User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 91
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: eerste stuwing bij Aziatische vrouw  (gelezen 4735 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vrvrTine

  • Gast
eerste stuwing bij Aziatische vrouw
« Gepost op: april 08, 2011, 20:51:23 »
hallo,

ik ben net afgestudeerd als vroedvrouw maar ik zit met een vraag voor collega's met meer ervaring.
op mijn stages merkte ik dat Aziatische vrouwen vaak een paar dagen later hun toeschietreflex/ eerste stuwing krijgen dan Europese vrouwen,
hebben jullie dit soms ook al gemerkt? en wordt dit ergens beschreven? (want momenteel vind ik geen wetenschappelijke literatuur hierover)

Tine

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:eerste stuwing bij Aziatische vrouw
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2011, 00:18:05 »
Hai Tine,

Wij zijn geen vroedvrouwen maar moeders...

Wat ik me kan indenken, is dat allochtone moeders adviezen krijgen van hun familie en daardoor wellicht een andere start hebben dan autochtone moeders. Maar ook daar zijn verschillen in, aangezien de vorige generatie (hangt van leeftijd en ervaring af) niet altijd borstvoeding heeft gegeven.

Wat is jouw ervaring met voedende moeders? Hoe vaak voeden ze, wat zijn de adviezen die ze gekregen hebben van hulpverleners en familie?

De toeschietreflex is niet voor iedereen voelbaar, het voelt ook niet voor iedereen gelijk. De eerste stuwing is ook geen goede graadmeter, aangezien moeders die regelmatig aanleggen geen stuwing hoeven te krijgen. Stuwing is een teken dat de melk opgeslagen is in het borstweefsel en nog niet weg gedronken is. Als je vaak aanlegt (en goed aanlegt) hoef je niet echt (pijnlijk) last te hebben van stuwing.

De enige goede graadmeter is een combinatie van groei van het kind, plas/poepluiers en observatie van drinkgedrag (drinkt kind effectief). Melk wordt grotendeels aangemaakt terwijl er gedronken wordt, de opslagcapaciteit van de borst is niet voor iedere vrouw gelijk.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.