User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 96
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Reflux?  (gelezen 15037 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Janneke

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Reflux?
« Gepost op: februari 12, 2012, 10:12:59 »
Hoi,

Na een korte vraag een goede week terug een vraag die bij mij wat meer zorg oproept.
Ik zal bij het begin beginnen.

Olle is 5 Januari geboren via een keizersnede en de bv kwam al snel goed opgang.
Het is gelukt om hem binnen een uur na zijn geboorte voor het eerst aan te leggen en hij hapt vanaf het begin goed (ondanks een wat kort tongriempje).
Wel maakt hij vanaf het begin al wat geluidjes die ik me niet kan herinneren van zijn broer. Ik vond het wel schattig dat gepruttel. Ook loopt er vanaf het begin
al bv uit zijn neus tijdens het voeden en heeft hij vaak de hik (had zijn broer ook, maakte ik me niet druk om).

Inmiddels vind ik het niet zozeer schattig als wel zorgelijk. Tijdens elke voeding begint hij te kreunen en er loopt nog steeds melk in/uit zijn neus, deze zit dan ook bijna altijd verstopt. Na het voeden is hij direct enorm aan het persen, dusdanig dat hij de melk er aan de bovenkant weer uit laat lopen. Hij spuugt opzich geen grote hoeveelheden maar geeft continue mondjes terug. Hij slaapt in een wiegje bij ons op de slaapkamer en ik hoor hem regelmatig nog lang na z'n voeding melk wegslikken en hij niest heel veel en heeft dus vaak de hik.
Tot een week terug viel het me niet zo op, ik kon hem makkelijk wegleggen en na een voeding sliep hij goed. Dat is nu anders, al een paar dagen begint hij driftig te protesteren als hij plat moet liggen en ik vind het niet zozeer huilen als wel gillen, ik vind rottig om hem zo te zien. Vannacht heeft hij bij ons in bed geslapen, ik heb het hoofdeinde omhoog gedaan, dat ging redelijk. Zelf denk ik dat hij last heeft van reflux, de symptomen komen er wel mee overeen.

De bv verloopt nu ook wat rommeliger, hij drinkt twee minuten rustig en daarna begint het kreunen/persen en loslaten. Soms blijft hij driftig zoeken maar buigt hij zich zo naar achteren dat het aanhappen totaal geen zin heeft. Ik laat m'n tsr al weglopen zodat hij zich niet kan verslikken en ik laat hem regelmatig boeren, het lijkt niet echt te helpen.

Van de week al contact gehad met het cb, ze zeiden dat ik met nutriton moet beginnen en dat er geen reden is om hem nu al naar een kinderarts door te verwijzen.
Ik heb de nurtiton in huis, maar lees daar verschillende dingen over, bijv. dat het een te grote belasting voor de maag kan zijn waardoor de klachten erger worden.
Deze hebben we dus nog niet gebruikt.
Zelf wil ik eigenlijk wel naar de kinderarts, lijkt me niet goed hier onnodig lang mee door te emmeren, of overdrijf ik?
Ik ben nu ook in een ietwat 'slaapgebrekkige zorgelijke' moeder verandert in ong. 1 week tijd, haha, dat wil het beoordelingsvermogen nog wel eens in de weg zitten.
Het is frapant dat als je denkt dat je het nu toch wel allemaal uitgevogelt hebt dat zich toch weer wat anders aandient.

Tips en adviezen zijn welkom, ik heb wel op internet gezocht, maar verdwaal een beetje in de hoeveelheid informatie.

Groetjes Janneke




Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:Reflux?
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2012, 21:25:22 »
Mijn huisarts, ook een jonge moeder, zou zeggen: een bezorgde moeder moet altijd gezien worden door een arts. Dus huisarts bellen en zorgen dat je bij de kinderarts terecht kunt! Al was het maar voor je eigen gemoedsrust. Ik heb zelf geen ervaring met reflux, maar wat je zo beschrijft, klinkt niet als normaal drinken, dus gewoon bellen morgen. Succes!

 :knuf: Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Reflux?
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2012, 10:19:32 »
Hey Janneke,

Ook ik geef je het advies/de tip om je gevoel te volgen, zo te horen/lezen heeft Olle last van het opgeven van de melk. Dit kan komen door zijn manier van drinken of door een ruime hoeveelheid melk (snel vol buikje, zuigbehoefte wellicht nog niet goed voldaan en dan meer drinken dan hij eigenlijk nodig heeft, waardoor hij wat gaat teruggeven, wat slokdarm wat irriteert.... etc.)

Even wat vragen...
Hoe voelen jouw borsten of jouw borst aan nadat hij gedronken heeft? Kan hij ze goed leegdrinken of heb je het gevoel dat er nog makkelijk melk uitkomt?
Hoe is zijn groei?
Hoe is zijn ontlasting?
Hoe zijn zijn plasluiers?

Wellicht zijn zijn klachten eenvoudig op te lossen, maar het kan ook zijn dat hij hier tijdelijk wat medicatie voor nodig heeft. Nutriton kan je dan zien als medicatie... maar jouw terughoudendheid kan ik alleen maar bewonderen! Ik hoop dat het ook niet nodig is en dat wat aanpassingen en rust al voldoende zijn!

Je kan kijken of het helpt als je hem vaker voedt (en dan wat minder natuurlijk) en als je hem wat vaker omhoog houdt of als je zijn hoofdeinde wat ophoogt.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Janneke

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Reflux?
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2012, 13:01:23 »
Jullie hebben gelijk. De afspraak met de huisarts is gemaakt en we kunnen vanmiddag terecht dus dat is fijn.
Ik zal hem tijdens het spreekuur voeden, dan kan ze meteen zien wat ik bedoel.

Nynke:
Hoe voelen jouw borsten of jouw borst aan nadat hij gedronken heeft? Kan hij ze goed leegdrinken of heb je het gevoel dat er nog makkelijk melk uitkomt?
Mijn borsten voelen over het algemeen soepel nadat hij gedronken heeft muv de laatste voeding 's nachts rond een uur of 5, dan zijn mijn borsten erg vol en is hij binnen 5 min klaar. Ik geef één borst per voeding, als die goed leeg is wil hij niet meer muv een enkele keer 's avonds.

Hoe is zijn groei?
Hij groeit erg hard, de laatste keer dat ik hem woog bij het bv-centrum was hij bijna 500 gr in een week aangekomen, dus dat is wel wat veel.
Mijn oudste had dat ook en dat stabiliseerde zich toen hij een week of 8 was.


Hoe is zijn ontlasting?
Dunne gele ontlasting, tot twee dagen terug in zo'n beetje elke luier een heel klein beetje ontlasting, de laatste twee dagen 1 keer per dag een hele volle broek.
Hij lijkt ook wat darmkrampen te hebben, dus soms vind ik lastig om te bepalen of hij daarom perst of vanwege last van zijn maag/slokdarm.. 'Zat er maar een gebruiksaanwijzing bij hè'


Hoe zijn zijn plasluiers?
Hij krijgt bij iedere voeding (8-10) een schone luier en deze zijn allemaal goed nat.

Vaker kleine beetjes voeden ga ik proberen.
Hoofdeinde van 't bedje / verschoningskussen e.d. hebben we verhoogd mbv een opgevouwen handoek eronder. Dat helpt zeker.

Ook zal ik de huisarts vragen nogmaals naar zijn tongriempje te kijken ondanks dat het aanhappen over het algemeen heel goed gaat.
Een enkele keer heeft hij er moeite mee, misschien door de onrust, maar dan kan dat nog even uitgesloten worden.

Bedankt vast, ik laat horen wat er uitkomt!

Groetjes Janneke

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Reflux?
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2012, 13:02:53 »
Ik sluit me aan bij Nynke en Babette. Hier wel refluxervaring maar denk dat er ook zoals nynke al zegt wat andere dingen uitgeloten kunnen worden. Volg je gevoel. Succes



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Reflux?
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2012, 17:07:03 »
Hmm... ik kan er mijn vinger nog niet opleggen. De groei is lekker ruim, kan niet zeggen dat het teveel is, aangezien deze groei wel vaker gezien wordt in de eerste paar weken. De ontlasting is nog mooi geel, vaak zie je bij kramperige kindjes die veel melk binnen krijgen, juist wat meer groenig en schuimende ontlasting en wat wittige stukken/vlokken erin.

Nou mag de ontlasting alle kleuren van de regenboog hebben, en kan het per dag ook wel verschillen... maar dat wat ik hier boven schreef is mijn ervaring en hoor ik vaker om mij heen.

Kijk hoe het gaat met kleinere voedingen en laat de tsr goed weglopen zodat ergste spuiterij/druk weg is. Verder kan je nog proberen om eens een "verse start" te maken, door 's morgens vroeg (als borsten het volst zijn en je problemen met aanleggen/drinken verwacht) je borsten eens helemaal leeg te kolven en pas DAARNA aan te leggen. Hij krijgt dan namelijk echt pure achtermelk binnen, hij moet er goed zijn best voor doen... en krijgt dan maar een kleine maaltijd. Zal daarna ook sneller weer komen, maar dat is niet erg. Je borsten leren namelijk zo wat echt leeg zijn betekent én je zoontje kan zijn zuigbehoefte goed voldoen en krijgt kans om zijn maagje en darmpjes wat tot rust te laten komen.

Wat zei de huisarts vanmiddag?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Janneke

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Reflux?
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2012, 20:40:40 »
Nynke, Olle heeft idd wel witte vlokken in zijn ontlasting, maar ik dacht dat dat 'normaal' was, Tibbe had dat ook vaak. Grappig dat je niet 'schrikt' van de groei, in het bv-centrum hier in de buurt zeiden ze meteen: dat is veel teveel, minder voedingen geven.. Heb ik overigens niet gedaan.

Huisarts vind de klachten wel passen bij reflux en adviseerde om met Nutriton te beginnen maar dan de helft van de geadviseerde hoeveelheid. Ze denkt dat het met minimale middelen wellicht wel te controleren is. Komende twee weken elke week een belafspraak en als in die periode de klachten niet verminderen of erger worden krijgen we een doorverwijzing voor de kinderarts. Daar kan ik me wel in vinden, het was iig fijn om te merken dat ze het serieus nam.

Ik zal morgenochtend eens leeg kolven en daarna pas voeden. Stimuleer ik daarmee niet juist de produktie?
En dan toch ook maar voorzichtig met de Nutriton beginnen.

We zullen zien, jullie horen het! En bedankt voor de tips  :)

Groetjes Janneke





Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Reflux?
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2012, 10:42:07 »
Als je op de juiste manier, dus zo leeg mogelijk, en max een keer per dag (word vanzelf wat minder ) kolft kun jeje productie ook wat remmen. De rest van de dag drinkt hij niet helemaal leeg, dus krijgt je lichaam seintje dat het iets minder mag. Zou je veel vaker kolven, of niet helemaal leeg, krijgt je lichaam juist seintje dat het niet genoeg is en er meer gemaakt moet worden. Succes



Offline mhb

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Re:Reflux?
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2012, 12:37:13 »

Reflux is echt vervelend! Ik hoop dat de Nutriton helpt.
Mijn beide dochters hebben ook last gehad van refluxklachten. Mijn 2de dochter (11,5 wk) heeft een stille reflux en daardoor minder snel te herkennen. Ze huilde veel, haar slabbetjes roken zuur, ze was continu voeding aan het doorslikken wat omhoog kwam, had vaak de hik, sliep zeer weinig en wilde het liefst omhoog zitten.
Doordat we het bedje omhoog hebben gezet werd het al iets beter, maar op een gegeven moment hielp dit ook niet meer. We hebben toen via de huisarts Zantac gekregen.Dit heeft ook goed gewerkt bij mijn 1ste dochter.
Na een paar dagen de zantac te hebben gebruikt, kregen we een heel ander meisje. Ze is nu rustig en huilt veel minder, ook slaapt ze sindsdien een hele nacht door.
Inmiddels zijn we alweer aan het afbouwen en het blijft goed. De hoeveelheid die ze krijgt (2x per dag 1cc) bouwen we langzaam af en doordat haar gewicht ook toeneemt gaat dat dubbelop. De zantac is natuurlijk wel een medicijn, maar het helpt wel. Ik heb het zo lang mogelijk uit proberen te stellen om de Zantac te geven, maar op een gegeven moment ben je er helemaal klaar mee om dag en nacht te zitten met een huilende baby.
En als het helpt, helpt het jezelf, maar ook je baby.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. En met de onderstaande tips ben ik het ook helemaal mee eens.
Je hebt een herkenbaar verhaal.

Groetjes Marijke



Offline Janneke

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Reflux?
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2012, 10:46:13 »
Nou we zijn inmiddels een paar dagen verder. Voor alsnog geen verschil in klachten sinds we met Nutriton zijn gestart en hij lijkt er helaas ook wat meer krampen van te krijgen. Er vloeien heel wat traantjes  :snotter: Maandag weer overleg met de huisarts en ik wil overleggen of doorgaan met Nutriton zin heeft, ik verwacht niet dat het over een paar dagen opeens wel een groot verschil zal maken. Ook heb ik een paar dagen geleden m'n borsten helemaal leeggekolft 's ochtends en hem daarna laten drinken, hij bleef er rustig onder en kwam idd wat vaker.

Marijke:
Bedankt voor je bericht. Wat rot dat allebei je meiden last hebben/hadden van reflux. Wel heel fijn dat jullie iets gevonden hebben wat werkt en via de huisarts begrijp ik, ben je nooit bij een kinderarts geweest? Ik kan me goed voorstellen dat je uiteindelijk de Zantac hebt gegeven, een kindje met pijn wat de hele dag huilt is vreselijk voor je kind en voor jezelf. Heb je ook Nutriton gegeven? Olle is ook erg onrustig, ik krijg hem amper in z'n bedje. Als hij omhoog kan zitten is hij tevreden, de consequentie is dat ik veel met hem rondloop in de draagdoek en op de arm. In combi met weinig slaap best even pittig. Helaas is de bodem van zijn bedje niet schuin te plaatsen, we hebben nu handoeken onder het matras, vind ik niet ideaal. Ik zag op internet dat er ook speciale kussens zijn die je op en/of onder het matras kunt plaatsen, dat ziet er wel handig uit.

We modderen dus nog een beetje aan. Vandaag ook contact gezocht met de huisarts, maar geen plek. Toch maar wachten tot maandag en dan een plan afspreken.

Groetjes Janneke

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Reflux?
« Reactie #10 Gepost op: februari 19, 2012, 09:50:05 »
hoe geeft je de nutriton?? Met klein beetje water op een lepeltje?? Dat is het officiele advies maar volgens onze lactatiekundige werkte dat meestal niet. Zij adviseerde mij toendertijd om per voeding zo'n 30 tot 60 cc te kolven, daar de nutriton door te doen zodat het goed mengde en dan uit de fles of op andere manier te geven. Daarna voeden aan de borst tot kleintje voldoende heeft. De nutriton schijnt in de maag niet meer goed te mengen met de melk en dan haald het dus nog niets aan. Is wel een gedoe geef ik toe. Wij hebben de eerste 10 weken van Cate heel wat uit moeten proberen tot fulltime kolven aan toe en inderdaad de zantac om haar rustig te krijgen. Gelukkig is het me uiteindelijk wel gelukt om haar weer live te krijgen en vanaf dat ze zo'n 4 mnd was kon ze van de zantac af.

Fijn dat het leegkolven helpt. Hoop dat hij wat meer rust krijgt, scheelt toch weer.



Offline Janneke

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Reflux?
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2012, 09:59:28 »
Ja klopt, ik geef het met een lepeltje met wat water voor dat ik ga voeden. Misschien dus toch maar een tijdje doorgaan maar dan in combi met kolven.
Wel een gedoe, maar ik heb het er voor over, dit is ook niet prettig. Fijn dat jullie uiteindelijk een oplossing hebben gevonden en dat je haar weer live kon voeden!
Ik ga het uitproberen en morgen weer contact met de huisarts.

Bedankt voor de tips!  :)

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Reflux?
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2012, 11:11:07 »
Geen dank. Het heeft zij ons even geduurd, maar uiteindelijk ging het goed met een combinatie van bedje omhoog, veel in de draagdoek, zantac en bij ons door omstandigheden (stille ondervoeding) tijdelijk grotere hoeveelheden met de fles geven op de klok (wat een ramp, was blij toen het weer op verzoek mocht) wel constand 1 of meer keer per dag blijven aanleggen aan lege borst om het niet te verleren. Na 8 wkn weer gaan proberen live te krijgen, met 10 wkn was ze overdag weer live, snachts nog fles en die is er in de volgende weken afgegaan. Sindsdien voed ik weer live en weigert madam de fles lol. Normaal is vaker kleine beetjes voeden beter bij reflux, maar bij ons kwam er het een en ander bij.
succes en sterkte. Denk wel even aan eengrotere speen op de fles als je de nutriton daaruit geeft het word snel dik en dan krijgen ze het niet meer door de speen heen. Moest hier vaak ook de achterkand van de difraxfles helemaal eraf draaien zodat ze het binnenkreeg.



Offline mhb

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Re:Reflux?
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2012, 14:59:48 »
Ik hoop echt voor je dat het snel beter gaat. Het is namelijk zo vermoeiend om steeds met een onrustig baby te zitten. Wat bij ons ook nog wel helpt is Britt na de voeding en na het boeren in de wipstoel te zetten. Dan hoef je niet de hele tijd met je kindje rond te lopen. Ze mogen niet lang in de wipstoel als ze nog zo jong zijn, maar eventjes kan geen kwaad lijkt mij.

De nutriton heb ik nooit gebruikt. Bij mijn 1ste dochter raadde het consultatiebureau mij aan om de huisarts te vragen om Zantac en dat hebben we toen ook direct gekregen.  Nu bij mijn 2de dochter herkende ik de klachten direct en heb ik weer gevraagd om Zantac. Na een week Zantac gebruikt te hebben was ze een vrolijke baby.
Ik ben daarvoor ook niet bij de kinderarts geweest. Mijn 2de dochter is na de geboorte al helemaal van binnen en van buiten medisch omgekeerd ivm een slechte start, dus een andere oorzaak kon er eigenlijk niet zijn. Nadat we de zantac 6 wkn gebruikten, moesten we naar de kinderarts voor andere controles en heb ik het wel gemeld. Ze vond het geen probleem, maar ze raadde het wel aan om zodra het kon het af te bouwen. Als ze er baat bij heeft is het niet erg.

Ik hoop dat de huisarts je verder kan helpen en dat er snel een rustigere periode aanbreekt met een blije/rustigere baby. Succes

Offline Janneke

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:Reflux?
« Reactie #14 Gepost op: februari 19, 2012, 20:30:31 »
Ik hoop dat ik morgen langs kan bij de huisarts en niet enkel bellen. Mijn man heeft het even overgenomen, maar Olle is al de hele middag/avond moeilijk te troosten  :snif: Aan de borst wil hij ook niet, bij elke slok begint hij te brullen en ook op de arm gooit hij zichzelf continue achterover. Een potje meehuilen heeft weinig zin, maar jeetje het is wel verleidelijk.

Vanmiddag nutriton met bv in een flesje gegeven, idd met een grotere speen anders was het niet gelukt.

Verplicht flessen geven op de klok en dan ook nog zorgen over je kind ivm ondervoeding lijkt me vreselijk. Heel fijn dat jullie het uiteindelijk op de rit hebben gekregen, maar het zal de nodige stress gegeven hebben. De draagdoek wordt hier ook dagelijks gebruikt en het bedje iets hoger geeft iig minimale verlichting.

Ook de wipstoel staat in de kamer, die hebben we 2 dagen geleden opgevist uit de berging. Het maakt het soms net even makkelijker om je handen vrij te hebben.
Maar goed, op dit moment is niets goed, zelfs bij papa en mama op de arm is het moeilijk, pfff.

Toch helpt het om hier de verhalen van anderen te lezen, door daar aan te denken besef je toch ook dat het allemaal tijdelijk is.