User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 96
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: nieuw hier  (gelezen 2469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Suus

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 49
nieuw hier
« Gepost op: maart 10, 2009, 22:34:52 »
Hoi hoi

Nou het begon met toen Dominic 1,5 week was ongeveer met erg veel spugen. Maar nog niet geweldig veel. Ik schijn erg snel melk te geven, 60 cc in 3 minuten. Dus eerst daar aan gewijd, het spugen dan. (mijn dochter had namelijk dezelfde klachten)
Maar bij elke voeding ging hij harder huilen, echt kermen van de pijn, overstrekte zijn hoofdje naar achteren en ook zijn armen deden mee in de hele aanspanning van de spieren. De benen en het onderlijfje bleven rustig liggen. Het huilen / gillen duurde een kwartier tijdens/na een voeding.
Zijn maagje bleef maar knorren en hij wilde om de 2 uur drinken. Ik kon hem niet eens meer verschonen qua luier zonder dat hij zichzelf helemaal nat spuugde. Op gegevenmoment gevoed met een plastic slab eronder (tja, je verzint wat). Zelf al van alles gedaan, bedje omhoog, half uur na de voeding rechtop houden, maar mijn kereltje was geen tevreden baby meer, sterker nog, de pijn overheerste.
Het slapen snachts ging ook slecht en na een weekend zonder slaap, een gillende, zelfs krijsende zoon zat ik er doorheen en heb de huisarts gebeld. Zelf dacht ik aan een reflux! Maar de huisarts benoemde gelijk de koemelkallergie. Ik heb zelf gekozen voor kunstvoeding 2 dagen en dan kolven, want de klachten waren te erg om al borstvoedend zelf alles te laten staan.
Ik geef friso voor koemelkallergie. Pepti scheen niet de voorkeur te hebben dus die niet gedaan.
Wat ik zelf en ook in overleg met het cb gedaan heb: alles weglaten waar ook maar iets van koemelk in zit, maar niet weglaten van produkten waarop beschreven staat dat er in die fabriek ook melk verwerkt wordt.
Het laten staan van noten en eiwitten en andere mogelijke slechte dingen heb ik nog even mee gewacht. Misschien zal dat op den duur toch beter zijn, maar er kwam zoveel op mij af, dat ik ergens moest beginnen. En als blijkt dat bv niet goed gaat (morgen begin ik weer) ga ik over op alles laten staan en dan weer langzaam opbouwen.

Sinds hij de voeding heeft is hij weer een tevreden ventje, (hij is overigens wel even knap gebleven  :luvya:  :wha:) het spugen is in 3 tot 4 keer zo sterk verminderd dat het enkel een mondje teruggeven is, geen pijn, niet meer huilen niet meer kermen, geen gezicht helemaal vertrekken!!! kortom die friso doet het goed bij hem!!!!

Heb gelijk een vraag (haha) hoelang duurt het voordat, in geval ik iets verkeerds gegeten heb, het in de bv zit, maar belangerijker hoelang duurt het voordat het eruit is bij mij maar ook bij hem???
groetjes Suus


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
nieuw hier
« Reactie #1 Gepost op: maart 10, 2009, 23:02:08 »
Hai Suus,

Ik ben zelf nog niet helemaal overtuigd... al ben ik blij dat je huisarts wel wilde denken aan koemelkallergie!!!! Dat kom je niet vaak tegen, meesten ontkennen dat het kan bij borstvoeding.

Je bent bekend met een overvloedige productie, iig met een overvloedige TSR. Wat heb je gedaan om je daar aan te wijden? Hoe lang heb je dat volgehouden en hoe heb je het precies gedaan? Heb je al eens geprobeerd of gekolfde borstvoeding hetzelfde zou bewerkstelligen als dat de friso doet? En dan gekolfd... op een goede manier, dus helemaal leeg... melk goed gemengd... voor- en achtermelk dus in goede verhouding? Of leegkolven en daarna aanleggen, wat deed dat?

Sorry voor de kritische vragen... maar een dieet is een uitkomst bij allergie, alleen is het wel belangrijk dat je om de goede redenen een dieet volgt! Er zijn bepaalde manieren om uit te vissen of het aan een productie/aanleg/etc probleem ligt of aan de melk op zich. Kolven is daar één van. En het fijne daarvan is, dat je geen kunstvoeding nodig hebt  ;-)

Als het wel een allergie is, is het heel moeilijk om er een tijdspanne aan te verbinden. Het hangt van je eigen stofwisseling af, van Dominic zijn stofwisseling én van het genuttigde product (sporen, vol product, vloeibaar of vast) Meestal zie je de eerste dag de heftigste reactie, de tweede dag nog veel onrust en ellende en de derde dag weer terugkerend naar normaal. Maar dat is puur de reactie die het kind geeft, onafhankelijk van wanneer jij het ingenomen hebt. Iedere vrouw is anders, ieder kind is anders... Gemiddeld genomen duurt het ongeveer drie dagen voordat een baby weer redelijk normale reacties geeft. Nog wel moe en overprikkeld, maar niet meer zo paniekerig of pijnlijk.

Snap je dat ik dus geen absoluut tijdstip kan geven waarop het weer veilig is? Het kan eerder bij mama verdwenen zijn en langer bij kind blijven hangen, of andersom... of gelijktijdig. Hangt compleet van diverse factoren af.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Suus

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 49
nieuw hier
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2009, 11:04:03 »
hoi hoi
Dank je Marloes, ik heb al heel wat goede tips en info kunnen vinden gelukkig!

Nynke: (zal je mailte stap voor stap doornemen om alles te beantwoorden, maarre,,, we zitten nog steeds bij voorstellen, moeten we niet verhuizen?)
Nou laten we hopen dat je gelijk hebt en het geen allergie is.
Dominic is mijn 3e kindje aan de bv, dus dat het er bij mij eruit spuit heb ik gelukkig al wat trucjes bij de dames ontdekt. Die wel bij hun werkten (pauzes, eerst afkolven, wachten op de toeschietreflex enz enz) werkt niet bij hem. Verder alle houdingen die er te bedenken zijn, zodat hij ligt, maar ook hij zittend en ik liggend enz. Tepelhoedjes zijn ook al de revu gepasseerd.

Ik ben erg pro borstvoeding, ik zet de wekker bijvoorbeeld toen mijn produktie bij de oudsten terug liep om extra te kolven, en ook nu wil ik de borstvoeding doorzetten, hoewel er ook mensen zijn die hun vraagtekens hebben, dus opgeven zal en wil ik niet zomaar! Aan de andere kant  vind ik het ook belangrijk dat een kindje uit een fles kan drinken (al is het alleen omdat ik straks weer moet werken). Maar voor de 3 week zou het niet goed zijn om uit een fles te laten drinken. Zover waren we dus helaas nog niet. Dat is de reden waarom we het nog niet gedaan hebben. De klachten kwamen zo snel en zo hevig op dat we er voor gekozen hebben om hem niet te laten lijden onderwijl ik aan het ontkoemelken ben. Daarom flesvoeding en daarna weer over op bv.

Dat ik eerst de koemelk geelimineerd heb en daarna doorga als het niet goed werkt, ligt ook aan het feit dat ik niet een hele voorraadkast kan aanleggen met daarbij een gezin draaiend houden. Het overviel me compleet dus het allerbelangrijkste eerst gedaan (koelmelk). Maar overgaan op de rest wil ik ook zeker wel als dat moet.

Het wordt wel extra moeilijk als je niet de tijdstippen kunt weten. Want ondertussen lijdt mijn kind en er is niets wat ik hem kan geven wat in iedergeval veilig is, snap je?
Vandaag weer een dag van expirimenteren, ik ben benieuwd, hoewel het er niet goed uitziet. (vanmorgen gestart met de bv en de klachten komen gelijk in alle hevigheid terug.) maar goed, ik moet nu eerst kolven en Dominic drinken geven, had inderdaad bedacht wat jij ook zei, eerst kolven en dan via flesje geven...
tot later

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
nieuw hier
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2009, 11:27:58 »
Hai Suus,

Ik ben benieuwd hoe Dominic reageert op de borstvoeding als hij die via het flesje krijgt (een flesje meer of minder maakt nu toch weinig uit voor tepel/speenverwarring hij heeft al twee dagen fles gehad) Ik zou graag willen weten of het aan de voeding an sich ligt of aan de manier van voeden.

Het gevaar van bekend zijn met allergieën (hier drie meiden met meervoudige allergieën/intoleranties) is dat je het vrij snel meent te herkennen bij anderen. Dat kan met je huisarts hetzelfde zijn  ;-) Normale procedure is toch om eerst uit te sluiten dat de onrust bij slordig drinkgedrag kan liggen.

Het zou ontzettend fijn zijn als we de tijdstippen zouden weten. Maar zelfs als je eigen stofwisseling én die van je kind bekend zijn, is het nog niet te voorspellen. De algemene weerstand van je kind (en van jezelf) spelen mee, als je niet lekker in je vel zit, komt reactie vaak eerder en blijft langer hangen. Het soort stof wat je binnen krijgt, speelt mee... het één wordt eerder in het lichaam opgenomen dan het ander. En het ene stofje blijft langer in je lichaam dan het ander. Zoveel variabelen geven iedere keer een andere uitslag, omdat er altijd wel een variabele is die anders is dan de andere keer.

Die voorraadkast komt wel goed hoor! We kunnen je aan alle kanten helpen met producten die je gewoon kan halen, die goed zijn... Waarmee je een basis kunt aanleggen, die je verder naar eigen persoonlijke smaak uitbouwt.

Het topic wil ik best gaan verhuizen, alleen is nu nog niet duidelijk waarheen  ;-)

Het van te voren afkolven, kan je een indicatie geven over hoe het zou gaan als je TSR geen problemen zou veroorzaken, maar helpt je niet bij het reguleren van je productie. Pauzes helpen soms, maar als je niet alle lucht uit het maagje krijgt, gaat het in de darmen verder pesten. Ieder kindje drinkt anders (tempo en temperament) ieder kindje heeft een andere voorkeur... en nu met derde kind aan de borst zijn je borsten zowat volleerd... dus produceren waarschijnlijk nog weer even wat makkelijker. Je lichaam leert iedere keer weer bij.

Hoe gaat het aanhappen bij hem? Geen verwarring met tepelhoedjes bemerkt? Hoe is zijn tongriempje? Hoe goed maakt hij een grote hap? Hoe ziet het er uit? Hoe voelt het? Hoe drinkt hij, zie je er een ritme in die naar mate de voeding vordert verandert? Verslikt hij zich vaak of zie je hem moeite hebben met het verwerken van de stroom?

De borstvoeding doorzetten, dat gaat je vast en zeker wel lukken!!! We kunnen je vorige borstvoedingsperiodes doornemen en kijken waar we het nog eventueel iets kunnen verbeteren.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Suus

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 49
nieuw hier
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2009, 11:50:19 »
Zo, was ik weer. Het gaat goed! Ik heb hem net afgekolfde melk gegeven, uit 1 borst. Hij dronk niet veel, niet zoveel als met kunst maar dat maakt niet uit. Hoeveelheid zegt niets, heb ik geleerd.

Dus nu is hij rustig met afgekolfde melk zonder koemelk. Ik wilde vanmiddag, de volgende voeding proberen om hem voeding te geven wat ik gekolfd heb net nadat ik gestopt ben met bv geven. Dus waar volop koemelk in zit. Kijken of dat wat uitmaakt.
het gekke is dat hij de klachten als hij aan de borst drinkt NA het drinken krijgt. Hij stopt dus niet om te huilen of zo. Ook is de vraag hoe het komt dat hij zoveel pijn heeft bij het borstvoeden-drinken. Maar goed, ben helemaal blij dat het nu een keer wel goed gegaan is.

Het afkolven tot net na de tsr is gedaan om te kijken of het ineens opkomen van de tsr problemen veroorzaakt. Tja je verzint wat!

Zijn tongriem is goed. Het happen gaat volgens mij ook goed. Goede grote hap, hapt ook in 1 keer goed. Hij drinkt rustig, kort (3-5 minuten) en vaak rond de 60 cc. (heb een weegschaal thuis). Het cb is erbij geweest dat hij dronk en ook die zagen een rustige baby die met een goed ritme drinkt. Hij verslikt zich niet, valt na de voeding gelijk in slaap.

Tijdens het spugen, blijft hij ook na zoveel uur nog spugen zeg maar. Ik vond hem vanmorgen van oor tot kont letterlijk nat in zijn bedje. Terwijl hij om half 9 een voeding heeft gehad en er vanaf 9 uur ongeveer weer in lag. Rond 10.15 was hij nog droog en rond 10.45 uur had hij dus weer veel gespuugd (lijkt soms ook meer dan dat het is, maar ik heb zijn truitje uitgewrongen zoveel zat erin).

En ook al gaat hij nu weer zo spugen, dan nog heeft hij niet zo gehuild tijdens de voeding. Hopelijk is dat straks ook zo als ik de 'oude' voeding geef!
groetjes

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
nieuw hier
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2009, 14:23:57 »
Kortom... het flesje ging rustiger dan dat hij vanmorgen live aan de borst had gedronken????

Onrust begint pas na de voeding, kan het zijn dat jouw productie zo goed is dat hij meer drinkt dan dat eigenlijk in zijn maagje past? En dat hij dat teveel er pas later weer uitspuugt? Misschien ondertussen wel een aantal keer omhoog komt en zijn slokdarmpje aantast? Heb je al eens geprobeerd om hem vaker te voeden en dan minder per keer?

En tuurlijk, het kan ook nog aan de koemelk liggen... dat hij daardoor makkelijker spuugt dan zonder koemelk. Maar vermoed aan de ene kant toch dat het grootste probleem daar niet ligt. Maar dat merk je snel genoeg als je hem straks die andere voeding geeft. Ben benieuwd!!!!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Suus

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 49
nieuw hier
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2009, 23:25:07 »
Hallo,
Dank jullie allemaal.. Die vriendin (nog niet eens gezegd wie het nu is: Stefke heet ze hier geloof ik, ja ze heeft vele persoonlijkheden  :hmmm:) is vol lof, maar heeft dus ook een kindje met allergie. Daarom heb ik het enkel in combi met de allergie gebracht en niet zo zeer een forum over borstvoeding... maar blijf hier komen, want... tadaaa het grote nieuws van vandaag: het gaat goed!
Ik kolf nu, geef hem afgekolfde melk in een flesje en hij drinkt het lekker op. En ook de melk van maandag heb ik gewoon gegeven. Spuugt nog wel, maar soit, als dat alles is!!!
Ben zooo blij.

De huisarts belde nog, en hij heeft inderdaad nu ook als theorie dat hij dus door het snelle binnenkrijgen van de melk, misselijk wordt en daar die maagkrampen van krijgt! Toch een reflux misschien, maar nu met die johannesbroodpitmeel (leuk galgjewoord) is dat ook verleden tijd!

Ben geloof ik op dit moment de gelukkigste moeder die er rond loopt!

(nog even over het aantal voedingen en dan minder: het vaker voeden en minder per keer, tja, ik voedde om de 2 uur, dus echt veel vaker kan geloof ik niet, hoewel hij het wel wilde afgelopen weekend zeg maar. )

o, ja weet iemand toevallig hoe het met die johannesbroodpitmeel gaat: er staat opvoor bij de bv en ook voor in de flesvoeding. Ik heb dus beide. Moet ik de zelfde hoeveelheid als flesvoeding aanhouden? (dus 2 tot 4 schepjes op 100ml?)
Ik hoop op een rustige nacht, welterusten!
groetjes Suus

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
nieuw hier
« Reactie #7 Gepost op: maart 12, 2009, 08:11:37 »
Wat fijn dat het goed gaat!!!! Hij reageert dus helemaal niet anders op de melk met koemelk erin??? De johannesbroodpitmeel kan je volgens mij ook met een lepeltje voor de voeding geven, maar daar ben ik niet helemaal in thuis... Hoop dat één van de andere dames al eens met dit bijltje gehakt heeft, zo niet kan ik het nog wel even verder voor je navragen.

Hoe is het vannacht gegaan???

Zo te horen kunnen we dit draadje straks splitsen en naar de "gewone" voeden in de eerste maanden verplaatsen  ;-)

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Suus

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 49
nieuw hier
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2009, 17:18:14 »
hoi hoi
Hij krijgt nu enkel afgekolfde melk in een fles met johannesbroodpitmeel erin. Nu is het spugen ook over!
Heeerlijk. Ovardag kijgt hij om de 4 uur (komt hij om de 4 uur) en snachts wil hij om de 3 uur. Maar vanacht voor het eerst dus niet om 2 uur, 4,5,6, en 7 uur. maar enkel om 2 uur en om 5 uur!
Het zal voor een ander veel klinken, 2 nachtvoedingen, maar ik ben er blij mee.....

groetjes Suus

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
nieuw hier
« Reactie #9 Gepost op: maart 12, 2009, 19:07:19 »
Hai Suus,

Dit klinkt ontzettend goed en rustgevend! Denk alleen dat je wel het beste zo snel mogelijk Dominic goed aan de borst kan proberen te krijgen. Fulltime kolven is best een opgave als je dat heel lang moet doen (niet onmogelijk, we hebben hier twee moeders die ruim een jaar voor hun kind fulltime gekolfd hebben) mooiste is als je Dominic toch weer aan de borst krijgt.

Hij wordt steeds handiger in het verwerken van de melkstroom, dus als het goed is hoef je hem alleen de eerste tijd maar wat te helpen door je voedingshoudingen aan te passen (hij bovenop jou, zodat hij tegen zwaartekracht indrinkt bijvoorbeeld) of af en toe je borsten helemaal leegkolven om weer vers te beginnen, of tsr weg laten lopen bijvoorbeeld.

Twee nachtvoedingen klinken niet veel, is juist heel normaal! Overdag zou hij iets vaker mogen drinken (of jij iets vaker kolven) om je productie goed op gang te houden. Hoe gaat het kolven?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Suus

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 49
nieuw hier
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2009, 22:42:32 »
Hoi hoi
Nou het gaat hier goed!
Dominic drinkt weer aan de borst!!!! In de rugbyhouding kan hij het steeds beter wegdrinken. De normale houding lukt hem nog niet.
Heb nog wel wat vragen, maar ik open een topic bij 'normaal voeden de eerste 6 maanden" of een titel die daar op lijkt!

Het kolven ging op zich goed, maar merk wel dat mijn borsten er erg gevoelig van worden. Ik kolfde nog wel ietsjes meer dan dat hij dronk, maar dat was maar iets van 30 cc extra. Door de hele situatie heb ik nu wel een vreselijke grote voorraad, maar dat is helemaaaal niet erg! ( :))
groetjes Suus

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
nieuw hier
« Reactie #11 Gepost op: maart 15, 2009, 22:56:16 »
SUPER!!!! Fijn dat je hem weer volledig aan de borst hebt! Rugby houding is makkelijker, omdat je dan zijn hoofdje kan sturen met je hand, ipv met je ellenboog....

Dat kolven zeer doet, zou kunnen betekenen dat je net te hard kolft. Het gaat niet om de kracht, maar om het ritme. Of de schelp is niet de goede maat voor je borst en schuurt je tepel langs de wanden. Maar fijn dat hij nu live drinkt, hoef je niet meer zo vaak te kolven.

:knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.