User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 104
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: pijnlijke tepels  (gelezen 11430 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cres

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 5
pijnlijke tepels
« Gepost op: september 08, 2013, 12:12:34 »
Hallo,

Ik zou even graag mijn ei kwijt geraken.

Onze dochter is nu ruim 2 weken oud, en al sinds dag 1 is bv geven pijnlijk, echt tenen krommend. Maar ik wil nog niet opgeven!

Ik ben al te rade gegaan bij 2 lactatiekundigen. 1 in het ziekenhuis, zij heeft mij de eerste dagen geweldig goed gesteund en begeleid. Ik had ernstige kloven bij beide tepels en uiteindelijk hebben we tijdelijk tepelhoedjes gebruikt. Dat hielp en de kloven werden een pak minder. Ik heb ook veel zalfjes gesmeerd. De pijn bleef helaas, maar ebde wel weg tijdens de voeding.
Onze dochter hapt goed aan, met een grote mond, maar ze zuigt zo geweldig hard. Alsof haar leven ervan afhangt (nu ja, dat zal wel zo zijn). Ze zoog met momenten het bloed en weefsel uit mijn tepel, terwijl de lk ernaast zat. De lk zag geen probleem. De houding was goed, de aanhap was goed, en ze bleef een grote mond hebben tijdens het voeden. De lipjes waren netjes gekruld en ze slikte ritmisch. Volhouden zeiden ze, het gaat wel over. Vaker voeden, misschien is het gewoonweg honger, en als de honger wat gestild is, zou ze minder hard zuigen? Dus deden we een poging, maar helaas.
Ze kwam wel bij in gewicht.

Dan mocht ik naar huis. Ik kreeg stuwing. Geweldig pijnlijk, de melk drupte een ganse dag uit mijn tepels, ik had koorts en was heel prikkelbaar. De druk afkolven, en dan pas aanleggen. De pijn was er nog steeds, maar was draaglijker. Volhouden zeiden ze.

Ondertussen is er een andere lk 2 maal komen kijken. De pijn werd te erg in mijn linkse borst, met uitstralende pijn naar mijn armen en rug. Mijn rechtse is draaglijk, daar doet enkel de tepel pijn.
Er is een vermoeden van spruw, hoewel onze dochter geen symptomen heeft. Ik smeer daktarin gel op mijn tepels, en in haar mondje. Steriliseren doe ik tot 3 maal per dag.
De rechtse borst geef ik live, met de nodige pijn, maar het is draaglijk. De linkse borst kolf ik nu af, en dat is pijnloos. Ik heb deze borst nu 3 dagen laten rusten, en heb vandaag de moed gehad om ze nog eens aan te leggen (zonder tepelhoedje). Het ging, maar de tepel ligt weer open en het bloed kwam er ook weer uit. Ik heb weer een prikkende pijn, als een open wond die moet genezen. Ik lijk wel in een vicieuze cirkel te zijn beland. :(

Het aanleggen gaat wel. Haar mond is altijd ver open, maar het doet zo'n pijn. Op het einde is de tepel eerder gerekt. Ik heb wel het gevoel dat tijdens het drinken, ze haar tong gebruikt om de tepel wat af te klemmen. En dat ik daardoor zo veel pijn heb.
Vorige week had ik 3 voedingen die pijn vrij waren (met tepelhoedje). Ik wist niet wat mij overkwam. :) Maar ik begrijp niet wat ik nu anders doe, waardoor ik weer wel pijn heb. Echt raar. Hoe ik haar ook aanleg, ik eender welke positie, een paar millimeter opschuiven etc, het lijkt niet te werken. Altijd maar die pijn :(

Ik loop ook een ganse dag bloot rond. Ik kan niks verdragen op mijn tepels, ze zijn momenteel super gevoelig (d

Ik heb een sterke tsr, denk ik. Als ik aan mijn baby denk, begint het al te druppen.  Als ik er een kommetje zou onder houden, dan ligt er een hele plas in. En dat uit beide borsten. Als ze live drinkt uit de rechtse, dan loopt het met straaltjes uit de linkse borst. De lk raadde me aan om links te kolven en rechts aan te leggen. Nu, dat kan ik niet. Ik kom daarvoor handen te kort :) Dus kolf ik links af, net na de voeding.

En dan hebben we ook de honger momentjes. Deze morgen hing ze 2 uur aan de borst. Rechts had ze volledig leeg gedronken. Dus had ik maar links geprobeerd, daar heeft ze ook een half uur van doorgedronken, maar het was niet genoeg. Dan maar afgekolfde melk gegeven, 50 ml. Die was ook in 1 teug leeg. En uiteindelijk nog 50 ml kv gegeven. Dan besloot ze toch genoeg te hebben en in slaap te vallen. Ze is 16 dagen oud, is dat wel normaal?

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: pijnlijke tepels
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2013, 19:00:49 »
Ehm... nee dit klinkt niet normaal.

Dat ze haar tong gebruikt, is wel normaal trouwens... Met haar tong masseert ze de melk uit jouw borst. Je zegt dat je tepel uitgerekt is, dat is ook wel normaal, je tepel wordt groter (dikker en langer) tijdens het voeden. Maar welke vorm heeft je tepel na het voeden? Lijkt het op een lippenstift?

Spruw klinkt ook heel aannemelijk, zeker omdat de pijn bij het voeden echt niet hoort. En dat je huid weer zo snel kapot is, is ook een teken dat je huid zelf aangetast is door iets. Spruw maakt het allemaal gevoeliger voor beschadiging. Nou ben ik alleen niet overtuigd dat dactarin het voor je gaat doen, de gel hoort niet op je tepels, daar is speciale creme voor die je ook weer moet afwassen voordat je weer gaat voeden.

Hoe gebruik je de dactarin? Na iedere voeding??? Of maar drie keer per dag?

Is haar tongriempje al eens bekeken? Hoe heetten de lactatiekundigen die je gezien hebt?

Hoe is je productie nu? Heb je nog steeds teveel? zoals je nu kolft, hou je het in stand.

Ik hoor graag van je!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline cres

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 5
Re: pijnlijke tepels
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2013, 16:26:23 »
Bedankt voor de snelle reactie!

Mijn tepel lijkt niet op een lippenstift. Is gewoon groter en ronder na het voeden. Ik gebruik wel terug een tepelhoedje. Als ze rustig drinkt, dan laat ik het tepelhoedje vaak weg, en dan heb ik een beetje meer pijn en lijkt mijn tepel soms op een lippenstift, maar niet altijd.

De dactarin smeer ik zelf na elke voeding op beide tepels. In haar mond smeer ik 3 keer per dag een klein beetje aan de binnenkant van beide wangetjes. Ze lijkt nog steeds geen symptomen te hebben. Wel erge winderigheid.
Zou de dactarin helpen, of vraag ik best nog eens een lk aan huis voor een nieuwe opinie? Ik zou graag van de pijn af geraken.

Op aanraden van de lk heb ik haar tongriempje laten knippen vorige week. Nu kan ze haar tong beter uitsteken. Voor het voeden lijkt het mij weinig verschil te maken.

Gisteren heeft ze heel erge krampjes gehad en had ze heel erg veel honger. Maar ik heb wel weer pijn vrij kunnen voeden aan de rechtse borst. Heb een hele dag alle mogelijke houdingen voor ons beiden uitgeprobeerd, en heb er uiteindelijk eentje gevonden waarbij ik geen pijn heb. Mijn tepels zijn sinds gisteren ook een pak minder gevoelig. Ik kan al een borstvoedingsbh dragen zonder pijn. Ik rust ook meer.

Ik heb een lk van uit mijn buurt laten komen, aangeraden door het ziekenhuis:  mevrouw Wagelmans ( mechelen, België)

Ik heb genoeg melk rechts, en links kolf ik nog steeds een beetje af, zodat ik een beetje extra heb als ze heel erg veel honger heeft. Maar het is al een pak minder. De tsr is links nog steeds hevig. De bedoeling is dat ik links ook weer live ga voeden als de pijn minder is. Daarom dat ik mijn productie in stand probeer te houden.

Offline cres

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 5
Re: pijnlijke tepels
« Reactie #3 Gepost op: september 10, 2013, 18:11:55 »
ze heeft nu ook uitslag op haar poep. Ik maak morgen een nieuwe afspraak met een lk. En haar krampjes zijn ook weer terug :(

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: pijnlijke tepels
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2013, 17:03:04 »
Kramp en uitslag op haar billen wijzen wel op spruw. De dactarin moet je bij haar vaker en meer smeren. Na iedere voeding een likje in haar wangen, achter haar lipjes,  op haar tong, op haar verhemelte en onder haar tong. Hoeveelheden ter grootte van een erwt ongeveer (ca 7 erwtjes dus).

Voor jezelf werkt miconazol crème beter, dat ook na iedere voeding dun opbrengen en voor het voeden even aflappen. De crème trekt beter in en plakt niet zo, het is wel met hetzelfde bestanddeel als dactarin. De crème mag ook op je dochters billen.

Het tepelhoedje is niet bevorderlijk voor haar techniek en ze kan daarmee de borst ook niet zo goed leeg krijgen. Ik snap waarom je het gebruikt, maar probeer alsjeblieft zo snel mogelijk af te bouwen en haar weer te stimuleren goed aan te happen!

Spruw kan heel goed (samen met tongriempje) je tepels vernielen! Ga ook nog 10 dagen door met behandelen als je geen symptomen meer hebt! Anders heb je het zo weer terug.

Ik ben blij dat het rechts nu goed gaat!!! Hoe gaat het verder met je? Het is best pittig met een baby he?

Groetjes, nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline cres

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 5
Re: pijnlijke tepels
« Reactie #5 Gepost op: september 17, 2013, 14:30:55 »
Het is erg heftig met een kleine baby. Ik heb weinig tijd voor iets anders :) Maar ik vind het geweldig!

De pijn is weg, zowel links als rechts. En ik hoef niet meer af te kolven, ik voed nu weer live aan beide kanten. Hoera! (:
Het tepelhoedje bouw ik nog steeds af. Ze blijft maar van mijn tepel glijden als ik het weglaat. Ik zorg er steeds voor dat mijn tepel goed droog is, en dat alle crèmes goed zijn afgevaagd, maar ze heeft het erg moeilijk om er aan te blijven. (dat had ze de eerste dagen na de geboorte ook toen ik geen tepelhoedje gebruikte) Vooral als ze net begint met drinken staat mijn borst erg gespannen, en dan lukt het haar niet om te blijven drinken. Eens de spanning weg is, gaat het beter voor haar. Mijn tepels zijn ook klein. Ik heb het gevoel dat ze er afglijdt en dan de tepel niet meer vindt. Ze zuigt dan op het eerste plekje op mijn borst dat ze maar kan vinden.
Met tepelhoedje gaat het vlotter, en is ze minder overstuur omdat ze goed kan doordrinken (vooral de eerste minuten). Ik zal blijven afbouwen, en ik hoop dat het op een dag gaat lukken. Ik ben al pijnvrij, dus dit moet dan ook maar gaan.

Ik blijf dactarin smeren. We lijken symptoomvrij, maar ik begrijp dat ik dan nog enkele dagen moet verder behandelen. Dat zal ik zeker doen. Als de spruw moest terug komen, dan zal ik zeker die miconazol crème halen.

Bedankt voor je mening en je geruststelling. Dat had ik erg hard nodig! Ik hoop dat het vanaf nu alleen nog beter zal gaan, en dat we van alle lasten af zijn.

Bedankt!!!

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: pijnlijke tepels
« Reactie #6 Gepost op: september 18, 2013, 11:41:58 »
Wat fijn!!!! Eindelijk zonder pijn!

Wat je nog kan proberen, is eerst je TSR weg laten lopen, dan is de borst vaak al iets minder gespannen... Of de C-greep,  hiermee maak je je borst iets meer ovaal, waardoor aanhappen vaak beter gaat (minst dikke deel tussen neus en kinnetje)

En afdrogen helpt inderdaad vaak ook, maar goed aan laten happen is nog belangrijker. Zorg dat het mondje goed open is, dat ze meer van de onderkant dan van de bovenkant in haar mondje neemt... neusje voor het aanhappen (bij het richten) ter hoogte van de tepel, dan moet het hoofdje goed achterover om bij de borst te komen met haar mondje.

Snuffel hier anders nog even verder, in de sticky's staan vaak wel handige "weetjes" en soms ook filmpjes hoe het het beste kan.

Groet Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline cres

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 5
Re: pijnlijke tepels
« Reactie #7 Gepost op: september 21, 2013, 16:07:43 »
Ik heb op dit forum al heel erg veel informatie gevonden!! Echt handig :)

Ik voed nu de eerste 5 minuten met tepelhoedje en dan laat ik het weg. Ze heeft vaak zoveel honger dat ze als een wilde gek tekeer gaat, en dan gaat aanhappen echt niet van een leien dakje. Als ze enkele teugen gedaan heeft, dan kan ik haar afhalen en doen we zonder hoedje. Vaak gaat het goed, tot ze slaperig wordt. Maar ik werk eraan, en het gaat elke dag beter en beter. Hoera!

Helaas is de spruw nog steeds op haar billetjes, ondanks dat ik nog steeds dactarin smeer. Haar billetjes zijn erg rood, en er is zelfs een klein wondje ontstaan. Ik blijf voorlopig smeren, maar de tube is bijna op. Typisch :)
Mijn tepels zijn voorlopig nog spruw vrij.
Ik ga daarom gentiaan violet bestellen en hopelijk werkt dat beter. Mag dat op haar billetjes ook gesmeerd worden? In de informatie die ik hier vindt, spreekt men voornamelijk over de mond. Maar daar heeft ze geen symptomen (maar ik blijf wel smeren uit voorzorg).
Ik hoop er snel vanaf te geraken, ben al dat gesmeer een beetje beu. Vooral snachts omdat ik haar dan wakker maak na de voeding om te smeren, echt niet handig.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: pijnlijke tepels
« Reactie #8 Gepost op: september 23, 2013, 22:11:44 »
Fijn om te horen dat je er al veel aan gehad hebt! Ik ben blij dat het nu ook goed gaat zonder tepelhoedje (alleen bij start nog), dat geeft de burger moed!!!!

De dactarin smeert niet lekker op de billen!!! Het plakt en het is niet echt lekker smeerbaar. In de luier is het lekker warm en broeierig, dat is een stuk lastiger bestrijden dan in de mond of op de tepel.
Gentiaan mag inderdaad ook op de billen, het geeft wel vlekken.... en die krijg je niet zomaar weg  ;-) Het voordeel van Gentiaan, is dat het maar één keer per dag hoeft en niet na iedere voeding. Je mag Gentiaan ook op allerlei andere dingen gebruiken, het ontsmet goed en doodt allerlei ellende.

Zorg ook dat je je tepelhoedje goed steriliseert, de dagelijkse dingen goed heet wast (schimmel gaat op 40 graden niet dood) en dat je vlot verschoont (of lekker zonder laat liggen, op een matje ofzo)

Kijk ook of je je ukje eerder aan kan leggen, vaak begint het met het bewegen van de lipjes, ze zijn dan nog niet eens echt wakker of huilerig. Je weet nu als het goed is ongeveer wanneer ze komt, niet iedere baby heeft een vaste tijdsindeling, maar ze hebben wel vaak een eigen ritme (hoe onlogisch dat ritme ook soms lijkt).

Sorry dat ik niet eerder reageerde, het was hier een beetje hectisch de afgelopen dagen en ik moest vandaag een lange dienst werken....

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.