User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 125
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: groeispurt regeldagen of iets anders?  (gelezen 4198 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mammie2

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Vrouw
groeispurt regeldagen of iets anders?
« Gepost op: februari 09, 2009, 21:27:47 »
Hello!

Ik zou graag een vraag aan jullie willen voorleggen......

Ik geef nu ruim 3,5 maand bv en het gaat heel goed (ondanks 2 keer borstontsteking en 1x spruw maar dat ter zijde)
ik zit tussen de 7 en 10 voedingen per dag, het wisselt nog wel eens. in de nacht komt hij meestal 2 x.  geboorte gewicht was 3500 gram en hij was 3 weken geleden 5800 gram. hij is heel lief en tevreden

sinds 3 weken werk ik weer (3 dagen) en dan kolf ik op mijn werk en dat gaat dan weer mee de volgende dag. in het begin dronk hij 80 cc uit het flesje maar nu is dat al 160cc dus dat gaat perfect allemaal.

vorige week was xem verkouden en begon hij groenig te poepen, maar nu een week later is het nog steeds groen en poept hij al een week bij iedere voeding..... zn billetjes liggen er open van. zo zielig hij heeft dit nog nooit gehad
hij had verder nergens last van maar nu vandaag had hij ontzettend last van krampen en daarna een spinzie kleurige poep broek.... ik voed als volgt; eerst 1 borst dan boeren dan nog een keer aan die borst proberen maar vaak wil hij dat niet en dan over naar de andere borst en bij de volgende voeding weer die als eerste aanbieden. het gekke is dat er volgens mij in ons voedingspatroon verder niet iets is veranderd.

wat is nu wijs om te doen?

wat ik wel lastig vind is dat ik op verzoek voed, hij heeft geen speen en krijgt geen pink alleen de borst maar misschien over- voed ik hem wel? of krijgt hij misschien te veel voormelk en moet ik toch wat meer aandringen om de borst nog meer leeg te drinken?

bedankt alvast voor het mee denken!
(zonder deze site was ik trouwens allang verloren en gestopt met de bv!)


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2009, 22:10:16 »
Hey Madelon,

Fijn dat je met alleen meelezen al zover gekomen bent! Zoveel vragen heb je immers nog niet gesteld  ;-) Natuurtalent in borstvoeding?

Het flesje drinkt vaak (als ze eenmaal gewend zijn) makkelijker dan live aan de borst, 160cc is dus niet zo vreemd.

Als je kindje verkouden wordt, heeft zijn snot en zijn lichamelijke gesteldheid invloed op zijn darmen, het groenige poepen is dus niet zo vreemd, durf bijna te wedden dat het ook slijmerig was. Tijdens verkoudheid is weerstand natuurlijk druk bezig om lijfje weer op orde te krijgen, heeft het dus druk met belangrijkere zaken om op bijvoorbeeld een schimmeltje te letten. Kan bij zijn open billetjes gestart zijn, kan ook bij zijn mondje gestart zijn, maar kans is, dat hij last heeft van candida (spruw) Heb jij ook last van je tepels toevallig? Hoe ziet zijn mondje eruit? Krijg je de luieruitslag onder controle? Het kan ook nog gewoon zijn dat zijn darmen weer moeten herstellen van de ziekte, kijk dus even naar het totaalplaatje.

Te veel voeden is bijna niet mogelijk, als hij teveel krijgt, spuugt hij het wel weer uit. Zijn maagje wordt door het vele live voeden gewoon natuurlijk gehouden en niet kunstmatig groter gestimuleerd. Je borstvoedingsmanagement klinkt mij prima in de oren, na één keer aan de borst voeden nogmaals die eerste borst aanbieden, totdat hij duidelijk maakt dat hij daar niet meer tevreden mee is (of niet meer effectief drinkt en slikt) en dan over gaan naar andere borst.

Hoe zijn zijn luiers nu? Ontlasting en urine? Hoeveel en hoe vaak? Hoe is zijn groei? Hoe voelt je borst aan als je gevoed hebt? Is alles soepel en voelt het leeg aan? Verslikt hij zich vaak in de voeding? Vertel ons eens wat meer? Is hij rustiger op fles dan op borst? Of maakt het geen verschil?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammie2

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Vrouw
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2009, 20:20:03 »
Hallo,

Natuurtalent? hi hi  ik denk echt dat het door deze site komt, ik heb hier zoveel gelezen over bv, moet ook zeggen dat ik het allemaal wel interessant vindt dus dan boeit het ook! en ik heb nu echt in mijn hoofd dat ik heel graag bv wil blijven geven, stel iedere keer een doel voor mezelf; eerst was het een maand, toen dacht ik als ik de eerste prikken maar haal, toen de tweede nu op naar de derde etc. ik vind het zo fijn als m kleine mannetje aan de borst ligt en hij stopt even en lacht naar me en dan weer verder drinkt dan smelt ik helemaal....

maar goed ff kijken waar ik was;

- Nienke het klopt inderdaad dat de poep ook slijmerig is/was maar de ene dag donker groen en dan weer lichter groen
- hij poepte bij / na iedere voeding dus echt heel vaak geen volle luiers maar een eetlepel denk ik
- plassen is prima in orde / het zelfde gebleven goede plasluiers
- ik heb nog niet (goed) in zijn mondje gekeken maar ik heb geen last van mijn tepels (ga straks in zijn mondje kijken)
- luier uitslag was heel heftig tot bloeden aan toe. ik heb er in deze week bijna een pot sudo op gesmeerd en sinds een paar dagen doe ik er ook maizena op en sinds dien gaat het beter maar de plek zit er nog wel....
- 3 weken geleden was hij 5800 gram, 2 maart moet ik pas weer naar het cb. de weeguurtjes zijn hier precies op mijn werkdagen, ik bel anders wel even of ik tussen door even mag wegen....
- ik heb soms nog wel een pittige tsr dan verlikt hij zich of laat los en dan laat ik het weg sproeien maar ook dit hebben we nu redelijk goed onder controle
- borsten voelen na het voeden goed leeg en ontspannen.
- ik kolf 2 keer op mijn werk om 10:30 en 14:30 en kolf dan tussen de 100 en 130 cc per borst ( ik heb hem dan om 07:00 ongeveer gevoed en ik ben om 17:00 weer thuis)

- hij is rustiger op de borst dan op de fles omdat bij de fles zijn zuigebehoefte niet goed bevredigd is op de hele dag gezien. vooral in de avond wil hij dan maar al te graag bij mij drinken niet zo zeer van de honger maar wel het bij mij zijn en drinken.
vanavond was dit ook zo maar toen had hij net daarvoor bij de oppas een flesje op dus heb ik gekolfd en daarna gevoed en af en toe liet hij los en zag ik ook nog melk dus heeft hij even goed de vette melk gehad.
Manlief heeft de kids bij de oppas gehaald en niet gevraagd hoe zijn poep was vandaag vannacht was het in elk geval voor het eerst dat hij na een voeding niet had gepoept dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat.

nou ik ben heel benieuwd of hij weer geel gaat poepen!
bedankt voor het mee denken!



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2009, 13:06:22 »
Het klinkt allemaal prima! Jammer dat zijn luieruitslag zo heftig was, tot bloedens aan toe is niet fijn! Sudo vonden ze hier trouwens niet prettig, bij roodheid ging het nog wel, maar was het huidje stuk deed het ze zeer. Heb het toen eens op mijn eigen huid gesmeerd (kloofjes van verkoudheid rond mijn neus) en ik ging zowat door de grond... toen dus die pot maar weggegooid  ;-) Maizena wil idd ook goed werken, maar mocht het toch vurig blijven, overweeg dan toch even een bezoek aan de dokter. Het kan zijn dat er een schimmeltje bijgekomen is.

Na ziek zijn, hebben de darmpjes even wat tijd nodig om weer te herstellen, best kans dat zijn ontlasting regelmatiger lichter groen gaat zijn totdat het straks weer normaal geel is. Over overvoeden hoef je je echt geen zorgen te maken!

Hou je ons op de hoogte???
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2009, 13:20:40 »
Dominiek heeft ook ooit zijn billen zo enorm kapot gehad, hij gilde het uit van de pijn.

Wij hebben toen zinkzalf gekregen, maar daar moest je nog steeds te hard op drukken om het uit te smeren dus dat kregen we er echt niet op. En toen had de apotheker voor ons de oplossing. Een soort vloeibare zinkzalfcreme, smeerde er echt heel makkelijk op!

En natuurlijk de hele dag met de billen bloot.. ik had wat meer was (Want D was toen flink aan de diarree) maar zo kon het overdag mooi opdrogen en als hij dan poepte of plaste had hij zijn billen er niet onder zitten zodat het dan ook niet zo zeer deed..

Maar ik weet nog hoe wanhopig je kan zijn met zo'n hummeltje die zijn billen zo kapot heeft!

Sterkte
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2009, 13:23:39 »
Ik gebruik hier eigenlijk altijd Bepanthen, dat doet voor Jochem wonderen. Als er kiezen of tanden doorkwamen dan had hij zijn billen ook tot bloedens toe openliggen en met een paar keer smeren was dat weer over. Sudo vond hij ook vreselijk.


Offline mammie2

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Vrouw
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #6 Gepost op: februari 16, 2009, 21:46:03 »
ik geloof dat we het ergste achter de rug hebben  :goei:

hij poept niet meer groen, het ziijn nu in de ochtend en in de na  middag een mooie oker gelig gekleurde luier, vrij glad van structuur om nog wat details erbij te geven  :P

ik heb ook het idee dat hij 'opeens' wat is aangekomen, hij krijgt van die kneepjes hier  en daar op armen en benen en hij was lang en slank en wordt nu echt een bolletje! hi hi

hij heeft afgelopen nacht bijna 8 uur achtereen geslapen (voor het eerst  :YEAH:) ik was wel 4x wakker geworden en m borsten ontploften bijna maar het was wel even lekker om lang te mogen slapen!

nou ik ga alles klaar leggen voor morgen, kolf spulletjes etc. we gaan weer werken.....

bedankt allemaal voor de tips! ik blijf nog even met bepanthen smeren, zn billen zijn nu wel dicht alleen zit er nog wel een plek.... ik ga ook even naar de apotheek voor die zinkzalf.....

Hoop echt dat ik en m mannetje nog lang mogen genieten van 'onze´ momentjes! heerlijk
xem drinkt ook net als een klein katje die aan het spinnen is en dan die pootjes zo heen en weer drukt! hij legt ook altijd een handje zo aandoenlijk op m borst zo schattig  :luvya:


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #7 Gepost op: februari 16, 2009, 22:16:39 »
Fijn om te horen!!! Is altijd weer ontroerend he? Die handjes op de borst.... al kan dat ook wel eens gaan irriteren  ;-)

Succes met werken!!! Vertel je nog even hoe je werkdag gegaan is? En hoe het met je mannetje is gegaan?

:knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #8 Gepost op: februari 17, 2009, 10:13:47 »
Oeh, spannend, de eerste werkdag. Succes!

 :knuf:
Babette


Offline mammie2

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Vrouw
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #9 Gepost op: maart 03, 2009, 21:07:40 »
Hoi allemaal!

Ik zou nog even laten weten hoe het nu gaat.....
Het is gelukkig alweer even geleden dat Xem verkouden was en groen poepte! nu is het (gelukkig) allemaal weer geel!
Werken en kolven gaat allemaal super goed! geen klagen eigenlijk....
Gister zijn we naar het CB geweest en mijn mannetje is nu 67 cm en 6780 gram   :goei: :8 :goei: (trots trots)
Volgens het CB zit hij goed op de middenlijn en ziet hij er goed uit! Hoera! we gaan zo hard richting de 6 maanden bv waar ik zo graag naar toe wil!
hij slaapt (nog lang niet) door en soms komt hij nog wel 2 of 3 keer.. best zwaar af en toe naast werken etc.  hij heeft ook geen speentje en nooit een pink gehad.... misschien dat dit wel zal schelen maar ja een speen krijg ik er nu echt niet meer in dan wordt hij heeeel boos.
wat ik me nog wel afvroeg is waar ik een grafiek kan vinden van hoe een  baby groeit die bv krijgt ipv kunstvoeding......

ik ga zo lekker douchen en m mannetje voeden en dan weer wat uurtjes slaap bij een sprokkelen! ha ha

merk nu wel dat mensen in m omgeving ook soms wat anders / gekker etc. reageren... die snappen echt niet dat ik er 2 borstontstekingen spruw en zoveel nachtrust minder voor over heb ! maar dan zeg ik; joh dat is het eerste jaar zo, niet m hele leven en alle vloeibare mama liefde is mee genomen  ;-) vaak kunnen ze dit alleen maar beamen ha ha

x

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #10 Gepost op: maart 03, 2009, 21:14:18 »
Fijn dat het zo lekker gaat!  :goei:

Zijn gewicht en lengte kun je invullen op www.borstvoeding.com, daar kun je een eigen log on maken en zijn gegevens invullen, de curves daar zijn van de WHO en gebaseerd op bv-kindjes.

En je hebt helemaal gelijk, die slapeloze nachten zijn echt tijdelijk en die mama liefde kunnen ze zo goed gebruiken!

 :knuf:
Babette


Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2009, 21:24:18 »
Hoi Mad,

Fijn dat het nog steeds zo lekker loopt.

Dan hebben wij nog geluk met 1 keer per nacht een voeding, roep maar niet te hard hihi voor ik het weet is het misschien anders.

En als dat half jaar voorbij is verleg je je grenzen wellicht weer, ik ken het .

De link voor de groeicurve vind je inderdaad hierboven, makkelijk om het daar bij te houden.

Groetjes Nicole


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: groeispurt regeldagen of iets anders?
« Reactie #12 Gepost op: maart 03, 2009, 22:28:23 »
Fijn dat Xem nu weer geel poept, geur is een stuk aangenamer in deze kleur  ;-) De nachten zijn herkenbaar, maar ook voor ouders die kunstvoeding geven! Misschien niet wakker worden om te voeden, maar dan wel om speen te zoeken of andere manier van troosten te vinden. Kinderen slapen nou eenmaal niet in één keer een ruk van ca 12 uur! Da's een bekende misrekening van mensen die al ruim uit de kleine kinderen zijn  ;-)

Prijs je gelukkig met alle hormonen die borstvoeding doen vrijkomen! Je valt na een voeding (of tijdens...) heel rap weer in slaap! Met het zoeken naar een speen lig je daarna vaak nog wel een half uur of langer wakker omdat je je draai niet kan vinden! Heb beide scenario's meegemaakt, dus weet het verschil heel goed! Ik voed liever.. hihi

Lief dat je nog even laat weten hoe het nu gaat! :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.