User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 119
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)  (gelezen 18929 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mara

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 35
de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Gepost op: mei 26, 2008, 10:39:59 »
Hallo,

Ben nieuw op dit forum, wel actief (geweest) op het bvforum, maar daar wordt op dit moment zoveel nieuw geopend dat ik het spoor een beetje bijster raak daar. Hier spraken de antwoorden die ik hier en daar heb gelezen erg aan. Vandaar dat ik mijn vraag/verhaal hier graag kwijt wil. Alvast bedankt.

In 2006 is mijn dochter geboren. Bv kwam goed op gang, maar na een paar dagen stuwing kon zij de borst niet meer pakken. Tepelhoeden gepakt en hoera, het ging goed. Op de voorzichtige waarschuwingen van de kraamhulp sloeg ik geen acht. Esma groeide goed, maar na 2,5 week werd ze van een relaxte rustige baby steeds huileriger, vooral savonds. Op een gegeven moment zat ik van 17.00 tot 3.00 met haar, continue aan de borst. Cb gebeld: ze groeit goed dus heeft geen honger, er moet 2 uur tussen de voedingen zitten, laat maar huilen. Even geprobeerd maar mijn hart brak.
LLL gebeld, VBN gebeld, het heet clusteren, gaat vanzelf over, geef er maar aan toe. Huilend van vermoeiddheid en wanhoop zat ik met mijn meisje die van ellende in me klom en met haar handjes klauwde. Na 6 weken zei iemand van VBN: hoeden weg of stoppen. En in een weekend haar inderdaad aa de borst gekregen. We kregen een ander kind terug dat direct een prima ritme kreeg. 17 maanden gevoed met veel plezier zonder enige problemen.

6 mei 2008: onze mooie zoon Maarten is geboren, hij pakt direct de borst. Dit is een natuurtalent. Op dag 2 al stuwing, het lukt weer niet meer. Na 2 dagen proberen moet hij echt wat gaan binnenkrijgen...tepelhoeden dan toch maar tijdelijk? En ja hoor, het loopt als een trein. Ik pas borstcompressie toe zodat hij de borsten helemaal leeg krijgt. Nakolven levert dus nauwelijks iets op.
Sinds eergisteren...onrustig savonds, van 20.00 tot 24.00 aan de borst...daar gaan we weer.
We zijn continue aan het oefenen zonder, maar zijn er inmiddels allebei moedeloos van. Hij hapt goed maar zuigt niet aan of zuigt wel aan maar laat direct weer los.
In overleg met lactatiekundige diverse houden geprobeerd, maar nee. Hamburgerhap gemaakt, nee. Maarten wordt boos en ik raak de rust die ik ons zo beloofd had, ook kwijt.
Morgen weer kontakt met de lk en dan komt ze langs.

Wie spreekt me even moed in want dat hebben we heel hard nodig op dit moment. Heb Maarten gevoed en hij ligt ook nu onrustig in zijn bedje. En het ging zo lekker....

Mama van E sma 06 (17 maanden bv gehad) en
M aarten 08 (ook dat werd leuk,20 maanden bv gehad)

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2008, 10:44:36 »
Hoi Mara,

allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon Maarten. Wat fijn dat hij al gelijk zo goed de borst beetpakte. Een echt natuurtalentje!

Heb je al geprobeerd om het eerste beetje voeding eraf te kolven zodat je borst minder ballonvormig is en Maarten beter kan aanhappen?

Wat het clusteren betreft, daar kan ik over meepraten, want Stijn heeft de eerste maanden ook flink geclustert en we hebben er ook maar aan toegegeven.

Jeetje zeg, ik heb helaas geen adviezen voor je. Ik hoop dat de andere dames je nog goede raad kunnen geven en dat het vlug beter gaat!

 :knuf: van marloes

Offline astridmv3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.306
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven
    • assepas
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2008, 10:47:53 »
Hoi hoi
Gefeliciteerd met je zoon Maarten (leuke naam)
poeh, ik heb geen adviezen voor je, sorry, ik heb de eerste weken/maanden ook gestuntelt, bij alledrie, de oudste 2 bleken Kiss te hebben dus dat was een totaal ander probleem.
Lisanne was te zwak om goed te drinken en heb gekolfd, dus nee, ik heb geen adviezen voor je, maar ik hoop dat je de moed kan houden en dat de LK je morgen kan helpen en goede adviezen heeft.
rust bewaren, da's dan soms best heel lastig he?
en dan is het een wisselwerking en lukt het allemaal niet.
sterkte
 :knuf: :knuf:
groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)

Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2008, 12:10:28 »
Lieve Mara,

Welkom terug hier en gefeliciteerd met je zoontje Maarten.
Wat een verhaal wat je schrijft wat zal jij je nu moe en verdrietig voelen.
Je herkend het zo van je 1e, maar het hoeft niet weer zo te gaan meis!
Maarten is nu 20 dagen oud en jullie moeten nog wennen aan elkaar.

Wat lukte er niet toen je stuwing begon? Het aanhappen of het blijven drinken?
Ik hoop dat de lk die naar je toe komt je goed kan helpen.
De tip van Marloes om eerst je tsr weg te laten lopen om een betere hamburgerhap te kunnen maken is wel een goede, hopelijk heb je hier iets aan.
Misschien is het fijn als de lk die bij je komt je daar bij helpt, vaak kan je het zelf erg moeilijk zien.

Begrijp dat je bang bent voor herhaling en herken je weer zoveel, maar ik hoop dat je nu de goede hulp hebt.
Weet niet welke lk je hebt, maar zelf heb ik erg goede ervaringen met Gonneke van Veldhuizen van Eurolac
Je kan haar bellen, en als ze in de buurt woont kan ze ook langs komen, is een erg fijne vrouw.

Je doet het goed meis, je vraagt hulp en wil erg graag! Dat is al het halve werk!
 :knuf: Ageeth
Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline Mara

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 35
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2008, 12:21:26 »
Bedankt voor de lieve en begrijpende woorden, heb er bij esma ook zoveel aan gehad.
Zal even kort melden wat we al allemaal geprobeerd hebben:
- moment kiezen: wakker of nog een beetje doezelig, trek of "schreeuwhonger"
- direct proberen, na wat kolven of op het einde
- rugby, liggend, zittend
- met huid op huidkontakt, kleren aan, weinig kleren aan

Misschien wel te veel geprobeerd zelfs bedacht ik me net.

Een ding weet ik wel: ben idd. heel erg gemotiveerd, maar hoe het met Esma ging, kan en mag het echt niet meer. Daar hebben we toch wel mee in de buurt van ondervoeding/uitdroging gezeten (geen leuke foto's uit die tijd). Heb een vingervoedspuitje gehaald (heb al een voorraadje in de vriezer van de eerste 2 weken) en als dat geen soelaas biedt, komen we niet onder een flesje uit. Maar nu zie ik de beren op de weg al te ver vooruit he...al geeft de beslissing het niet zover te laten komen al wel rust.

 
Mama van E sma 06 (17 maanden bv gehad) en
M aarten 08 (ook dat werd leuk,20 maanden bv gehad)

Offline Mara

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 35
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2008, 12:24:30 »
O zal even de vraag beantwoorden:
tijdens de stuwing ging het aanhappen al niet goed, hij geen grip en gleed weg. Ook voorkolven werkte onvoldoende. Kraamhulp dacht dat de zuigreflex onvoldoende geprikkeld werd omdat ie niet genoeg van de borst kon pakken.
Hij maakt overigens wel een mooie ruime hap.
Mama van E sma 06 (17 maanden bv gehad) en
M aarten 08 (ook dat werd leuk,20 maanden bv gehad)

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2008, 13:09:02 »
Hey Mara,

Gefeliciteerd met de geboorte van Maarten! En natuurlijk welkom hier op borstvoeden.nl! Fijn dat je de weg naar het borstvoedingsforum en een lactatiekundige al gevonden hebt, dat scheelt al een berg! Al lijkt dat nu nog niet veel soelaas te bieden en staat het huilen je al weer nader dan het lachen.

Hoe gaat het nu met de plasluiers van Maarten? Krijgt hij nog voldoende binnen? Tepelhoedjes zijn een tijdelijke "oplossing" waar veel nadelen aan kleven. Eén van de grootste nadelen is dat je productie vaak niet goed genoeg gestimuleerd wordt. Er zit immers teveel plastic tussen zijn kaakjes/tong en jouw tepelhof. Nou zijn er tegenwoordig betere tepelhoedjes, waarbij ook een deel van de tepelhof vrijgelaten wordt, meen ik... Misschien een tussenstap voordat je helemaal zonder tepelhoedje gaat voeden?

Hij clustert nu twee dagen, dit kunnen ook gewone regeldagen zijn he!!! Bijna alle baby's hebben die periode, Renée heeft ook lang geclusterd (oudste twee ook) dus ben eigenlijk niet anders gewend... Tuurlijk is het niet de bedoeling dat jij straks compleet afgedraaid bent.
Niet gelijk in paniek raken, al is het wel slim om toch aan die tepelhoedjes te werken. Probeer anders in overleg met een lactatiekundige over te schakelen op de borstvoedingshulpset, zodat Maarten voor het proberen wel te drinken uit de borst ook gelijk beloning krijgt.

Heeft de lactatiekundige toen meegekeken met je? Heb je misschien grote tepels? Dat het moeilijker is om met zijn kleine mondje de tepel én de tepelhof te pakken te krijgen? Is er naar zijn tongriempje gekeken?

Gonneke van Veldhuizen is idd een hele fijne lactatiekundige, er zijn er natuurlijk meer... maar haar bewonder ik echt! Zoveel ervaring, begrip en steun kan je bij haar vinden!

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline jomama

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 160
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2008, 13:35:31 »
tijdens de stuwing ging het aanhappen al niet goed, hij geen grip en gleed weg.

Ik wil je even heel veel sterkte wensen, helaas heb ik weinig tips, kan eigenlijk maar 1 ding bedenken en dat is dat wellicht je tepels te nat zijn? Als het hier flink toeschiet, glijdt hij ook steeds weg. Ik maak het dan steeds even droog met een handdoek, waarna hij weer even goed aan kan happen. Als hij dan eenmaal goed grip heeft, gaat het wel. Het lijkt me sterk dat het zoiets simpels is, maar wilde het toch nog even noemen voor de zekerheid.



Offline Mara

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 35
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2008, 15:54:54 »
Hoi Nynke,

Twee jaar geleden heb ik ook veel aan jouw adviezen en tips gehad, dus ben blij met je reactie. Dankzij de fora heb ik het volgehouden.

Om even op de vragen in te gaan:
- bij Esma zijn we op precies hetzelfde tijdstip - 2,5 week - niet door de regeldagen heen gekomen. Ja ik ben behoorlijk in paniek... Vooral omdat er nog totaal geen verbetering zit in het aanleggen. Lacatiekundige komt ws. morgen, dan zouden we weer kontakt hebben. Ze is vandaag op cursus.
- ander hoedje zoek ik even uit.
- Maarten is nu pas gaan slapen, heb vanaf 10.00 met hem rondgelopen. Dit betekent mi niet veel goeds.
- Plasluiers zijn van heel zwaar in de afgelopen dagen wel duidelijk minder geworden. Niet dramatisch, want hij laat zich wel horen dus, maar het is niet vol te houden, zeker als er al een peuterpuber rondloopt. Komende dagen opvang en/of hulp van ouders, maar dit kan niet heel lang meer duren.

Pffff ben bereid om ver te gaan, als ik maar weet hoe...
Mama van E sma 06 (17 maanden bv gehad) en
M aarten 08 (ook dat werd leuk,20 maanden bv gehad)

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #9 Gepost op: mei 26, 2008, 16:41:40 »
De naam Esma kwam me ook al zo bekend voor!!!

Als je het spuitje wilt gebruiken voor vingervoeden, let er dan wel even op dat je alleen melk laat "lopen" als Maarten echt een zuigbeweging maakt. Dan krijgt hij beloning voor het zuigen en zal hij het zuigen ook koppelen aan drinken.

Het mooiste zou zijn als je morgen met de lactatiekundige gelijk spijkers met koppen kan slaan en de overbruggingsperiode met een borstvoedingshulpset kan gaan doen. Dan kunnen de tepelhoedjes eigenlijk achterwege blijven, hij krijgt melk binnen en leert gelijk dat dat uit de borst komt.

Het is een andere manier van drinken, van aanhappen... de "tepel" komt minder ver in de mond. Bovendien kunnen ze aan de structuur van het materiaal gewend zijn, waardoor de tepel niet zo lekker aanvoelt in hun mondje (is immers niet stug, maar zacht en warm) Daarom zou het het mooiste zijn als je nu puur kan oefenen met de blote tepel en tepelhof.

De hamburgerhap heb ik altijd heel prettig gevonden, maar het is dan ook belangrijk dat jouw tepel ter hoogte van Maarten zijn neusje zit, zodat hij echt zijn hoofdje goed achterover moet hellen om aan te happen, hiermee maakt hij de grootste hap. Duw niet tegen zijn hoofdje, dat zal hem alleen maar meer laten protesteren, het werkt vaak beter om hem bij de aanhechting van zijn nek vast te houden (schoudertjes/nek) en dan vlak voordat hij aanhapt met de muis van je hand een zetje tussen zijn schouderbladen te geven, hierdoor krijg je vaak net dat kleine beetje extra mondruimte.
Het heeft echt even extra aandacht en kunstgrepen nodig aangezien hij geneigd zal zijn minder "vlees" in zijn mondje te willen hebben... door de tepelhoedjes. Is er een extra hand in huis die je kan gebruiken? Dan kan diegene (als jij dat prettig vind) je borst voorzichtig voorvormen (hamburgerhap) en kan jij Maarten goed vasthouden en op de juiste manier aanleggen. Geen dwang... rust en vertouwen!!!

 :knuf:

Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2008, 16:43:55 »
Nynke, wat is de hamburgerhap? ik heb er nog nooit van gehoord  :???:

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2008, 16:50:47 »
Dat is dmv je hand in een U-vorm te houden en vlak achter je tepelhof te leggen, je borst platter maken, zodat de tepelhof wat ovaal van vorm wordt en dus beter aan te happen is. Mondje is immers ook niet mooi rond, gaat ovaal open...

Kijk maar eens wat er gebeurt als je met je hand (duim ene kant, vingers andere kant) je borst wat platter maakt (wel op blanke deel, tepelhof niet vasthouden) zoals je een hamburger platter maakt om hem in je mond te krijgen.

 :knuf:
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline Jelief

  • hehe eindelijk een andere ticker ;)
  • Mama
  • ****
  • Berichten: 269
  • Geslacht: Vrouw
  • Je kan ook niet alles weten...
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2008, 17:17:19 »
Mara, goed dat je hier bent! Ik sluit mij aan bij de adviezen die al gegeven zijn. En dan heb ik ook nog een vraag, je had een hele lijst met dingen die je geprobeerd hebt. Heb je dat steeds ook een paar dagen volgehouden? Van een keer iets proberen kun je niet zeggen of het wel of geen zin heeft omdat Maarten echt nog moet leren.
Ik hoop dat de lk je morgen weer goed op weg kan helpen. en verder trek ik nog even een potje borstvoed-zelfvertrouwen voor je open, proost!  :bier:


Offline Martine

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.067
  • Geslacht: Vrouw
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2008, 19:56:22 »
Hoi Mara!

Mama van prinsesma toch?? Leuk je hier ook tegen te komen!
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van Maarten! Wat een verhaal zeg! Eerst met Esma, en nu weer met Maarten! Het zit je niet mee...

Je schrijft dat het oefenen met voeden zonder tepelhoedje niet gemakkelijk gaat.. hoe gaat het voeden met hoedje?
Als jullie er beiden een beetje moedeloos van zijn dat het zonder tepelhoedje niet lukt, en het gaat met tepelhoedje wel goed, is het wellicht goed om even een pauze in te lassen en het over een weekje bijvoorbeeld weer zonder te gaan proberen. Even een beetje rust inbouwen zodat je misschien weer wat meer energie hebt om het clusteren aan te kunnen..

Zou je misschien wat hulp in huis kunnen regelen zodat jij je handen wat meer vrij hebt voor Maarten en niet teveel met Esma en huishouden enzo bezig hoeft te zijn? Twee daagjes bed/bank-hangen kunnen soms wonderen doen. Samen met je kleintje lekker "cocoonen"; alle tijd voor je kleintje en geen andere dingen aan je hoofd. Kun je geen hulp regelen, dan is een draagdoek misschien lekker om Maarten dicht bij je te houden zodat hij misschien wat rustiger is als jij druk met andere dingen bezig bent.

Ik hoop dat je lactatiekundige je morgen goed verder kan helpen.
Hou jeons op de hoogte??

Groetjes en veel succes, Martine
(Oh enne.. misschien zit je er allang, maar kom eens een kijkje nemen op de chat, dan kun je je ei soms nog ff makkelijker kwijt! )



Offline Mara

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 35
Re: de geschiedenis herhaalt zich (wie spreekt me even moed in?)
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2008, 22:25:20 »
Hoi,

Even tussen de continue voedingen tijd gevonden, Maarten zit nu lekker bij me.
Helaas levert het clusteren geen xtra produktie op waarschijnlijk, dan was het wel even vol te houden. Bij Esma leverde 4 weken bijna continue aan de borst ook niks op dus heb er een hard hoofd in.

Hij drinkt goed met de hoeden - alleen is er gewoon even niet genoeg - en bij het nakolven merk ik dat hij ze goed leeg drinkt (mede dankzij de borstcompressie).

Ben al vanaf dag 3 aan het oefenen zonder en houd dan idd wel even vol, maar er lijkt totaal geen verbetering in te zitten dus weet niet welke manier ik langer vol moet houden...

Lk komt morgen, ik houd jullie op de hoogte.
Mama van E sma 06 (17 maanden bv gehad) en
M aarten 08 (ook dat werd leuk,20 maanden bv gehad)