User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 109
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Voeden op vraag?  (gelezen 2027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marijkestars

  • Gast
Voeden op vraag?
« Gepost op: januari 20, 2010, 17:41:35 »
Dag allemaal,

Het is weer even geleden dat ik op dit forum actief was, dit was ten tijde van mijn borstvoedingsperiode van onze zoon Kian. Kian is inmiddels bijna 2 en krijgt al een jaar geen borstvoeding meer. Wel is op 21 december 2009 onze dochter Senna geboren en kan ik weer van voor af aan beginnen met de borstvoeding. Ik vind het weer erg leuk en zie in dat ik al best ervaren ben  :), de start was  (weer) moeizaam en pijnlijk, maar nu gaat het voeden zelf erg goed!

Kian voedde ik op vaste tijden overdag, maar Senna lijkt meer te houden van echt voeden op vraag. Ze drinkt beter. Hoe doen jullie dit? Ik loop ertegenaan dat ik weinig kan plannen, doordat ik het gevoel heb dat ik nooit weet wanneer ze komt. En soms zit er 2 uur tussen een voeding en soms bijna 5. Kan dit gewoon? Ze is nu 4 weken oud en is op tijd geboren (1 weekje te vroeg).

Groet,
Marijke

Offline Anneke mv 3

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voeden op vraag?
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2010, 19:57:59 »
Hoi,

Nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.

Ik wil wel even op je vraag ingaan (met de ervaringen die ik heb opgedaan). Mijn kinderen dronken ook altijd op vraag. en daar kwam na verloop van enige maanden meer en meer ritme in. Als ik het goed begrepen heb is je dochter nu 4 weken en dat is naar mijn idee meestal toch echt wel te jong om een echt ritme te pakken te hebben. Die kleintjes willen de ene keer om het uur en de andere keer zit er wat langer tussen. Zelf vind ik 5 uur tussen de veodingen op die leeftijd wat aan de lange kant... maar als ze daarentegen de volgende keer weer na een uur of twee komt, heb je een mooi gemiddelde.

Dat ritme komt meestal wel en dan voel je weer wat meer vrijheid. probeer het de tijd te geven (ik weete hoe het voelt, het wordt echt beter).
Zoals ik het verhaal nu heb gelezen lijkt het prima te kunnen dat voeden op vraag.

Doe het rustig aan, niet teveel willen plannen, komt allemaal wel.

Groet Anneke

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Voeden op vraag?
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2010, 21:31:26 »
WOW van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Hoe vindt Kian Senna? Is hij er al een beetje aan gewend dat mama niet bij iedere kik kan komen aanrennen?

Fijn dat je nu ook de voordelen van voeden op verzoek leert kennen, al is dat voor ons mama's soms ook nog erg belastend en onzekermakend. Wat wil je precies plannen? Zijn het dingen waarbij je Senna eigenlijk niet mee wil nemen? Of heb je moeite met voeden in het openbaar?

Ze is nog maar vier weken en nu wisselt het nog heel erg sterk, gaat straks echt wel beter worden, al blijven onze ukkies nogal onvoorspelbaar. Wat hier nog wel eens goed wilde werken, is voeden op mijn verzoek. Kortom, vlak voordat ik weg wilde gaan nog even aanleggen en kijken of mijn meiske wilde drinken. Al waren het maar een paar slokken, kon ze er toch weer even iets langer tegen.

Kan je hier al wat mee?

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voeden op vraag?
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2010, 21:45:26 »
Gefeliciteerd met jullie dochter en zusje !!!!

Moeilijk is het he om weer ritme te vinden met 2 kindjes...zeker met een kindje wat niet aan "vaste" tijden voeden houdt...

Zoals al eerder gezegt, dat ritme gaat er wel komen, voor je er erg in hebt merk je dat er steeds meer zelfde dagen komen qua voedingstijden..

Weet niet meer precies hoe het hier in het begin liep....maar hadden hier ook al een ritme van brengen en halen naar de psz dus hier moest ook al snel een kindje in meedraaien, dat scheelt denk ik ook wel...

Hoop dat je snel een beetje je draai kan vinden..


 :knuf:


marijkestars

  • Gast
Re:Voeden op vraag?
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2010, 22:15:29 »
Dank voor jullie reacties! Daar kan ik wel wat mee....
Ik wil plannen om bv boodschappen te gaan doen of onderweg te gaan naar visite. Dingen waar ik Senna gewoon mee wil nemen. En daarbij dat Kian ook zijn eigen ritme heeft en bv bij het eten en naar bed brengen kom ik dan wel eens handen te kort. Ik ben soms dagen en avonden alleen daar mijn man dan aan het werk is. Inderdaad lastig om een 'ritme' te vinden met 2 van die kleintjes. :hmmm:
Voeden op mijn verzoek kan ik idd proberen, dat geeft mij dan ook weer rust.
Ik ga even kijken wat voegt en anders meld ik me weer!  :)

Thanx!

Groet, Marijke

PS Kian vindt zijn zusje heel interessant en soms lastig dat mama niet direct tijd heeft... Maar tijdens het voeden maken we puzzels en lezen we boekjes dus dat vindt hij niet echt een probleem!

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Voeden op vraag?
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2010, 23:36:29 »
Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden... hou dat gewoon in gedachte en als je vermoed dat er een conflict komt, kan je dus altijd op jouw verzoek nog eens extra aanleggen... Al win je daar maar een half uurtje mee, het is toch een half uurtje waarin je Kian aandacht kan geven of even naar bed kan brengen.

Een tweede uk voegt zich meestal wel vrij vlot naar de geldende regels... het kan ook niet anders, je hebt immers nog een ukkie om te verzorgen. Laten huilen is niet echt ons ding (mama hart bloedt dan) dus eerder ingrijpen, nog een keer extra voeden of hulp erbij regelen.

Het is iig positief dat Kian zijn zusje interessant vindt! Daar kan je op in spelen, zodat hij zich niet zo verloren voelt!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.