User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 105
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: pfffff weet niet meer wat ik nu moet...  (gelezen 2271 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Gepost op: oktober 15, 2010, 20:49:18 »
Hoi dames,
Heb het even nodig om te klagen....
Sinds een maand of 2 zijn we hier aan de Johannesbroodpitmeel omdat Arthur zoveel spuugde en huilde. Met een paar theelepeltjes pap ging het redelijk. Later dronk hij het hele bakje leeg (25 ml water en 2 schepjes meel). Zijn eten bleef nu redelijk binnen.
Sinds anderhalve week zijn we weer helemaal terug bij af. Arthur spuugt zo ontzettend veel. Vandaag zijn er weer 3 setjes kleren en 2 slaapzakjes de was in gegaan. Drijfnat (nee, niet een beetje). Hij huilt, trappelt, krijst en zelfs tijdens het voeden kreunt hij soms en blijft hij maar maaien met zijn armen. Hij krabt mijn hele borst open dus voeden doen we nu met sokjes over zijn handen.
's nachts in bed slaapt hij tot een uur of 4 en vanaf dan wil hij tot het ochtend is aan mijn borst. Ik voed nu s nachts dus liggend, want ik ben op... dan slaap ik tenminste nog een beetje...
Dan sta ik op om me aan te kleden en wat wil hij daarna?? Eten!
Hij steekt steeds zijn knuistjes in zijn mond (niet zijn vingers in zijn keel hoor, blijft voor in de mond) en de spuug druipt daar dan doorheen. Smakt voortdurend eten weg. Oogjes zijn rood en hij huilt gigantisch. Scheetjes stinken zoals een volwassen man dat kan en poepen doet hij zo om de 9 a 10 dagen (heb het zelf al in geen weken gezien, doet hij op kdv...). Hoest op veel verschillende manieren. Droog en schor of vol slijm..


Ben bij de huisarts geweest. Longen en oren prima, keel wat rood. Beetje verhoging.
Volgende week terug komen als hij nog hoest en spuugt. Eventueel medicatie voor reflux.
Ik ben maar weer gestopt met melk, misschien helpt het... En heb stiekem ook gedacht aan KV. Wat zou hem toch kunnen helpen. Vind  het toch zo zielig voor het menneke. Hij heeft er echt last van. En als hij me tijdens het drinken met grote ogen aankijkt krijg ik gewoon tranen in mijn ogen. Hoe help ik mijn mannetje...

Sorry, zit er even een beetje doorheen. Lang leve de hormonen en de gebroken nachten  :(

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Reactie #1 Gepost op: oktober 15, 2010, 21:14:58 »
Kan je niet heel veel helpen, maar wat mijn ervaring is is dat kv op dit gebied meer verkeerd dan goed doet, maar dat is natuulijk ook een beetje afhankelijk van de oorzaak van het spugen.
Hier kwam het spugen zeer waarschijnlijk door allergie en dat werd 100* erger toen ik met kv begon, ookal hadden wij toen al gelijk dieetvoeding.
Hopelijk kunnen de ander meiden je beter helpen dan ik. In ieder geval sterkte met de gebroken nachten, kan me ze nog goed herinneren.
 :knuf:



Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Re:pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Reactie #2 Gepost op: oktober 15, 2010, 22:12:52 »
Die slijmen klinken vooral als ziek zijn in mijn ogen... En dan de virale variant, die waar je niks tegen doet. En waar de huisarts ook niet echt de vinger op kan leggen. Dan krijg je als diagnose "virale infectie" mee en de tip "hij moet het uitzieken"... En ben je 35 euro kwijt voor niks  :( Want er zijn niet echt klinische ziektesymptomen te bespeuren.

Hier is de jongste een vreselijke spuger geweest (tot in de gordijnen...  :eh:), een huilbaby en ook zo'n slijmmonstertje, vooral bij verkoudheid. Wat hier hielp is:
- haar (hem in jouw geval) zeker een half uur rechtop houden na de voedingen, en liefst zelfs langer (in de draagdoek bijvoorbeeld, uuuuuuuuuuuuren heb ik haar daarin gedragen... en laten slapen, want elders sliep ze niet)
- het bedje schuin zetten, zo'n 30°-40°; tegen het onderuit zakken hing ik haar (hem) op in een oude onderbroek die ik dan aan de spijltjes van haar bed vastmaakte; zo hangen ze in een soort zakje (vergelijk het met de wipper/relax)
- voor de voeding het neusje heel goed uitspoelen, met fysiologisch serum (bestaat ook in sprayvorm) of met moedermelk (werkt antibacterieel)
- liever vaker voeden in kleine beetjes, dan grote sloten melk in één keer binnengieten (maar dat doet je zoontje instinctief al, als ik dat clusteren in de ochtend van hem zo lees)
- de borst goed leeg laten drinken (achtermelk is geconcentreerder - vooral vetter - en helpt bij de vertering), dus als de eerste borst niet helemaal leeg was, en ze (hij) vroeg na een half uur alweer terug voeding, dan wisselde ik niet van borst, maar gaf die eerste terug en wisselde pas van borst na een blok van twee uur; of ik gaf diezelfde voeding steeds de eerste borst weer totdat die goed leeg was en bood daarna pas de tweede aan (dus nog binnen dezelfde voeding is dat dan)
- dat onrustige drinken kan je een beetje tegengaan door bijvoorbeeld wiegend of wandelend te voeden, eventueel zelfs je zoontje in een dun dekentje of laken wikkelen om wapperende armpjes tegen te houden (maar niet te strak, hè, gewoon om zijn armpjes en beentjes beter onder controle te krijgen)
- rechtop zittend voeden kan ook helpen (je zoontje zittend op je schoot met de beentje naar je toe, langs je zij), of jij liggend op je rug en je zoontje met zijn buik op jouw buik of naast je, met zijn buik tegen je lenden aan
- medicatie... gaviscon is een typisch antirefluxmiddel: je trekt 0,5ml op met een spuitje en geeft dat dan na elke voeding (max 4ml in totaal over een etmaal gespreid, dus max 8x geven) Gaviscon legt een beschermend laagje op de slokdarm, zodat het maagzuur minder brandt als het eten weer naar boven komt
--> Maar die medicatie mag je eigenlijk alleen maar geven als het echt helpt, vind ik; heb je de indruk dat het na enkele dagen nog steeds geen verbetering geeft, dan zou ik er weer mee stoppen

En dan over de borstvoeding zelf:
- Welke kleur heeft de poep? En de vastheid? Heeft het kdv daar iets over gezegd?
- Hoe voelen je borsten aan voor de voeding? Met harde schijven en stuwing? Of gewoon vol? of eerder leeg en plat?
- Hoe voelen je borsten aan na de voedingen? Nog vol of duidelijk leger?
- Heeft ie een speentje?
- Hoe oud was Arthur toen jullie met dat JBPM begonnen zijn?
- verslikt hij zich in de voedingen? lost hij de borst regelmatig? Of kreunt hij alleen maar?
- hoe vaak plast hij op een dag? Zes plasluiers minstens op een dag? of minder?
- komt hij goed aan? Zo'n 100-200gram per week minstens? Of eerder meer dan 300gram per week gemiddeld?

Twee dingen: ZEKER NIET stoppen met bv! Fv verergert de zaak alleen maar!!! Moedermelk is veel lichter verteerbaar dan welke kunstvoeding dan ook. Die laatste gaat zijn arme darmpjes alleen maar nog meer belasten... Bovendien is moedermelk minder agressief voor de slokdarm als ze omhoog komt. Kunstmelk veroorzaakt meer en pijnlijkere verbranding van de slokdarm bij reflux.
Dat JBPM... Ik ga eigenlijk niet akkoord met je huisarts. Het wordt vaak voorgeschreven, dat weet ik. Maar het verzwaart de voeding alleen maar. Zodat ze erin blijft. Maar van de duidelijke spuugreflux schakel je dan vaak over naar de verborgen refluxvariant. De voeding blijft dan wel binnen, maar komt niet één maal naar boven (en eruit), maar tientallen keren... En elke keer wordt die slokdarm dan een ietsje verder verbrand  :( JBPM is enkel een goeie oplossing tegen spugen als ze samen met antirefluxmedicatie gegeven wordt of samen met zuurremmers, in mijn ogen...

Kan je geen doorverwijzing vragen naar een kinderarts? Die kan dat spugen van naderbij bekijken. En eventueel degelijke medicatie voorschrijven, moest dat nodig zijn.
En mij lijkt een lactatiekundige ook wel handig. Dan kan die meekijken tijdens de voedingen. En concrete tips geven om het voeden rustiger te laten verlopen. Heb je een adres van een LK bij jou in de buurt? De meeste verzekeringen betalen een consult trouwens terug!

Beterschap!!!!!!!  :knuf: :knuf:
Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Reactie #3 Gepost op: oktober 15, 2010, 22:45:35 »
Hoi Katrien,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga alle opties eens rustig af.
Misschien is een bezoekje aan kinderarts of LK wel een idee. Vind het zo zielig voor mijn ventje.
Zal ik komende week eens met huisarts bespreken.

Antwoorden op jouw vragen:
 :) spugen hier niet tot in gordijnen. Het golft eruit, lijkt weinig kracht achter te zitten. Enkele keer klein boogje.
 :) draagdoek vond hij afgelopen tijd wel fijn, deze week minder. Huilt veel en is doodmoe, maar slaapt liefst in bed of maxicosi. Niet op schoot/ box/ draagdoek.
 :) goede tip om steeds zelfde borst aan te bieden. Borsten lijken vaak slap/leeg maar dan zie ik toch nog melk in zijn mondje zitten. Tussen voedingen door zijn borsten vrij normaal, als ik op tijd voed. Na paar tellen zuigen tsr. Dan zijn ze duidelijk voller. Na drinken lijken ze helemaal leeg. In de ochtend, na drink-nacht lijken ze ook uitgeblust. Als hij dan zo onrustig word wissel ik soms, als ik erg moe ben, nog wel van kant. Dan kan ik even doorslapen.
 :) Als ik hem maar 1 borst aanbied vind ik het moeilijk om te zien of hij genoeg heeft. Hij hangt het liefst de hele dag aan mijn borst. Helaas voor hem: dat gaat niet! Overgang van drinken naar tutten is moeilijk te zien.
 :) Ik zal hem idd eens inpakken bij het voeden. Zelfs op zijn kuitjes zitten wondjes omdat hij zo onrustig is dat hij met zijn ene voetje andere beentje krabt.
 :) Dank je voor de tips over medicatie. Dan kom ik tenminste beslagen te ijs!
 :) Poep ga ik maandag op kdv eens vragen of ze erop willen letten. Vind het vervelend dat hij zo weinig poept omdat ik het nu zelf niet in de gaten kan houden....
:) Hij was een week of 9 / 10 toen we met JBPM begonnen. Tussentijds wel eens een dagje niet gebruikt maar meteen weer ellende.
 :)Hij verslikt zich niet. Melk spuit ook niet uit mijn borsten zoals bij andere twee kids. Hij drinkt eerst een paar minuten stevig, gaat dan onrustig lossen en valt vervolgens óf in slaap of blijft iets rustiger (mond, niet lijf) doordrinken/zuigen, Kreunen is in die derde fase.
 :)Hij plast prima. Geregeld echt een volle luier.
 :) Hij komt wel aan maar niet gigantisch. Zit wat onder in de curve. Weeguurtje is altijd op mijn werkdag maar zal tussentijds eens binnenlopen. Met uitleg mag dat vast wel...
 :) Ik ken hier in de buurt geen lactatiekundige, maar als ik even rondzoek zal ik die vast wel vinden. Zijn er websites waar ik 'de betere' kan vinden?

Nogmaals: bedankt!

Offline esther mv 4 meiden

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 5.755
  • Geslacht: Vrouw
Re:pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Reactie #4 Gepost op: oktober 16, 2010, 00:11:55 »
Tips heb ik niet en na het verhaal hiervoor ook niet meer nodig... ;-)
Al die vragen en onzekerheden maken het er allemaal niet makkelijker op maken om te genieten van je ventje.'
Dus bij deze een virtuele :knuf:
Sterkte bij het zoeken naar een oplossing.

Loeka 04-04-'00, Mara 21-01-'04, Ilana 22-08-'06 en Fenna 03-03-'09

Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Re:pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Reactie #5 Gepost op: oktober 16, 2010, 02:02:25 »
Hey!

Het is over internet heel moeilijk om iemand de juiste adviezen te geven, maar ik zal een poging doen ;-)

Eerst en vooral, voor lactatiekundigen moet je hier eens kijken: http://www.borstvoeding.com/lk/ = zowel België als Nederland
Of hier: http://nvlborstvoeding.nl/adreszoeken.asp?msid=02&sid=7 = enkel Nederland

Als hij liever in bed of in de MC slaapt, laat hem daar dan maar in slapen, hè. Het is de activiteit van het slapen die het belangrijkste is! Waar hij dat doet, doet minder ter zake ;-) In een MC zit hij wat rechtop, dus allicht voelt hij zich daardoor daar beter in. Zijn bedje zou ik wel schuin zetten. Baat het niet, dan schaadt het ook niet...

Citaat
Borsten lijken vaak slap/leeg maar dan zie ik toch nog melk in zijn mondje zitten. Tussen voedingen door zijn borsten vrij normaal, als ik op tijd voed. Na paar tellen zuigen tsr. Dan zijn ze duidelijk voller. Na drinken lijken ze helemaal leeg. In de ochtend, na drink-nacht lijken ze ook uitgeblust. Als hij dan zo onrustig word wissel ik soms, als ik erg moe ben, nog wel van kant.
PERFECT! Vol voor, leeg na. En platter dan plat na een clustermoment. Ideaal team, jullie twee!!

Citaat
Hij drinkt eerst een paar minuten stevig, gaat dan onrustig lossen en valt vervolgens óf in slaap of blijft iets rustiger (mond, niet lijf) doordrinken/zuigen, Kreunen is in die derde fase. Hij plast prima. Geregeld echt een volle luier.
Ook prima verhaal! Of toch deel 1 en het plassen achteraf ;-) Waar dat kreunen en lossen dan vandaan komt? Tja... Omdat het een pietje ongeduld is ;-) en de melkstroom mindert? Omdat hij last krijgt van oprispingen? Omdat er een boertje dwars zit? Moeilijk te bepalen van hier... Daarvoor is een lactatiekundige die live meekijkt de beste oplossing!
Je kan proberen om hem even eerst te laten boeren, als hij onrustig wordt. En daarna terug rustig aanleggen. Kijken of hij dan rustiger drinkt daarna.
 
Een andere piste die je kan uitproberen (als die twee uur-tip uit mijn vorige bericht niet zou werken) : je voedt met één borst. Lost hij die, dan bied je die eerste borst terug aan. Lost hij weer, dan ga je naar je tweede borst. Lost hij die, dan bied je die tweede weer aan. En lijkt hij daarna nog niet tevreden, dan ga je nog een keertje naar je eerste borst. Wisselvoeden heet dat. Allicht is dit niet zo handig 's nachts... Maar overdag zou ik het wel eens een dagje (of twee) proberen. Om te kijken of hij dan tevredener is na de voeding.
Met deze manier van voeden wordt je eerste borst goed geleegd. En krijgt je liefje ook de kans om toch nog die tweede borst te drinken, als hij nog honger zou hebben.

Citaat
Hij komt wel aan maar niet gigantisch. Zit wat onder in de curve.
Dat aankomen moet ook niet spectaculair zijn, hoor. Zo'n 100-200 gram per week is ideaal! (vanaf 4 maanden 100-150gram/week) Minder mag ook, maar dan geen weken aan een stuk natuurlijk. Als hij altijd zo'n 120gram bijvoorbeeld aankomt en dan eens een weekje maar 50gram hoef je je daar geen zorgen om te maken. Als je volledig op verzoek voedt en niet bijvoedt, ook niet met water of iets anders, dan zijn die plasluiers al een prima indicatie dat het goed gaat!
Waar hij zit op de curve is ook niet zo belangrijk. Belangrijk is vooral dat hij een lijntje volgt. Of dat dat dan bovenaan of onderaan is, doet er niet toe. Je hebt immers grote kinderen en kleintjes... Mijn jongste bijvoorbeeld zit al heel haar leven helemaal onderaan de curve. Maar ze volgt wel mooi dat onderste lijntje. Wat prima is! Het is gewoon een klein fijn ding... ;-)
Pas als zijn persoonlijke groeilijntje duidelijk gaat dalen ten opzichte van de lijntjes van de curve, is er iets niet goed met zijn groei. Maar let op: CB's hanteren vaak een groeicurve voor fleskindjes. En daarop dalen borstekindjes meestal vanaf een maand of vier... Komt omdat flesvoeding te veel eiwitten bevat, eiwitten die baby's te hard doen groeien...
Je tekent je zoontjes gewicht best eens uit op een groeicurve voor borstekindjes: http://www.borstvoeding.com/groeicurve/user/register Is daar een duidelijke daling te zien, dan vind ik het raadzaam om even een lactatiekundige te raadplegen.

En ja, die poep interesseert mij  ;-) :haha:
Vooral de kleur (geel-oranje? of eerder groen-bruin?), de substantie (zalfachtig? waterig? hard?) en de hoeveelheid (een goeie luier vol? of slechts een "vogelescheetje"?)

Groetjes!
xxx
Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Reactie #6 Gepost op: oktober 16, 2010, 20:03:30 »
Haha, Katrien! Je moet boeken gaan schrijven. Als we die berichtjes zo lang blijven maken is de site straks vol!

Vandaag bij de babymassage erg mijn best gedaan op het darm-gedeelte van de voetjes. Helaas pindakaas. Niks geholpen.

Ik werk aan je puntjes. Tijdens het 'gewoon' voeden veel oprispingen en spugen. Doek eronder is vaak drijfnat. Rechtop zittend voeden gaat wel aardig, maar dan lost hij wel sneller.
Verder weer melkvrij, maar gisterenavond al meteen een misser, patatje Joppiechips gegeten. Niet opgelet. En het was niet eens lekker  :nee:. Vandaag vol goede moed weer verder.

Vandaag een rustige dag gehad. Merk dat dat ook wel meespeelt. Meer drukte in het programma geeft onrust bij Arthur en zorgt voor meer spugen. Vandaag alleen babymassage op het programma, en daarna kon hij lekker uitslapen gewoon in zijn bedje ipv meegesleept te worden.
Heb hem nog niet in onderbroeken ed gehangen. Hoofdeind wel wat verhoogd met handdoeken onder matras. Net zo dat hij niet wegzakt.

Groetjes!

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Reactie #7 Gepost op: oktober 16, 2010, 20:35:53 »
http://www.borstvoeding.com/groeicurve/growthcurve/curve_weight/30143/-1/1

Even curve ingevuld. Kun je hem zo zien? Het houdt niet over...

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557

Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Re:pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Reactie #9 Gepost op: oktober 16, 2010, 21:41:08 »
Ik schrijf een website, is dat ook goed?  :santa: :PP

Die groeicurve kan je best als picture opslaan op je eigen pc. En daarna uploaden naar hier. Want enkel jij kan die curves online zien. Wij niet...

Drukte kan inderdaad spugen bevorderen. Hier proberen we uitstapjes tot eentje per dag te beperken voor de kindjes. Als dat mogelijk is, natuurlijk. Want soms lukt dat niet altijd... Maar dan zijn de kindjes (vooral de jongste) inderdaad wel onrustiger die dag. En vaak slapen ze dan 's nachts ook een stuk slechter :-S

Groetjes!
Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:pfffff weet niet meer wat ik nu moet...
« Reactie #10 Gepost op: oktober 16, 2010, 22:58:52 »
Hey Stefanie,

Te kort slaap geeft wel vaker onrust in de darmpjes, heb ik hier iig wel gemerkt. Ik probeerde de uitstapjes dus ook tot het minimum te beperken en haar slaaptijden echt te bewaken.

Het spugen herken ik wel, toen wij nog niet alle allergenen eruit hadden, had Renée veel last van oprispingen, wat al beter was dan het echte spugen (wat Irene deed, lappen vol, dweil altijd voor handen) maar hadden al vrij snel de kippenei weggelaten en nog een aantal bekenden.

Als ik jouw beschrijving over de plasluiers én het gevoel in je borsten (voor en na voeden) hoor, krijgt Arthur voldoende binnen om te kunnen groeien. Dan zou ik toch ook nog in de andere richting gaan zoeken en ben blij dat je zelf ook al die richting op denkt en de koemelk weer weglaat. Zijn er nog meer stoffen die je verdenkt?

Ow katrien, wat heerlijk dat jij de lappen (uitgebreide én goed doordachte) tekst nu overneemt!!! Scheelt mij een berg! Fijn om nog een sparringpartner te hebben!

:knuf: Nynke

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.