User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 115
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Melk voor melk  (gelezen 3505 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martine

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.067
  • Geslacht: Vrouw
Melk voor melk
« Gepost op: augustus 28, 2006, 13:35:28 »
Zoals jullie weten ben ik consultatiebureau-verpleegkundige en in mijn werk loop ik regelmatig tegen fabels over BV aan die moeders te horen krijgen van hun familie, vrienden of zelfs kraamverzorgenden (je zou denken dat die er verstand van zouden moeten hebben, maar helaas...)
Zo kreeg ik een keer een moeder op mijn spreekuur voor het 4 maanden consult. Op mijn vraag hoe het ging met de voeding zei ze dat ze nog BV gaf, maar dat ze graag tips wilde hebben om de voeding af te bouwen, want ze hield het echt niet langer vol. Natuurlijk wilde ik weten wat haar dan zó zwaar viel dat ze wilde gaan stoppen met de BV.  De borstvoeding liep lekker, haar kindje groeide goed en ze genoot ook wel van de voedings-momenten, maar ze vertelde me dat ze het niet langer op kon brengen om twee liter melk op een dag te drinken. Ze lustte eigenlijk helemáál geen melk, maar haar kraamverzorgster had haar gezegd dat ze toch echt veel melk moest drinken om voldoende melk voor haar dochtertje te kunnen aanmaken   :-\  . Nu, na vier maanden stond het haar zó tegen dat ze al misselijk werd bij de gedachte aan melk. Ze had het idee dat als zij zou stoppen met melk drinken, háár melk onvoldoende voedingsstoffen zou bevatten voor haar dochter (haar kraamverzorgster had haar immers wijsgemaakt dat er melk nodig is voor de aanmaak van moedermelk..). Ze was dan ook blij verrast toen ik haar vertelde dat het drinken van zoveel melk echt overbodig was; een koe drinkt immers ook geen melk toch!?
Ze was vóór het consult vastbesloten geweest te gaan stoppen met de BV, maar omdat ze niet precies wist hoe ze het afbouwen het beste kon aanpakken heeft ze gewacht tot haar afspraak op het CB. Gelukkig maar, anders was ze misschien onnodig gestopt!!
Echt heel jammer dat er nog zoveel fabels de ronde doen.  Ik denk dat er heel wat moeders onnodig stoppen door verkeerde informatie die ze horen in hun omgeving of (nog erger) van zorgverleners!

Offline Mammie

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 178
    • borstvoedingsforum
Re: Melk voor melk
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2006, 14:08:39 »
Wat zielig voor die dame dat ze al 4 maanden elke dag zoveel melk heeft moeten drinken. Gelukkig heft niemand mij dit destijds wijsgemaakt, anders was ik op voorhand al niet begonnen met de bv, ik moet nml van 1 slok melk al overgeven (ja heel onsmakelijk, maar het is echt zo) en dat al mijn hele leven, ik vind de lucht van koelmek al niet te harden, brrrr. gelukkig heb jij haar weer op het juiste pad weten te zetten (en heeft de dam ws voor haar leven genoeg melk gedronken ;))
groetjes Wanda, mv Alex & Nicôle

Offline Martine

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.067
  • Geslacht: Vrouw
Re: Melk voor melk
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2006, 14:17:23 »
Ja.. was ze er maar eerder over begonnen! Dat had haar een hele hoop ellende gescheeld!! Maarja.. voor hetzelfde geld was er er nooit over begonnen, maar was ze gewoon gestopt!
Wat zo'n stom fabeltje dan al niet voor gevolgen kan hebben hè?
Ik ben zelf trouwens ook helemáál geen fan van melk.. 2 liter.. nog knap dat ze het zo lang heeft volgehouden!!

Offline puntjepuntje

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Vrouw
    • forum SBO
Re: Melk voor melk
« Reactie #3 Gepost op: augustus 28, 2006, 18:25:21 »
Dat fabeltje heb ik inderdaad ook te horen gekregen van mijn kraamverzorgster! Ik vond het al vreemd(moest ook meteen aan koeien denken die in een weiland vol lekker gras uit een pak melk zitten te drinken), dus heb ik het een keer nagevraagd.
Nu ben ik niet vies van melk en andere zuivelprodukten, maar 1,5 tot 2 liter op een dag ging me toch net iets te ver!

Offline Msbugz

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Vrouw
  • Ons wondertje geboren op 28-11-05
Re: Melk voor melk
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2006, 00:32:18 »
Gelukkig heeft deze mama jou getroffen! Het lijkt me zelfs helemaal niet gezond om 2ltr melk per dag te drinken. Wat een rare kraamverzorgster. Gelukkig zei die van mij alleen maar als tip om bij elke voeding zelf een glas water te drinken. Zo kwam ik aan genoeg vocht op een dag (daar had ik nl moeite mee) Het was de enige goede tip die ze had, maar als ik dit zo lees ben ik er erg blij mee!!
Groetjes Sanne mv Larissa 28-11-05


mamarie

  • Gast
Re: Melk voor melk
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2006, 19:48:07 »
wat erg!!
tranen schieten me in de ogen. wat heb je er dan veel voor over gehad.
hier ook fabels van kraamverzorgster gekregen. ik mocht geen cola of andere prikdranken. geen snoep met druivensuiker. geen druiven (ivm druivensuiker) ik mocht niet zonder jas naar buiten (ook niet in de zomer) ivm borstontsteking en ik mag niet poetsen met groene zeep (deed ik altijd) want dat zou ook borstontsteking veroorzaken. inmiddels allemaal gewoon gedaan behalve de groene zeep....stom hè.
goed dat ze jou trof. en goed dat ik op het borstvoedingsforum kon checken of het echt zo erg was.

Offline Martine

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.067
  • Geslacht: Vrouw
Re: Melk voor melk
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2006, 20:32:13 »
Jeetje!! Als je je aan alle voorschriften van je kraamverzorgster zou houden is er ook geen lol meer aan!!
Gelukkig ben je zo wijs geweest om op zoek te gaan naar juiste informatie!!
Oh enne.. groene zeep?? Hoe zou dat een BO kunnen veroorzaken??
ijn kraamverzorgster haalde juist groene zeep in huis omdat dat zo goed werkte tegen bloed- en meconium vlekken!

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re: Melk voor melk
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2006, 20:51:30 »
Mijn huisarts adviseerde het mij. Ik moest meer melk drinken om de productie te verhogen  b@s, gelukkig wist ik zelf beter.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Vicky

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 18
Re: Melk voor melk
« Reactie #8 Gepost op: november 04, 2006, 21:09:54 »
Hmmm, ik kreeg ook een boek vol regels mee, maar heb toen gezegd dat ofwel Elisabeth ging aanvaarden dat ik alles at, ofwel dat ik het niet vol zou houden. Grr, volgens sommigen mocht ik zelfs geen tomaten en appelen eten!  Moet je weten dat ik gek ben op tomaten en gemakkelijk twee tomaten en appelen per dag eet.  Dat had ik niet getrokken hoor als ik die moest laten  ::)
Vicky, mama van Emma-Louise (16.05.04) en Elisabeth (20.02.06)

Offline moemie

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 261
  • Geslacht: Vrouw
mij ook
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2006, 20:58:51 »
er is mij ook geadvisseerd om melk te drinken bij de eerste maar niet voor de aanmaak van de bv maar zodat ik op gewicht bleef  (jammer genoeg nu niet nodig)en goed naar de wc kon. ik dronk liters volle melk.