User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 123
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...  (gelezen 9556 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #15 Gepost op: maart 10, 2009, 21:34:18 »
Hai Joyce,

Ik zou toch graag willen weten hoe hij drinkt als hij een flesje met recent afgekolfde melk krijgt. Huilt hij dan net zo boos? Wordt hij dan net zo paniekerig en onrustig? Zo nee... weten we eigenlijk al dat het ergens bij het aanleggen, te sterke tsr of een iets te grote productie ligt of iets dergelijks.

In principe wissel je niet bij het piepen, je wisselt pas als hij er geen melk meer uit krijgt. Hij kan piepen, dan hou je hem omhoog, je probeert hem een boertje te laten laten (als dat niet lukt, wil het nog wel eens helpen om hem op zijn buikje neer te leggen.. hij probeert zijn hoofdje op te tillen en dat geeft hem precies de juiste houding om een goede boer er uit te werken) en daarna biedt je hem eigenlijk gewoon die eerste borst weer aan. Hij hoort dan eigenlijk op zijn minst gewoon aan te happen, hij komt er daarna pas achter of er nog melk in zit of niet...

Als ik het zo hoor (ehm lees) vermoed ik kramp, maar nu nog zorgen dat we er achter komen waar die kramp vandaan komt.

Hoe zijn zijn luiers? Plas? Poep? Hoe vaak drinkt hij ongeveer per etmaal? Gebruikt Bodi een speentje? Is zijn groei nog steeds zo hoog? Dit zou een overproductie eventueel kunnen aanwijzen. Verslikt hij zich vaak? Hoor je zijn buikje borrelen? Laat hij veel windjes? Hoe is de rest van de dag? Hoe snel wordt hij weer rustig na zo'n "drama" voeding?

Hoor graag meer van je! Dit klinkt namelijk niet zoals het zou moeten gaan... wil je er graag bij helpen als ik dat kan.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #16 Gepost op: maart 10, 2009, 22:03:24 »
Lijkt me inderdaad erg frustrerend als hij zo doet als hij moet eten.

Ik ken het wel, maar dat was bij mijn dochtertje destijds, die heeft 2 weken live aan de borst gedronken met veel problemen, kloven,spruw, toen besloten om tijdelijk, althans dat tijdelijke dacht ik, te kolven, maar helaas was zij snel over de brug en vond ze de fles wel goed zo en helaas niet meer aan de borst gekregen.

Maar Bodi heeft nog niet zo heel vaak een flesje gehad toch ?

Heb verder niet echt tips voor je, wil je alleen veel sterkte wensen en hoop voor je dat ie snel tot bezinning komt !!!

 :knuf: Nicole


Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #17 Gepost op: maart 11, 2009, 09:06:13 »
Hoi,

Nee, als hij een flesje krijgt is hij niet boos of onrustig...
Het aanleggen gaat naar mijn idee goed, hij doet zijn mond goed wijd open en ik zie 2 mooie omgekrulde lipjes, en hij pakt een groot gedeelte van de tepelhof.
het lijkt ook of hij geen moeite heeft met een te sterke ts, want hij begint eigenlijk pas een minuutje daarna ongeveer.
en als het hem toch iets te snel gaat dan stopt hij vanzelf even, en drinkt daarna weer goed verder.
ik laat hem wel steeds even een boertje doen als hij onrustig begint te worden, en soms komt er inderdaad wel een boertje maar soms ook niet.
ik laat hem zo lang mogelijk aan 1 kant drinken, en bied dan ook steeds die kant aan, maar hij wordt al boos voordat hij geproeft heeft of er nog wat uit komt.
en ik weet zeker dat er nog wat uit komt want als ik in mijn tepel knijp om dat te controleren zie ik meteen druppels melk verschijnen, en soms spuit het er ook uit.
hij wil het niet eens meer proberen lijkt wel..
het leek mij inderdaad ook kramp, omdat hij opeens zo boos wordt, en je ziet hem echt stoppen met drinken en afwachten, en dan begint hij.

luiers zijn flink nat bij elke voeding, alleen poepen duurt gemiddelt een week steeds, maar is dan ook gewoon zacht.
hij drinkt ongeveer om de 3 uur, maar dat is soms ook wel eens eerder, als hij pieperig is en net wakker lijkt het soms of hij honger heeft en krijgt dan ook eten.
tijdens het eten borrelt zijn buikje meestal wel, en hij laat ook heel veel windjes, vooral tijdens het eten, of als hij boos is.
verslikken doet hij eigenlijk helemaal nooit.
de rest van de dag lijkt hij best tevreden vind ik, zeker in tegenstelling tot een paar weken terug, toen huilde hij erg veel.
nu laat hij zich ook goed troosten als hij verdrietig is, en dat was eerst niet zo.
na zo een "drama" voeding is hij ook vrij snel weer rustig, na een paar minuutjes ongeveer.
maar bied ik hem dan weer een borst aan, wordt hij al woest voordat hij geproeft heeft.
hij krijgt soms wel een speentje, maar alleen als hij echt verdrietig is, want dan wordt hij meteen rustig..
en niet als hij honger heeft natuurlijk, want als ik dat vermoed krijgt hij gewoon te eten.

hij heeft niet zo heel vaak een flesje gehad, maar toch wel gedurende een week, en dan alleen als mijn rechterborst aan de beurt was omdat ik bloeduitstortingen op mijn tepel had van het harde zuigen.
toen dat weer geheeld was ben ik weer gewoon gaan voeden.
hij heeft dit gedrag al vanaf het begin gedaan, en volgens de lactatiedeskundige van het ziekenhuis, en dat waren er meerdere, legde ik hem goed aan.
ik vind het ook zo raar omdat ik mijn dochtertje zonder problemen 5 maanden gevoed heb.
zal hij een flesje makkelijker vinden?
ik wil wel heel graag dat hij moedermelk krijgt..

ik moet donderdag weer naar het CB, dus dan weet ik pas hoe zijn groei deze week is gegaan.

groetjes Joyce :knuf:


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #18 Gepost op: maart 11, 2009, 09:39:37 »
Hai Joyce,

Een bloeduitstorting van het voeden??? Een baby hoort de melk uit je borst te masseren met zijn tongbeweging en dus niet door een zuigzoen te geven  ;-) Is rechts zijn "mindere" kant?

Het flesje drinkt hij dus zonder problemen.... dan zou je toch zeggen dat het ergens bij het live voeden niet helemaal goed gaat. Of hij is toch niet helemaal netjes aangelegd, of hij kan de TSR niet goed en rustig wegslikken. En aangezien zijn boosheid al vlot komt, heb je kans dat de melk toch te hard zijn keeltje in spuit en hij lucht meeslikt. Deze lucht is niet fijn, voelt niet fijn, kan zelfs zeer doen. Voel je niet gelijk, lucht moet eerst dwars gaan zitten in het maagje. Probeer anders eens of het beter gaat als je de TSR weg laat lopen, zodat de melk er niet meer zo enthousiast uit spuit. Misschien kan je de TSR zelf opwekken door te masseren? Je legt hem dan pas aan als de melk niet meer uit zichzelf uit je borst spuit. De stroom is dan minder heftig en hij kan het rustiger doorslikken. Bij gehaast doorslikken kunnen ze sneller lucht meeslikken.

Meerdere lactatiekundigen in één ziekenhuis? Da's luxe! Dat kom je niet vaak tegen.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #19 Gepost op: maart 11, 2009, 10:23:29 »
Kan hij zijn tongetje wel goed uitsteken?
is er al naar zijn tongriempje gekeken, als hij goed aangelegd ligt, kan ik mij alleen nog maar voorstellen dat hij op een of andere manier niet goed kan drinken en ineens dacht ik hieraan.
Het is maar een idee.
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #20 Gepost op: maart 11, 2009, 11:25:13 »
ja, ze zeiden dat het een soort bloeduitstorting was van het harde zuigen, het waren geen kloven.
nu heb ik daar helemaal geen last meer van, en ik kan ook niet ontdekken of hij een favoriete kant heeft, hij doet het zowel bij links als rechts.
ik heb net gevoed, en goed opgelet, maar hij kan zijn mondje echt niet nog wijder open doen volgens mij.
als hij zijn mondje goed wijd open heeft trek ik hem naar mij toe, en niet mijn borst richting hem, maar dat is goed toch?
doet ook totaal geen pijn.
ik zal volgende keer proberen hem na de tsr aan te leggen.
het lijkt of hij de tsr goed aankan omdat hij gewoon rustig en met gelijkmatige grote drinkbewegingen doordrinkt...en pas boos wordt als hij er moeite voor moet doen, en dat is volgens mij als de tsr stopt, en hij zelf moet gaan zuigen.
het lijkt of hij niet begrijpt dat als hij even doorzuigt er dan vanzelf weer een tsr komt??
maar het lijkt ook op kramp, dus ik ga proberen de eerste tsr weg te laten lopen, en hem daarna aan te leggen.

ik heb 4 dagen in het kraamhotel in purmerend gelegen, daar zijn alleen al een stuk of 15 verloskundigen aan het werk, dus vandaar misschien het hoge aantal deskundigen?

hoe kan ik zien of hij zijn tongetje genoeg uit kan steken?
er heeft iig nog nooit iemand naar gekeken..
is het dan niet zo dat hij altijd onrustig moet drinken?
hij heeft namelijk ook wel eens goede momenten...

2 weken geleden ben ik met Bodi naar de eerste hulp gegaan omdat hij opeens bloed spuugde.
dat was 2 uur na de voeding, en er zat geen melk bij alleen maar slijm en helder vers bloed.
erg van geschrokken dus gauw naar de ehbo gegaan.
daar zei de huisarts dat het waarschijnlijk bloed was afkomstig van mijn tepel, terwijl ik geen kloven heb.
ik vertelde haar dat het vers bloed was, en er geen melk bij zat, dus leek het me stug dat het van de voeding kwam, en ook dat ik helemaal geen kloven/wondjes heb.
toen heeft ze de kinderarts gebeld, en het verhaal uitgelegd, maar die zei ook dat het waarschijnlijk toch van een microscopisch klein wondje moest komen van mijn tepel.
het zou ook een maagzweertje kunnen zijn, maar daar waren de symptonen niet naar zei ze.
dan moest hij onrustiger en ontevreden voor zijn.
en hij maakt ook geen zieke indruk.
ik moest in de gaten houden of het nog een keer gebeurde, maar daarna heeft hij het niet meer gehad.
nu ik aan dat tongriemje denk, kan het niet daarvan zijn gekomen?
mijn nichtje heeft dat ook gehad en bij haar ontdekte ze het omdat ze opeens tijdens de fles drinken begon te bloeden.
bleek dat het tongriempje ook te kort was en is toen gescheurd door het harde zuigen.
zou wel een hoop verklaren!
hoe kan ik dat zien?
groetjes Joyce

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #21 Gepost op: maart 12, 2009, 07:58:51 »
Als je op zijn onderste lipje kietelt met je vinger, moet zijn tongetje naar buiten komen over de lip heen.
Wanneer dit het geval is, zal zijn tongriempje lang genoeg zijn en is dat geen probleem.

Je doet het idd goed door hem naar je borst te brengen, dus dan zou dat goed moeten gaan.

 :knuf:
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #22 Gepost op: maart 12, 2009, 08:50:32 »
hij steekt zijn tongetje niet uit... :eh:
ik moet vandaag om 11:30 naar het CB, dus dan laat ik het meteen ff nakijken.
Hij heeft vanacht wel erg goed gedronken!
Wel kort, een minuut of 10, maar hij bleef wel rustig zuigen, en heb wel 3 keer een tsr gevoeld!
en dat heeft hij 3 voedingen gedaan.
vanmorgen (toen hij weer erg wakker was) begon hij weer onrustig te worden (na een min of 10), heb hem toen even omhoog gehaald voor een boertje, die niet kwam, maar hij was wel rustig.
toen ik hem weer probeerde aan te leggen werd hij weer boos, dus heb het daar bij gelaten, en dat vond hij prima.
zal hij wel genoeg hebben aan 10 minuten, of komt hij dan elk uur?
vind ik ook niet erg hoor, als hij dan tevreden is, maar krijgt hij dan genoeg voedingsstoffen?
ik voel wel een keer of 3 een tsr, dus krijgt hij dan meer dan alleen maar voormelk?
ik heb de eerste tsr een beetje weg laten lopen, zodat de ergste druk eraf was (bedankt voor de tip Nynke!), en zelfs dat zag er niet waterig uit, zelfs best wel wat vet langs de randen van het bekertje.
ik hou jullie op de hoogte hoe het was op het CB!

groetjes Joyce :knuf:

Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #23 Gepost op: maart 12, 2009, 09:07:00 »
Succes op het cb straks!
Ben erg benieuwd wat zij ervan vinden, vooral van het tongriempje.

Had nog niet veel gereageerd ivm ziekte maar wel mee gelezen met je verhaal.

Groet Ageeth
Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #24 Gepost op: maart 12, 2009, 09:50:07 »
Dank je wel, ben ook erg benieuwd!
Tot straks,

Liefs Joyce

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #25 Gepost op: maart 12, 2009, 09:59:25 »
Succes op het cb!

Zeg hoe zit dat trouwens met jou ticker? Daar staat dat je een week bv geeft.

 :knuf:

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #26 Gepost op: maart 12, 2009, 10:00:34 »
Naar mate ze ouder worden, gaan baby's ook beter drinken, ze krijgen een betere drinktechniek en kunnen zo in snellere tijd meer binnenkrijgen.
Als hij tevreden is na 10 minuten en zijn plas en poepluiers blijven goed, hoef jij je geen zorgen te maken.

Ik ben ook benieuwd wat het CB zegt.

groetjes,
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #27 Gepost op: maart 12, 2009, 10:17:00 »
Hai Joyce,

De TSR is niet de voormelk hoor! Voormelk is melk wat al in de borst bewaard is (het volle gevoel) en waarvan de vetten die in die melk zitten (zelfde melk als de achtermelk alleen al een tijdje stilgelegen) neerslaan tegen de wanden van de "reservoirs" Die melk komt er als eerste uit en de TSR spoelt als het ware de vette neergeslagen melk ook naar buiten. Met je TSR wordt er melk naar je borst gestuwd, dat is meestal gewoon verse volle melk.

Deze TSR kan echter wat te fiks zijn voor je kindje, waardoor er bij het wegslikken daarvan lucht meegeslikt kan worden. Spuit zelf maar eens met een spuitje water hard achter in je keel en probeer dat eens door te slikken, grote kans dat jij een tijdje daarna ook moet boeren  ;-)

Als de TSR eenmaal geweest is, moet je zoontje beter zijn best doen om melk uit de borst te masseren. Dit doet hij door de volle lengte van zijn tong te gebruiken. Als dat tongetje niet goed naar buiten kan, kan hij minder goed die mooie masserende beweging met zijn tong maken. Dit maakt het voor hem moeilijker om de borst goed leeg te krijgen.

Het is dus wel belangrijk dat het even nagekeken wordt. Sommige kinderen kunnen er goed mee drinken (maar hangt ook van de mate van te kort zijn af) en kunnen dan de productie ook goed op peil houden. Als tongriempje echt te kort is en hij de borst niet goed leeg kan maken, krijgt je lichaam eigenlijk standaard een seintje dat de productie minder mag (immers... niet alles wordt opgedronken) Zo zou je in een cirkeltje terecht kunnen komen van vaak regelen, toch niet goed leeg drinken, productie weer lager, hij weer regelen, etc.

Maar zoals hij vannacht gedronken heeft, is wel heel erg goed!!! Misschien haalt hij 's nachts zijn grote voedingen binnen en neemt hij overdag alleen datgeen wat hij nodig heeft. Maar kan ook zijn dat hij overdag sneller drinkt dan 's nachts en toch dezelfde hoeveelheid binnen krijgt. Let goed op zijn groei, zijn luiers en zijn gedrag. Dat zegt vaak al meer dan voldoende!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #28 Gepost op: maart 12, 2009, 15:22:14 »
Hallo allemaal,

Net bij het CB geweest, en het ziet er allemaal erg goed uit.
Zijn tongriempje is nagekeken, maar die is zeker niet te kort want hij heeft namelijk geen tongriempje volgens de arts! :???:
Het schijnt vaker voor te komen, en hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Ik heb geprobeerd om op zijn onderlipje te kriebelen zodat hij hem uitstak (tip van Antoinettez), maar dat deed hij niet.
Zijn tongetje kwam wel tot voorbij zijn onderkaakje bij de arts, en dat is voldoende volgens haar.

Wat groei betreft gaat het super met Bodi. :goei:
Hij was bij de geboorte 55 cm, en nu al 60.
En hij weegt nu 5720, en dat was 6 dgn geleden nog 5500, dus geen reden voor zorgen denk ik!
Hij is nu 6 weken oud trouwens.

Drinken gaat echt goed vandaag vind ik, hij heeft alleen net even gemopperd maar toen was ik bij mijn moeder en niet in de gelegenheid om de eerste tsr weg te laten lopen, dus ik denk dat we het probleem hebben gevonden!
Hartstikke bedankt nog voor de tip!!!
Zijn drinktechniek lijkt ook inderdaad beter te worden, die lieverd begreep het misschien niet zo goed allemaal...
Ben nu supertrots op hem! (was ik daarvoor ook al hoor..)

En tja, wat die ticker betreft...ik had het niet zo goed begrepen geloof ik.. :bloosmeer:
Maar weet ook niet hoe ik hem weer kan aanpassen??!!
Moet ik hem verwijderen en opnieuw maken?
Ik wilde er eigenlijk 2, 1 voor Dana en 1 voor Bodi.

Liefs Joyce :knuf:


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: niet meer willen drinken/happen als de tsr stopt...
« Reactie #29 Gepost op: maart 12, 2009, 19:14:31 »
Hey Joyce,

Wat is hij goed gegroeid zeg!!!! En als het weg laten lopen van de TSR voor hem prettig werkt, dan is het een fantastische oplossing! Af en toe wel blijven proberen, hij wordt namelijk zelf ook steeds handiger in het verwerken van die TSR. Nog even en dan kan hij ook dat gewoon zelf. Fijn dat het voeden al zoveel beter gaat!

Wat tickers betreft, maak gewoon twee nieuwe aan. Twee mogen nog net boven elkaar, als  je maar niet van die hele hoge achtergrondjes kiest. De achtergrond die je nu hebt, is prima. De oude verdwijnt vanzelf ergens in de database. Bij de borstvoedingstickers geef je de geboortedatum aan en dan telt het ding automatisch hoe lang je nu voedt. Je hebt hem waarschijnlijk niet op datum gezet en toen heeft hij automatisch de datum van die dag aangenomen. Je hebt dan als hij klaar is de BB-code nodig he?
Een ticker voor Dana kan je bijvoorbeeld een verjaardagsticker maken, ook hier vul je gewoon haar geboortedatum in.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.