User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 103
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Borstvoeding starthulp  (gelezen 8557 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Borstvoeding starthulp
« Gepost op: januari 12, 2011, 17:56:06 »
Borstvoeding is een natuurlijk proces wat gestimuleerd wordt door het lichamelijk en geestelijk contact van moeder en kind. Des te meer lichamelijk contact er is, des te beter worden de hormonen gestimuleerd.

Ook het kind ligt bij voorkeur op het meest ideale plekje, op jouw borst. Daar zal het zich het meest op zijn gemak voelen, dicht bij het hart van mama. De plek tussen je borsten is heel speciaal... het is in staat om te reageren op de minieme temperatuurschommelingen van de baby. Het reageert als een perfect afgestemde couveuse. Is de lichaamstemperatuur van de baby aan de lage kant, wordt de plek tussen de borsten warmer, onafhankelijk van de lichaamstemperatuur van de moeder.
Is het kindje te warm, wordt het tussen de borsten koeler en zal het proberen dmv zweten de temperatuur omlaag te krijgen.

Maar hoe natuurlijk borstvoeding ook is, het aanleggen gaat lang niet altijd vanzelf! Als je je kindje zijn/haar gang laat gaan, gaat het meestal wel goed. Bekijk dit filmpje maar eens, het is een filmpje van unicef en de breastcrawl begint ongeveer op 2:25

Breast Crawl - Baby's First Meal

Als het aanleggen niet zo goed gaat, kan je deze eerste "borstcrawl" opnieuw gebruiken, ze noemen het dan "re-birthing" (korte uitleg re-birthing met stukje over tepelhoedje). Het kindje mag dan zelf opnieuw kennis maken met de borst, zonder dwang, zonder bijsturing. Het mag ondertussen natuurlijk gewoon bijgevoed worden als het nodig is, het kindje hoeft niet te verhongeren! Gezondheid gaat voor!

Mocht je kindje moeite hebben met de borst en zoek je nog andere tips om het aanleggen te verbeteren, kan je dit stukje eens lezen: slecht happen bij aanleggen

Als je moet bijvoeden en je krijgt het voor elkaar om dat met gekolfde melk te doen, is dat natuurlijk het mooist. Mocht de groei dan nog niet hard genoeg gaan, kan je je melk gaan afromen. Dit om met minder melk meer voeding te geven. Het afromen wordt besproken in de linkjes die bij te veel melk en stuwing staan.

Soms heb je zoveel stuwing of gewoonweg veel melk, dat je kindje wel veel plast, maar niet veel aankomt. We hebben het er op het forum al vaker over gehad (zoekfunctie werkt) maar in dit stukje hebben we het ook diverse keren doorgenomen (ook over afromen) en wat je kan doen:
Ervaring te suf en veel melk en
Afromen
Nog meer info

Te weinig melk komt ook voor, ik ben al even aan het zoeken geweest om te kijken of ik diverse artikelen hier kon verzamelen, maar de tijd ontbreekt me nu even, later hopelijk meer. Het is alleen lastig om te bepalen wat voor jou zou werken, het kan namelijk aan zoveel dingen liggen.
Problemen kunnen liggen aan het aanleggen, te lage frequentie voedingen, te veel spanning/drukte, geboortetrauma (te misselijk of te pijnlijk om goed te kunnen drinken), tongriempje of spieren in de mond, missen van hongersignalen, te slaperig kindje, borstoperatie, etc. eigenlijk teveel mogelijke oorzaken die je wellicht zelf nog niet zo goed herkent, om te achterhalen waar het aan ligt.

Maak je je erg ongerust, ga dan niet zoeken online, maar bel een goede lactatiekundige!!!! Je kind moet immers wel groeien en gedijen!

Wil je met ons overleggen, maak gerust een eigen topic aan, geef zoveel mogelijk informatie. Denk dan aan:
Geboorte gewicht, laagste gewicht, gewicht nu.
Hoe vaak je voedt en hoe het voeden gaat.
Hoe je tepel eruit ziet na het voeden (kleur en vorm), of je last hebt van pijn bij het voeden.
Of je je kindje ziet zuigen/slikken, daarna gaat klokken (grote teugen, grote slokken), om even later over te gaan op iets vaker zuigen en goed slikken.
Hoe lang een voeding duurt.
Of je stuwing hebt, of de ontlasting al van kleur veranderd is, hoeveel plasluiers er zijn.
Hoe je kindje oogt: helder of slaperig, kleur huid (gelig, roze, bleek) of dat verandert tijdens het drinken,



In dit sticky draadje zullen we proberen alle handige tips en uitgebreide uitleg te verzamelen dmv linkjes die verwijzen naar het juiste bericht. We (beheer borstvoeden.nl) zullen de reacties op dit topic zo schoon mogelijk houden, zodat hier puur extra linkjes en tips bij komen te staan. Andere reacties zullen we afsplitsen en er een nieuw topic van maken of samenvoegen met een topic waar het goed bij past.

« Laatst bewerkt op: maart 05, 2012, 10:16:35 door Nynke Bal-Dekker »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Borstvoeding starthulp
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2011, 12:42:38 »
Borstcompressie en stimulatie: minder-kolfopbrengst


edit Nynke: link aangepast 2012
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2012, 10:17:44 door Nynke Bal-Dekker »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Viermaandendip en groeispurtjes
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2011, 09:40:32 »
Soms word je gek van de veel intensievere nachtvoedingen, dan anders. Of van het aparte gedrag van je kind, dan kan er wel eens een groeispurtje dwars zitten!

Meer info over viermaandendip: vier maandendip

Andere bekende en intensieve sprongen zijn de zesmaandensprong en de negenmaandensprong! Er zijn meerdere sprongetjes, maar deze drie worden als meest intensief ervaren.


Edit Nynke: link aangepast 2012
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2012, 10:18:36 door Nynke Bal-Dekker »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Borstvoeding starthulp
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2011, 13:03:39 »
Voor als bijvoeden via fles al nodig is of als je later weer gaat werken en een flesje moet gaan geven: therapeutisch flesvoeden


edit Nynke: link aangepast 2012
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2012, 10:19:11 door Nynke Bal-Dekker »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Borstvoeding starthulp
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2011, 12:30:19 »
Boertjes laten hoeft niet persé bij borstvoeding, tenminste dat wordt vaak verteld, maar als je kindje veel last heeft van krampjes of onrust... en een boertje niet makkelijk gelaten wordt, wil deze manier nog wel eens helpen: Vasthouden voor boertje


Edit Nynke: link aangepast 2012
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2012, 10:20:08 door Nynke Bal-Dekker »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Borstvoeding starthulp
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2011, 21:18:32 »
Nynke, is een item onder Verhalen van ouders, dus alleen voor leden. Weet niet of iedereen die link kan volgen.


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Borstvoeding starthulp
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2011, 07:55:45 »
Da's waar ook! Thanks Babette!

Lid worden is gelukkig gratis... en misschien willen de mensen die tips hierover zoeken ook wel verder praten!
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Borstvoeding starthulp
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2012, 11:22:30 »
In dit topic een filmpje over hoe borstvoeding werkt (player blijft draaien, daarom een linkje ipv het filmpje zelf hier in dit actieve topic)
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.