog 2 andere meiden in huis, wat bij mij ook goed werkte is naast de anti-biotica ook ibuprofen te pakken, werkt onstekingsremmend, pinstillend en koortsverlagend, die mag je ook hebben tijdens de bv.

Sterkte !!!!!!!

 :knuf: :knuf: Nicole

 


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Borstonsteking ;(
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2009, 18:05:59 »
Oei Marleen, balen zeg!!! Hopelijk slaat de AB-kuur nu snel aan en heb je al rap minder pijn! Voedt nu gewoon zoals jij het het prettigst vindt, maar hou je borsten goed in de gaten. Beide borsten moeten leeg, dus probeer wel wat te wisselen. Je kan bijvoorbeeld twee keer met ontstoken borst beginnen en dan die keer erop weer met niet ontstoken borst. Maar dat kan je alleen maar zelf goed aanvoelen, je andere borst moet immers niet ook problemen gaan krijgen.

Willen Lisa en/of Nora niet helpen om je borsten leeg te krijgen??? Werkt (als ze de techniek nog beheersen) beter dan een kolf!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re: Borstonsteking ;(
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2009, 20:58:46 »
auw!!!
Bij de oudste heb ik ook een bo gehad en bij Jesse een paar keer er enorm tegen aangehangen.... en het is allesbehalve fijn.

Je moet idd vooral zelf kijken/voelen wat het prettigst is.

Hopelijk is het snel over (al kan het pijnlijke gevoel nog best een tijd blijven zeuren als een soort van blauwe/beurse plek, maar ook dat trekt na een tijd wel weg).

Offline marleen

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Vrouw
  • Marleen ( moeder van Lisa, Nora en Rosa)
Re: Borstonsteking ;(
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2009, 21:51:41 »
Haha Lisa en Nora moeten niks hebben van de melk uit mama`s borsten. Rosa had van de week een flinke laag afgekolfde melk laten staan, dus ik probeerde Nora een slok te geven. Daar kwam niks van in...melk uit jou borst is voor Rosa.. Nora laten drinken aan de borst gaat dus niet lukken vrees ik. Raar eigenlijk ze heeft zelf zo lang aan de borst gehangen. Mijn borst begint nu langzamer hand beter te voelen. De koorts speelt alleen op als ik in bed lig, vanmiddag tijdens mijn middagslaapje had ik weer koorts. Gelukkig niet meer zo hoog als de afgelopen dagen. Het doet nog wel heel zeer om haar uit de ontstoken borst te laten drinken.Gister heb ik ook een paar keer gekolfd. Het was niet te harden..Gelukkig drinkt Rosa prima uit de fles. Vandaag heb ik haar wel uit de borst laten drinken met kromme tenen. De andere borst moet ik ook echt in de gaten houden, die voelt snel heel vol aan. Het is dus nog een beetje zoeken maar ik ben blij dat de antibiotica wel begint aan te slaan. Vandaag heb ik ook ibuprofen geslikt, dat helpt idd goed tegen de pijn.
Bedankt iig voor de tips, hopelijk zijn we hier snel doorheen..Rosa was trouwens weer 200 gr aangekomen in een week. Ze groeit als kool...

Gr,

Marleen

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Borstonsteking ;(
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2009, 22:53:33 »
Hihi blijft toch apart, zo lang zelf gedronken en er dan plots niets meer van moeten hebben. Irene wilde het nog wel een keer proeven of proberen, maar is er uiteindelijk niet van gekomen. Anne heeft nog regelmatig oudere gekolfde melk gedronken en dan straalde ze gewoon!

Kijk of je de oorzaak van de borstontsteking boven water kan krijgen, heb je toevallig een melkblaartje wat er voor zorgt dat dat deel van de borst niet geleegd kan worden? Heb je je tepel al eens goed bekeken? Of is er spruw in het spel wat er voor zorgt dat je borst minder goed geleegd wordt of pijnlijk is? Heeft Rosa een goede drinktechniek??? Ze krijgt al best vlot ook een flesje toch? Kan het zuigverwarring zijn???

Sterkte ik hoop dat je het ergste nu gehad hebt en het iedere voeding minder pijnlijk wordt!!!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline marleen

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Vrouw
  • Marleen ( moeder van Lisa, Nora en Rosa)
Re: Borstonsteking ;(
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2009, 21:32:34 »
Tja lastig om de oorzaak te ontdekken. Naar mijn idee drinkt ze mijn borsten niet helemaal leeg. Ze drinkt wel goed en lang maar na een kwartier heeft ze echt genoeg en voelen mijn borsten geregeld nog gespannen. Begin van vorige week heeft ze heel veel gedronken, ook `s nachts. Volgens mij de bekende regeldagen en sinds die tijd zijn mijn borsten dus zo gespannen.
Aan spruw heb ik ook zitten denken, vooral omdat mijn tepels tijdens de kraamweek heel gevoelig waren. Toch zie ik niks in haar mondje, en nu voelen mijn tepels al veel beter aan. Ze laat tijdens het drinken wel geregeld los. Maar naar mijn idee komt dat meer omdat er zoveel melk in 1 keer uitspuit na het tsr. Ik zal er eens op letten en morgen nog eens goed haar mond bekijken van binnen. Ik hoop het toch niet...

Vandaag gaat het met de pijn veel beter. Alleen de eerste slokken van de ontstoken borst doen zeer.
Ze drinkt niet veel uit de fles maar over twee weken trouwt mijn zwager en zaterdag heb ik vrijgezelle feest. Ik wil daar `s avonds graag heen vandaar dat ik soms even oefen met de fles. Ik heb een tommy tippee fles ( heet dat zo  :huh:) en daar drinkt ze prima uit.
Ik heb niet het idee dat ze daardoor minder goed de borst pakt. Maar misschien wel een aandachtspunt en de fles even laten zitten tot volgende week..

Bedankt voor het meedenken..

 :knuf:

Marleen

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Borstonsteking ;(
« Reactie #7 Gepost op: juni 08, 2009, 21:49:02 »
Hey Marleen,

Dat je borsten tijdens de kraamweek gevoelig waren, is heel normaal hoor meis! Je verwacht het niet, maar zelfs bij derde uk moeten je tepels weer even aan het geweld van een pasgeboren baby wennen. Een groter kind drinkt namelijk anders dan een kleine baby! Zo te horen heeft het eerder met een iets te hoge productie te maken dan met spruw (mijn eerste indruk nu iig, controleren kan geen kwaad natuurlijk  ;-) )

Misschien zijn het geen regeldagen geweest, maar had ze ergens anders last van. Of ze heeft iets te goed geregeld waardoor je nu weer even iets teveel hebt. Ze drinkt goed en lang, dus neem aan dat haar niets dwars zit (ooronsteking of iets dergelijks) waardoor ze minder drinkt dan dat ze eigenlijk nodig zou hebben.

Zou het helpen als je de TSR laat weglopen? Dat ze daardoor iets minder vaak hoeft los te laten en iets minder last heeft van lucht in haar maagje? Dat ze dan effectiever kan drinken en ook echt haar buikje voldrinkt? Soms wil het wel eens zo zijn dat ze lucht meeslikken, dit neemt ruimte in beslag.. ze drinken dan minder dan dat ze eigenlijk zouden willen en halen dit even later na een grote boer weer in. Als je dan wisselt van borst, stimuleer je de productie, terwijl als je dezelfde borst nog een keer geeft (zeg binnen een tijdsbestek van 2 a 3 uur) dat dan je borst wel goed geleegd wordt???

Meis, als jij het gevoel hebt dat ze goed de borst pakt, als zij effectief drinkt (zuig/slikpatronen bekijken en voor jezelf beslissen of ze een goede volle voeding binnen heeft) kan je best blijven oefenen met het flesje, één keer per dag moet dan kunnen en genoeg zijn, de rest gewoon live aan de borst.

Probeer er achter te komen wat Rosa je vertelt en laat zien. En pas daar je voedingspatroon en troostpatroon op aan. De eerste weken wil het nog wel fiks schommelen en verandert het dus regelmatig, maar probeer haar zo goed mogelijk te volgen, dat komt je productie en stabiliteit ten goede!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.