User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 128
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Spruw?  (gelezen 5507 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Spruw?
« Gepost op: juli 12, 2010, 22:08:19 »
Ik ben even kwijt welke kenmerken spruw ook alweer nog meer had dan slecht drinken, witte waas op tong en pijnlijke borsten...

Arthur is nu bijna 3 weken oud. Drinkt als een trein maar spuugt ook vrij veel, vind ik (overschot?). De laatste dagen huilt hij aan een stuk door. Hij heeft een witte tong, maar wil ook heel regelmatig drinken (heb trouwens niet het idee dat het regeldagen zijn). Dus moeilijk te zien of het melkresten of iets anders is . Ja, afdoen met gaasje zeggen ze... Ofdat hij zijn mondje even wijd voor me open houdt ;-). Hij drinkt wel nog steeds vrij netjes, lipjes gekruld, zonder geluiden, etc. Neemt alleen geen hap maar slurpt tepel naar binnen. Heb ik verder geen last van. Geen kloven of iets dergelijks.

Verder heb ik last van jeukende borsten. En tot een hele tijd na het voeden blijf ik mijn borsten voelen. Niet echt pijn, maar een onprettig gevoel. Eerste 10 slokken doen wel pijn en toeschietreflex is echt even pijnlijk.

Mijn mannetje heeft duidelijk ergens last van... Kunnen jullie er iets van maken?

Bedankt alvast!
Groetjes

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re:Spruw?
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2010, 22:15:59 »
jeukende borsten herken ik als spruw.
Hoe zit het met de parelmoerachtige glans op zijn lippen/ jouw tepel.
Klakgeluiden, loslaten, onrustig drinken horen er ook bij.

Hoe zijn de poepluiers zijn ze geel of groen met witte stukjes, hoe voelen je borsten voor en na het voeden.

Het een hoort bij spruw en het ander bij te veel melk/ hard TSR, het zou een van beide kunnen zijn.

Groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Spruw?
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2010, 22:55:36 »
Hoi Antoinette
bedankt voor je snelle reactie!
Zijn lipjes hebben aan de binnenrand een wat lichtere kleur (slaapt nu net, ga even niet aan hem plukken om het beter te kunnen zien). Drinkt wel rustig, over het algemeen zonder al te veel loslaten ( 2 à 3 keer per voeding) en zonder klakgeluiden. Slokken klinken wel erg hard. Heb het idee dat dat geluid niet uit zijn mond maar uit zijn buikje komt. Lucht? Boert vaak flink na een voeding. Als hij klakt is dat vaak net na tsr. Laat dan meestal even wat melk lopen en leg hem dan opnieuw aan. Heb het idee dat hij dan door de flinke melkstroom de boel niet vacuüm krijgt. Poep is geel en vaak met vlokjes.
Hij drinkt meestal maar een minuut of 5 en aan 1 borst. Geef ik hem de andere kant ook nog dan loopt hij gegarandeerd over. Hij lijkt ook voldoende te hebben aan1 kant.

Mijn tepels zijn glanzend, tepelhof juist vaak erg mat en wat paarsachtig van kleur.

Ik zal er morgen eens naar laten kijken! Dit moet geen dagen langer duren. Is voor niemand fijn...

Groetjes

Stefke

Groetjes

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re:Spruw?
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2010, 23:00:15 »
Dat glanzende en wat je al aangaf, het jeuken wijst op spruw.

Het is goed dat je je harde TSR laat aflopen, het klinkt ook alsof je erg veel melk hebt op dit moment.  Hou dit in de gaten, dat jullie hier niet te veel last van krijgen.

groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Spruw?
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2010, 23:09:08 »
Hoi,
zie net de sticky topic over spruw... Als ik doorklik naar link gonneke- Stefan en zo bij eurolac terecht kom staan daar dingen die ik wel herken. Onrust, krampen, winderigheid... Is pas sinds een paar dagen zo. Morgen even langs huisarts of cb.

Bedankt voor je snelle reacties!

Weltrusten!

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Spruw?
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2010, 23:17:31 »
Hey Stefanie,

Mijn eerste gevoel bij jouw verhaal roept toch wel spruw. Aanhappen en toeschieten mag eerste dagen wel onaangenaam voelen, maar pijn is niet goed. Jeuken tussentijds herken ik ook als spruw... lijkt me dus verstandig dat je toch even laat kijken én gaat behandelen. Jammer genoeg kan je vaak pas met zekerheid zeggen dat het spruw was, als je behandelt en het wordt beter...

De rest van je verhaal doet me denken aan veel melk. Het duurt zo'n zes weken totdat de melkproductie zich heeft afgestemd op Arthur's behoefte, maar je kan het natuurlijk wel een beetje helpen/bijsturen. Misschien dat hij door de spruw vaker wil drinken en dus ook je productie flink ophoogt. Dit kan van kwaad naar erger gaan. Je hoeft nog niet gelijk te gaan blokvoeden, maar zorg wel dat eerste borst leeg is, voordat je de andere aanbiedt. Na het boertje/loslaten/protesteren bied je eerst weer de al gegeven borst aan, is hij daar echt niet meer tevreden mee, dan pas wissel je van borst. (blokvoeden is net even anders, dan hou je de klok in de gaten en wissel je pas als x-aantal uur voorbij is)

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Spruw?
« Reactie #6 Gepost op: juli 14, 2010, 13:43:51 »
En jawel hoor! Spruw. Dus receptje gekregen en nu maar toedienen en smeren. Hopen dat we er snel vanaf zijn, en dat mijn kleine kereltje niet zoveel pijn heeft als ik... Tjonge wat kan dat pijn doen... :wat?:

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re:Spruw?
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2010, 14:04:15 »
Hopen dat het snel beter wordt!

groetjes Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Spruw?
« Reactie #8 Gepost op: juli 14, 2010, 15:03:15 »
Balen!!!! Hoop dat het snel aanslaat en beter wordt! Welk middeltje heb je gekregen en hoe ga je het toedienen?

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Spruw?
« Reactie #9 Gepost op: juli 15, 2010, 10:13:45 »
we hebben Nystatine Labas (schrijf ik het zo goed?) gekregen.
4x daags 1ml bij Arthur in zijn mondje, en bij mij op tepels aanbrengen.

Gebruik het nu 2 dagen en merk nog geen enkele vooruitgang, lijkt eerder erger te worden.... Heb het idee dat het bij Dactarin altijd veel sneller ging... of is dat fantasie? Maar dactarin krijg je in principe niet meer. Kunnen baby's zich in verslikken.

Maar goed, los van dat zijn hele mondje (wangen, gehemelte, tong) onder de witte plekken zit ijkt Arthur niet echt pijn te hebben.... Drinkt nog gewoon normaal, al is het wel korter. En, heel slecht...., het kost me zoveel moeite om hem dan eens wat extra aan te leggen. Ik verga echt van de pijn!
Wil vanmiddag eens kijken of kolven ook zo pijn doet. Anders misschien om en om uit de borst en uit de fles. Dan kan ik hem wat vaker geven.....
Of is dat niet slim.... (nee, ga melk niet bewaren en ja ik kook alles goed uit  ;-))

Groetjes!

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Spruw?
« Reactie #10 Gepost op: juli 15, 2010, 10:27:16 »
Oei dat klinkt behoorlijk pijnlijk! Ik weet niet hoe het tegenwoordig met de Nystatine zit, maar een paar jaar terug waren de ervaringen niet zo super, spruw is lastiger te bestrijden geworden.

Dat ze de dactarin liever niet voorschrijven, kan ik wel begrijpen, zeker als ze het toepassingsadvies niet aanpassen. Op de manier die wij gebruiken (na iedere voeding aanbrengen) hoef je geen hele bubs tegelijk te geven en is verslikking bijna onmogelijk geworden.

De meeste ukkies drinken immers vaker dan vier keer per dag (het toedieningsinterval wat aangehouden wordt bij dactarin en nystatine) en dan kan je de totale dagdosis delen door het aantal voedingen wat je verwacht te gaan geven. Stel je voedt acht keer per dag, dan is het acht keer een halve dosis.

Maar zie op internet ook niet meer de toepassing bij spruw staan... wel jammer aangezien het goedje vaak wel werkte, waar Nystatine het nog wel eens liet afweten.

Mocht de Nystatine nou niet aanslaan, kan je ook nog om fluconazol vragen, werkte hier behoorlijk goed.

Kijk even of Arthur nog wel heel goed aanhapt, met die witte vlekken in zijn mond zal hij geneigd zijn (het is een stuk gevoeliger in zijn mondje) om anders aan te gaan happen... een logische stap van zijn kant, maar uiteindelijk niet zo'n verstandige stap aangezien hij dan niet datgeen uit de borst kan halen wat hij nodig heeft én jouw tepels meer te verduren hebben...

Snap dat je wil uitproberen of kolven beter gaat, en als het je rust geeft, moet je dat natuurlijk ook gewoon gaan doen! Let wel op het aanhappen aan de borst, fles drinkt anders...

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:Spruw?
« Reactie #11 Gepost op: juli 15, 2010, 12:30:45 »
Balen dat je spruw hebt en dat de nystatine zijn werk niet lijkt te doen....heb het hier eens een keertje gehad voor Floor die had spruw terwijl ze geen bv meer kreeg en bij haar werkte het destijds wel goed, heb ook dactarin gehad toen ik en Floor spruw hadden net na de kraamtijd en dat werkte inderdaad ook goed, maar heb toen ook de dosering verdeeld over de voedingen, dus niet wat Nynke zegt de hele bubs in 1 keer want ja dat kunnen ze niet wegwerken...

Combi van kolven en aanleggen zou kunnen, weet niet of hij al vaker uit een fles heeft gedronken.....hier is het destijds fout gegaan bij Floor, toen die eenmaal de fles geproeft had wou ze na het genezen van de kloven en spruw niet meer aan de borst....dus als ik in zo'n situatie zou zitten zou ik het niet zo goed aandurven maar dat ligt dan ook aan mijn ervaring met Floor....jij kent jou kind het beste dus misschien dat je hem beter in kan schatten hoe hij erop zou reageren.....

Beterschap met je spruw !!!

 :knuf:


Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Spruw?
« Reactie #12 Gepost op: juli 23, 2010, 09:32:23 »
Hoi, nou we zijn bijna 2 weken en 2 flesjes nystatine verder maar helaas... Spruw blijft! Borsten blijven jeuken, tsr blijft enorm pijnlijk en aanzuigen wordt gelukkig wel iets minder pijnlijk, al vind ik wel dat Arthur steeds slordiger gaat drinken. Hapt steeds kleiner, als hij de kans krijgt, en gaat herrie maken. Verder blijft hij onrustig, maait met armpjes, huilt na iedere voeding, spuugt vrij veel naar mijn zin en heeft duidlijk ergens last van.
Verder vind ik zijn spuug vrij dik, richting yoghurt. Is dit normaal? (andere 2 hebben nooit gespuugd...)

Over een half uurtje dus maar eens een bezoekje aan huisarts...

Groetjes

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Spruw?
« Reactie #13 Gepost op: juli 23, 2010, 11:47:17 »
Ow jammer ik ben wat aan de late kant, je bent al geweest waarschijnlijk, heb je nu wat anders gekregen??? Het dikkere spugen deden mijn meiden ook nog wel eens, is de wat oudere ingedikte melk volgens mij... De spruw irriteert ook de ingewanden, niet alleen de mond.

Wat zei de huisarts?

:knuf: Nynke


Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Stefke

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 557
Re:Spruw?
« Reactie #14 Gepost op: juli 23, 2010, 13:05:45 »
Hoi nynke, heb nu dactarin gekregen. Bij Arthur was niet veel meer te zien dus arts ging uit van klachten die ik nog heb. En na 2 flesjes nystatine nu dus ander middel.

Als dit niet voldoende oplost raadde hij me aan een afspraak bij cb te maken om eens te laten kijken naar drinkgedrag, omdat hij daar onvoldoende verstand van heeft om hier echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Nu dus maar aan de dactarin... Hopen dat het iets oplost!

Groetjes