User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 83
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Help, komt er ooit een "ritme"??  (gelezen 1469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toppie

  • Gast
Help, komt er ooit een "ritme"??
« Gepost op: januari 24, 2011, 13:35:27 »
Hallo,
Mijn zoontje is nu bijna 11 weken en ik geef vanaf het begin borstvoeding. Dit loopt goed, maar tot op heden is er nog geen ritme te bespeuren. Nog sterker; toen hij (nog) jonger was, had hij meer ritme dan nu. Waar hij voorheen zo'n 3 à 4 uur tussen de voedingen liet overdag en 's avonds/'s nachts zo'n 6 uur en meestal 6 voedingen per dag had, is het nu eerder 2 à 3 uur tussen de voediingen en afgelopen nacht slechts 4 uur. Ook heeft hij nu meestal 7 voedingen per dag en soms zelfs 8. M.n. de ochtenden en avonden drinkt hij onrustig (lees: wil hij het liefst elk uur aan de borst). 's Ochtends komt het volgens mij vooral doordat de ontlasting hem dwars zit. Hij is dan meer daar mee bezig en reageert zich soms af op mijn borst, met als gevolg dat hij niet genoeg gedronken heeft en even later weer wil. Dit duurt soms wel 2 uur. 's Avonds wil hij, denk ik, vooral graag bij me zijn. Ma ja, ik heb ook nog een zoontje van bijna 3,5 jaar en die wil/mag ook z'n aandacht hebben.

Mijn zoontje groeit goed (geboortegewicht: 3190, 1,5 week terug: 5380 gram). Is meestal tevreden en lacht/kletst veel. De kraamweek ben ik nagenoeg bijna de hele week met hem in 1 ruimte geweest. Verder voed ik op verzoek.

Als ik nog alle tijd thuis had, vond ik het niet zo'n probleem. Maar ik moet morgen weer aan het werk, voor 3 dagen p/wk. Het zou toch best fijn zijn, als ik bijvoorbeeld even boodschappen wil doen, dat ik weet dat hij ongeveer over een bepaalde tijd zich weer zal melden. En ook om een beetje uitgerust aan het werk te gaan, zou het prettig zijn als er iets meer regelmaat was. Is het een kwestie van rustig afwachten, of...??

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Help, komt er ooit een "ritme"??
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2011, 14:20:01 »
Hoi Toppie,

Dat is nou precies het beroerde van de Nederlandse wetgeving, we moeten rond 10 a 12 weken weer aan het werk en laat dat nou net het moment zijn dat je kleintje een sprong in zijn ontwikkeling maakt en de daarbij behorende extra energiebehoefte (lees meer drinken) heeft. Daarbij komt dan ook nog eens dat je gaat kolven, wat je ook zult gaan merken in je productie. En dat geeft ook weer wat tijd onrust. Ik zou in ieder geval een keer meer kolven op een werkdag dan dat je normaal zou voeden. En op de dagen dat je thuis bent toch voeden op verzoek, zodat je zoontje het zelf kan regelen als hij vindt dat hij tekort drinken en vooral tekort mama krijgt. En dan komt er vanzelf wel weer iets wat op ritme lijkt... tot het volgende sprongetje natuurlijk.   ;-)

Heel veel succes morgen met werken. Probeer je erbij neer te leggen dat het aantal voedingen nu opgelopen is, berusting gaf bij mij altijd meer rust dan me erover opwinden. En als je 's nachts dan wakker bent om te voeden, voel je gesterkt door al die andere moeders die op dat moment hetzelfde doen.

 :knuf: Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Help, komt er ooit een "ritme"??
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2011, 14:31:47 »
Hai Toppie,

Zoals Babette ook al zei, onze ukkies maken vrij vaak sprongetjes en zijn dan onrustiger, willen graag bij mama zijn en weten even niet wat ze met zichzelf aan moeten.

Ik kon me met deze wetenschap (sprongetjes en regeldagen) redelijk verzoenen, het had immers een reden! Maar wat mij nog meer hielp, was het samen slapen. Hoefde mijn bed niet meer uit, had geen moeite meer met weer inslapen (gebeurde me regelmatig tijdens het voeden al, werd ik een uur of twee later weer wakker omdat ze de andere borst wilde).

Het ritme blijft veranderen, denk je dat je eindelijk een ritme hebt.... gooit er weer iets anders roet in het eten. Ach ja, als je er over nadenkt, hebben wij dat zelf ook! We hebben niet iedere dag op dezelfde tijd trek in wat lekkers of wat te drinken en gaan ook niet altijd op dezelfde tijd naar het toilet  ;-)

:knuf: Nynke

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Toppie

  • Gast
Re:Help, komt er ooit een "ritme"??
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2011, 14:54:55 »
Ik zou in ieder geval een keer meer kolven op een werkdag dan dat je normaal zou voeden.
Probeer je erbij neer te leggen dat het aantal voedingen nu opgelopen is, berusting gaf bij mij altijd meer rust dan me erover opwinden. En als je 's nachts dan wakker bent om te voeden, voel je gesterkt door al die andere moeders die op dat moment hetzelfde doen.
Is het dan geen probleem als er bijv. maar 2 uur tussen het kolven zit op het werk? Ik heb nu nl. met m'n baas afgesproken dat ik 2x een half uur kolf (rond 10 en 14 uur) en dat ik een uur eerder naar huis ga, zodat ik dan weer live kan voeden. Als ik extra ga kolven, zal dat in m'n lunchpauze zijn en zit er steeds maar 2 uur tussen de kolfsessies. Eigenlijk een vraag voor het subforum kolven, maar toch maar hier om in te gaan op jouw reactie.
Tja, dat los laten is een motto wat ik mezelf heel vaak probeer voor te nemen, maar me nog steeds niet lukt. Ik ben een controlfreak en daar word ik nu veelvuldig mee geconfronteerd...
Maar wat mij nog meer hielp, was het samen slapen. Hoefde mijn bed niet meer uit, had geen moeite meer met weer inslapen
Lag ze dan de hele nacht bij jou in bed? Ik val nu ook regelmatig in slaap tijdens het voeden, maar schrik dan toch weer wakker, omdat ik bang ben dat hij onder het dekbed of zo komt te liggen. Hoe heb je dit opgelost?

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Help, komt er ooit een "ritme"??
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2011, 15:27:54 »
Ha Toppie,
lang leve de Co-sleeper. Een soort halve box met haken die je aan je bedrand hangt. Ideaal... Zo slaapt je kindje lekker dichtbij maar niet zo dat hij onder je dekens verdwijnt.
Zijn natuurlijk ook zelf te knutselen, maar wij hebben er voor gekozen om er een aan te schaffen en hem straks weer op mp te zetten ofzo. Je schijnt van Ikea ook ledikantjes te hebben waar een zijde vanaf kan die je dan tegen je bed aan schuift. Weet alleen niet hoe je dan zorgt dat het niet wegschuift. Tegen muur klemmen ofzo?
En je hebt van die matrasjes met randen die ervoor zorgen dat je kindje in jouw bed ligt maar dat je er niet op kan gaan liggen door die rand.

Succes met werken morgen!

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Help, komt er ooit een "ritme"??
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2011, 15:33:37 »
Als je 8 uur werkt, mag je 25% van die tijd kolven, live voeden. Die twee uur heb je dan inderdaad al opgemaakt. Zou je niet een half uur eerder naar huis kunnen? Of eventueel 's ochtends na de voeding kolven? Denk dat je het toch even moet bekijken hoe het gaat. Misschien heb je maar 20 minuutjes nodig, dan kun je dus al 3x twintig minuten kolven. Dat ik net weer begon met werken bij mijn eerste, zat ik op 4 keer en ja, dat is dan iedere twee uur. Kijk hoe het gaat van de week, met 2x en een uur eerder naar huis. Als je het idee hebt dat je voeding snel terugloopt zou ik een extra kolfbeurt invoeren. Werk je drie dagen achter elkaar of zitten er ook thuisdagen tussen? Dat scheelt namelijk ook weer, als je tussendoor thuis vaker aan kunt leggen. Ik werkte bij de eerste 4 aaneengesloten dagen, dus had geen tussentijdse opschroeving van de productie.

Succes morgen, Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Help, komt er ooit een "ritme"??
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2011, 15:41:46 »
Ik voedde altijd zo dat Renée aan de buitenkant lag (uitvalbeveiliging gemaakt), zij lag onder haar eigen dekentje en ik had een handdoek opgerold onder mijn matrashoes gedaan, zodat ze niet zo makkelijk naar beneden kon "kruipen".
Het dekbed zat met de punt onder mijn buik/heup. Ik had een vrij dik colshirt aan, zodat mijn schouders niet koud werden.

Even later, toen ze te bewegelijk werd, heb ik een cosleeper naast mijn bed gezet. Mijn dekbed zat strak ingestopt, kon dus niet in de cosleeper terecht komen. Ik schoof om te voeden richting Renée (met mijn hoofd en schouder in haar bedje zo ongeveer.

Ik kon zo twee borsten voeden, als het nodig was, de onderste is de meest makkelijke, maar ook de bovenste is te doen als je wat meer door rolt in soort stabiele zijligging.

Met om de twee uur kolven, kan je je productie ondertussen iets stimuleren. Als het kolven wat lastiger gaat, kan je zo je productie beter stabiel houden. Hoeft natuurlijk niet een half uur te zijn, met drie keer 20 minuten kom je er ook (of je moet idd je lunchpauze ervoor gaan gebruiken)

Maak je niet te druk over het kolven, je kan als de opbrengst echt tegen valt ook nog op "niet-werkdagen" extra kolven. Stel je kolft op niet werkdagen één keer en je hebt dan een (voor je gevoel) magere 30 cc is dat in vier dagen toch weer een flesje van 120 cc!

Groetjes Nynke

ps: zie al weer super reacties van Babette en Stefke, schrijven grotendeels hetzelfde hihi
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.