User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 118
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Heb ik spruw?  (gelezen 13706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mamatotje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 94
Heb ik spruw?
« Gepost op: maart 01, 2007, 10:12:59 »
Spruw heeft verscheidene kenmerken, niet alle kenmerken hoef je hebben om toch spruw te hebben.
Deze kenmerken zijn de meest voorkomende:
Bij de baby:
  • Witte plekjes in de mond, op de tong, binnenkant van de wangen, op de kaken of op de lipjes
  • Smakken tijdens of na het drinken
  • Onrustig drinkgedrag, vaak loslaten, niet willen aankoppelen
  • Parelmoerachtige glans op de lipjes
  • Soms zie je ook een rode branderige soms kapotte uitslag op de billen
  • NB:  Je hoeft niet perse iets te zien bij je baby

Bij de moeder:
  • Stekende pijn in de borsten
  • Branderige of pijnlijke tepels (tijdens, maar ook na het voeden)
  • Jeuk aan de tepels
  • Rode tepels
  • Witte schilfertjes op je tepels
  • NB: Wederom hoef je niet perse zichtbare verschijnselen te hebben

Behandeling:
  • Was alles (dagelijks) op minimaal 60 graden, denk aan spuugdoekjes, slabbetjes, BH's, uitwasbare zoogcompressen etc. Ook is het aan te raden om knuffels te wassen op die temperatuur en anders ze in azijn te leggen en daarna op een lagere temperatuur te wassen
  • Kook de fopspenen en flessespenen, kolfaparaat en flessen dagelijks uit
  • Beter gekolfde melk niet in te vriezen, geef anders duidelijk aan dat het om spruwmelk gaat, breng het tot de kook, daarna af koelen, voor je het de kleine geeft
  • Verschoon zoogcompressen na iedere voeding
  • Was je handen regelmatig, in ieder geval voor en na elke voeding, liefst met zure zeep

Medicatie:
  • Mocht je van je arts iets voorgeschreven krijgen, behandel dan zowel jezelf als je baby. Anders blijf je in een vicieuze cirkel ronddraaien.
  • Meestal wordt er een orale gel voor de baby voorgeschreven en een gel of zalf voor je tepels
  • Behandel als je dactarin voorgeschreven krijgt, na iedere voeding! Spruw houdt van zoete en warme omgevingen en verdubbelt zich dan al snel in aantal. Niet alle medicijnen mogen na iedere voeding gebruikt worden, maar bij dactarin wel. De totale voorgeschreven daghoeveelheid dactarin orale gel, deel je dus door het aantal voedingen. Zo hoef je maar een kleinere hoeveelheid overal in het mondje te verdelen en zal de kleine ook minder spugen of verslikken.
  • Mocht je kleine ook een schimmel in de luier hebben dan wordt aangeraden die ook meteen mee te behandelen
  • Blijf nog een dag of 10 doorgaan met behandelen nadat de verschijnselen weg zijn
  • Mochten de klachten erg hardnekkig zijn of niet weggaan, dan kun je de HA vragen om een sterker middel.


Deze foto's komen van de site van Eurolac. Het mondje en de tepels zouden er zo uit kunnen zien, hoeft echter niet.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:10:08 door yfke »

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Heb ik spruw?
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2008, 19:49:52 »
Even een linkje naar een stuk op de voorpagina, Gonneke en Stefan hebben de handen weer eens ineen geslagen.

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.