User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 116
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: onrustige baby  (gelezen 7985 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:onrustige baby
« Reactie #30 Gepost op: november 14, 2009, 23:36:32 »
Hangt er vanaf hoe jouw borsten voelen, is er om 23.30 nog helemaal geen probleem, dan kan kolven juist productieverhogend werken. Je vraagt dan immers meer dan dat er zo voor handen is. Kolven om productie te verlagen/reguleren doe je als je het probleem verwacht. Dus ergens rond een uur of vier in de nacht, vermoed ik. Ik weet niet hoe je dochtertje 's nachts is en of ze nog heel even kan wachten, maar misschien kan je er 's nachts voor kiezen om een klein deel voor te kolven, ipv helemaal leeg. Is niet de meest optimale situatie, maar helemaal leeg kolven duurt best lang en je hebt ook je slaap nodig.

Overleg even met je lactatiekundige wat zij slim vindt. Ik wil misschien iets te graag met beiden rekening houden, jouw nachtrust en haar buikje.... Het mooiste is leegkolven en dan aan lege borst leggen, maar dat moet je dan wel kunnen trekken....

Ben je al met blokvoeden bezig? Zo ja, hoeveel tijd zit er tussen de wissel? Heb je dit met lactatiekundige besproken??? Wat zei zij er over?

:knuf: Nynke

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline tinnemie

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 32
Re:onrustige baby
« Reactie #31 Gepost op: november 21, 2009, 18:39:45 »
Hey iedereen,

Effe een update. Voorlopig gaat het redelijk hier, het wisselt van dag tot dag qua onrust...
Nu kolf ik iedere nacht nog beide borsten leeg vooraleer de eerste ochtendvoeding, zou ik dit moeten blijven doen?
Mijn borsten zijn na een nacht echt wel gespannen..
Ivm kolven: hoe pak ik dit het beste aan? Zou stilaan eens één voeding per dag een afgekolft flesje willen geven om ze te laten wennen want binnenkort moet ik terug aan het werk  :(

groetjes  sinterklaas

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:onrustige baby
« Reactie #32 Gepost op: november 21, 2009, 22:02:38 »
Lastig om hier advies in te geven, maar wel ontzettend fijn om te horen dat het redelijk gaat! Je zou kunnen kijken of ze nu al beter met de stortvloed om kan gaan, ze wordt groter en handiger in het verwerken van de voeding. Je kan er ook voor kiezen om maar één borst helemaal leeg te kolven (en dan lege borst geven) zodat andere borst gestuwd blijft en dus een seintje krijgt dat het minder mag worden, maar dat kan je misschien beter even met je lactatiekundige overleggen. Steeds iets minder leeg kolven zou ook kunnen werken, langzaamaan de hoeveelheid terugbrengen.

Voor het wennen aan het flesje, kan je beter tussen twee voedingen door iets aanbieden, ze heeft dan nog geen gillende honger en kan dan rustig, spelenderwijs, wennen aan het gevoel van een speen in haar mondje. Denk er wel even aan dat je het aan zou moeten bieden zoals je de borst ook aanbiedt, zij moet zelf aanhappen en bepalen hoever ze de speen in haar mondje wil hebben.

Je hebt ondertussen genoeg gekolfde melk staan, daar kan je mee gaan oefenen. Mocht je de voeding die je 's nachts nog kolft, niet gelijk in de koelkast zetten, dan kan je die melk gebruiken om te oefenen (blijft ca 8 uur goed, daarna moet je het weggooien. Pak dan iedere keer als je wilt oefenen zo'n 30-50 cc en als ze het niet opdrinkt, mag je dat kleine deel niet lang bewaren (is met speeksel in aanraking geweest)
Als je het wel in de koelkast bewaart, mag het nog een dag of vijf gegeven worden (bij juiste temperatuur en achterin de koelkast, niet in de deur). Wil je het op later tijdstip gebruiken (voor je werk straks) dan binnen 24 uur invriezen en na ontdooien binnen 24 uur gebruiken, anders weggooien.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline tinnemie

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 32
Re:onrustige baby
« Reactie #33 Gepost op: november 22, 2009, 16:38:22 »
Hay Nynke,
De laatste dagen kolf ik mijn borsten ook niet meer helemaal leeg, enkel nog een beetje soepel. Misschien kan ik het zo beetje bij beetje minderen. Ben een beetje terughoudend om het eens zonder kolven proberen, bang om mijn kleine meid weer heel wat ongemak te bezorgen...
Wel goed nieuws, daarstraks eens geoefend met ongeveer een 30 cc afgekolfde melk in een tommie tippee flesje, en ze slokte het in één keer helemaal leeg. Goed hé :luvya: Voor de papa was het ook eens een leuke ervaring !


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:onrustige baby
« Reactie #34 Gepost op: november 22, 2009, 17:24:33 »
WOW dat doet ze goed zeg! Wel blijven oefenen hè? Eén keer per dag is op zich wel voldoende, maar zou het wel regelmatig blijven doen, zodat ze gewend raakt aan de fles en niet plots gaat weigeren als je aan het werk moet.

Snap dat je terughoudend bent met het stoppen met kolven, maar hoop wel dat je daar ooit eens een keer aan toe bent, scheelt je toch weer nachtrust  ;-)

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.