User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 120
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: volgens mij hebben we spruw  (gelezen 6994 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
volgens mij hebben we spruw
« Gepost op: juni 28, 2009, 21:54:31 »
Vorige week had ik pijn aan 1 tepel, maar Jesse heeft net de 2e ondertandjes en het zat ook aan de onderkant van de tepel aan 1 kant, dus zou wel. Even goed opletten met aanleggen de komende tijd en het zou wel over gaan. Maar inmiddels heb ik gewoon pijn tijdens het voeden, pijnlijke tepels en ze jeuken als de neten as we speak en er zit een soort rode rand om de tepel heen.
Bij Jesse meende ik niks te zien, ja wat rood in de mond, maar nu zie ik bij hem aan de binnenkant van de lipjes een witte waas liggen.

Nu heb ik nooit spruw mogen meemaken, maar wat ik her en der heb meegekregen in al die jaren bv-forum klinkt het toch wel als spruw geloof ik  :hmmm:.

Hij wil gelukkig wel gewoon drinken en weet niet of het hem pijn doet, mij in elk geval wel.
Weet ook niet of het met elkaar in veband staat, maar hij geeft vandaag elke keer na de voeding een gulp terug?!

Hoe komt je eraan!?!
Voor mij is nu echter de meer belangrijke vraag: hoe komen we er af?!
Gangetje via de huisarts? Hellup

Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2009, 21:57:56 »
Ow shoot!!!
Naar de huisarts kan, let op dat je zowel voor jou als voor Jesse wat krijgt.
Of Gentiaan via Eurolac
Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2009, 22:05:44 »
Balen Geesje!

Spruw tast niet alleen mondje en tepel aan, maar ook slokdarm en darmen, dus ja het kan zijn dat het spugen verband houdt met spruw.

Er zijn diverse middelen te verkrijgen maar niet alle middelen werken meer echt goed. Heb zelfs iets gelezen over dat Gentiaan Violet niet meer zo goed werkt als voorheen. Het krijgen van tandjes ondermijnt de weerstand tijdelijk, dus dat zou idd een moment kunnen zijn dat de spruw toeslaat. Spruw kan ook uit zichzelf weer tot rust komen, als je de hygiëne in acht neemt. Voordeel van Gentiaan is dat je het maar één keer per dag hoeft te gebruiken, tegenover dactarin en miconazol na iedere voeding. Alleen al daarom zou ik je eigenlijk willen aanraden om eerst Gentiaan Violet te gebruiken.... Is over het geheel genomen ook iets goedkoper... dactarin moet je immers ook zelf betalen en je hebt er meerdere tubes van nodig, de miconazol vaak maar één tube, is immers alleen voor je tepels. Met GV is het twee keer vijf dagen, als het goed aanslaat.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2009, 22:19:01 »
dat gentiaan violet is verder een onschuldig goedje?!?!
Want dan ga ik dat zo nog bestellen!!!!!

Offline esther mv 4 meiden

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 5.755
  • Geslacht: Vrouw
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2009, 22:35:26 »
Voor zover ik weet is het een onschuldig goedje. Hier voor Fenna ook gebruikt.  :knuf:

Loeka 04-04-'00, Mara 21-01-'04, Ilana 22-08-'06 en Fenna 03-03-'09

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2009, 22:44:28 »
Gentiaan Violet is GEEN onschuldig goedje, het doodt immers schimmels en bacteriën. In grote hoeveelheden kan het ook giftig zijn, het is immers een soort inkt.... Maar heeft geen toegevoegde stoffen (wat andere medicatie wel heeft) en als je het aanbrengt volgens de gebruiksaanwijzing kan het geen kwaad.

Geen één medicatie is onschuldig, je moet alleen de voors en tegens tegen elkaar afwegen en de gebruiksaanwijzing volgen. Met dien ter verstande dat de gebruiksaanwijzing van bijvoorbeeld dactarin aangeeft dat je het vier keer per dag moet smeren en in grote hoeveelheden, maar niet vermeld dat het beter werkt als je de daghoeveelheid deelt door het aantal voedingen en kleinere dosis na iedere voeding aanbrengt.

Naar mijn idee is Gentiaan Violet een kortere en effectievere methode van behandelen dan de reguliere medicatie. Al moet ik er wel bij zeggen dat hier alleen de fluconazol uiteindelijk goed werk heeft geleverd, maar dat is omdat de spruw bij mij vandaan kwam en ik mijn dochter steeds opnieuw besmette... mogelijk door verminderde weerstand vanwege allergie.

Fluconazol is echter geen eerste optie, aangezien daar meerdere bijwerkingen aan kleven die je niet over het hoofd moet zien. Bij gewone spruw, als eerste behandeling... zou ik eerst GV een kans geven.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline esther mv 4 meiden

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 5.755
  • Geslacht: Vrouw
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2009, 00:09:24 »
Voor zover ik weet is het een onschuldig goedje. Hier voor Fenna ook gebruikt.  :knuf:

Gentiaan Violet is GEEN onschuldig goedje, het doodt immers schimmels en bacteriën. In grote hoeveelheden kan het ook giftig zijn, het is immers een

 :bloosmeer: Geen onschuldig goedje dus.......Denk ik eens het antw te weten......Enfin, hier ook ernstig hartnekkige spruw en uiteindelijk ook Fluconazol gebruikt. Maar ook info bij de homeopaat ingewonnen en homeopathie toegepast. Wat er geholpen heeft ben ik tot nu nog niet achter, maar 2 weken later was het als sneeuw voor de zon verdwenen......
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2009, 07:23:03 door Nynke Bal-Dekker »

Loeka 04-04-'00, Mara 21-01-'04, Ilana 22-08-'06 en Fenna 03-03-'09

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2009, 07:27:04 »
hihi gewoon fijn blijven doen Es!!! Fijn als meerdere mensen meedenken en antwoorden!

Als je het gebruikt volgens de bijsluiter is het ook gewoon een goed product, maar wel goed om te beseffen dat je met medicatie niet teveel zelf moet gaan dokteren. Bij hogere dosissen of bij langer/ander gebruik dan geadviseerd wordt, kan het wel schadelijk zijn.

 :knuf:

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
*zucht* spruw kwam niet aan de orde in dat halfuurtje bv onderwijs
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2009, 12:41:50 »
In het kader van: op dat gentiaan violet moet ik nog een paar dagen wachten en ik wil NU iets  :bloosmeer: toch maar richting huisarts getogen vanmorgen.
Bij ons is een beller niet sneller, dus even aan de assistente voorgelegd: moet ik hiervoor nog daadwerkelijk heen of kan ik zo een receptje krijgen? Moest ze voorleggen aan de ha (snap ik wel, zij is geen arts, dus prima). Bel ik later terug en wat schertst mijn verbazing?
Voor Jesse schrijven ze ongezien iets voor... en ik moet eerst maar even langskomen en de boel laten zien, want hoe weet je wel niet dat je spruw hebt??!

AAAAAAAAAAAAAAAAARGGGGGGGGGHHHHHHHHHH mijn kind heeft zichtbaar een waas in de mond en inmiddels 2 (mini) puntjes en ik heb rode tepels die gewoon PIJN doen tijdens het drinken en nog daarna en een pijn die doortrekt de borst in.

Dus ik zei ook tegen die assistente: tja dat recept haal ik dus niet op voorlopig.
Oh hoezo niet?
Nou het heeft weinig zin hem te behandelen en zelf niks te doen.... oh ja dat zou kunnen, dat weet ik niet.
Nee dat vind ik ook helemaal niet erg, maar die huisarts zou het wel moeten weten  :oeps:

Dus ik kan vanmiddag 'op komen draven' en ga ook wel, want dit vind ik niet fijn, maar ga dus niet met de borsten bloot.
Op zich boeit het me weinig, maar het is een principe kwestie nu hoor  :bloosmeer: Vind het zo stom dat ze voor een kind van 7 maand ongezien medicatie die rechtstreeks in de mond moet voorschrijven en voor mij niet iets wat op mijn lijf komt om hetzelfde te bestrijden  :hmmm: Als ze nou hadden gezegd: jullie moeten allebei even langskomen... maar nee hoor. Ach ja, de borstvoeding stond niet hoog op het lijstje te leren van de gemiddelde huisarts zullen we maar denken  :bloosmeer:

Durf inmiddels zelf zonder dat ik eerder spruwervaring heb gehad te beweren dat ik met inmiddels ruim 3 jaar een kind aan de borst en 3 jaar bv-forum veeeeeeeeeeeeeel meer ervaring heb dan die huisarts in het hele leven aan patienten bij elkaar gaat krijgen op bv gebied  :eek:

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
logica?!
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2009, 18:18:46 »
Vanmiddag bij de huisarts geweest en naast het recept voor Jesse dat er al lag nu ook een recept voor mij (daktarin).

Maar de logica van de huisarts was... als ik steken voel IN mijn tepel moet ik de gel oraal innemen!?!?!?!?!
Leek mij wel errug onlogisch en dat vonden ze bij de apotheek ook wel.
Die legden direct de link tussen een recept voor een (klein) kind en een moeder en vroegen zich ook af waarom ik het oraal zou moeten nemen, want de meest logische plek van behandelen zou het mondje van Jesse zijn en mijn tepels.

Zij waren trouwens ook verbaasd dat ik het recept voor mezelf zo bij me had (direct van de ha) en die van Jesse daar al lag... heeft hij daar wel naar gekeken dan?
Nee.... oh raar  :hmmm:

Ben ik dus niet de enige die het raar vond  :lekker:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2009, 20:08:18 »
hahaha heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Op zich had je het gewoon zo kunnen laten, de miconazol kan je zelf halen zonder recept, alleen voor de dactarin heb je een recept nodig. Misschien nog een optie om voor jezelf nog de miconazol te halen als je nu de orale gel hebt gekregen... of heb je wel de creme gehad die je op de huid moet smeren?

Dat ze de gel oraal willen geven voor spruw die IN de borst zit... snap ik aan de ene kant niet helemaal, maar aan de andere kant weer wel... Dactarin dood namelijk niet alleen in de mond, maar ook in maag/darmkanaal en zou eventueel ook in het bloed en dus in de borstvoeding terecht kunnen komen, waardoor je eventueel van binnenuit kan behandelen, maar zover ik begrepen heb is daar alleen de fluconazol voor.. Ach... je hebt iig medicatie, gelukkig maar!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2009, 07:33:48 »
hahaha heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Ik dacht meer die heeft de borst horen luiden maar weet niet waar de tepel hangt  :hmmm:!

Geesje, fijn dat je nu in elk geval iets gekregen hebt en ik hoop dat het vlug aanslaat en je kleine lachebekkie en jij weer vlug opknappen. Wat kan Jesse toch heerlijk lachen, van oor tot oor! (en ook heerlijk duf tegen me aan hangen). Stijn vond het super en had het steeds over jeesje en babby hahaha! (en de taart was ook erg lekker vond hij, kwam hij met een slab achter je aan voor nog een stukje haha, van wie heeft hij dat toch???)

 :knuf:

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #12 Gepost op: juli 02, 2009, 09:34:47 »
Nou we smeren nu 2 dagen en merk verbetering!!!
Jesse zijn mondje is zelfs schoon zo op het eerste oog, maar hij laat mij niet goed in de wangen kijken dan hapt die  ;-)
Mijn tepels zijn nog wel rood, maar de velletjes zijn weg (lekkere praatjes eigenlijk haha) en het doet ook geen pijn meer met drinken!

We smeren vrolijk nog even door natuurlijk, want het is nog niet helemaal weg, maar ik ben zo blij dat ik niet meer zo'n pijn heb en dus tegen het voeden op zag.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #13 Gepost op: juli 02, 2009, 09:39:23 »
 :goei:, herkenbaar ook dat tegen het voeden op zien..

Gelukkig gaat het nu beter met jullie!! :knuf:

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re: volgens mij hebben we spruw
« Reactie #14 Gepost op: juli 02, 2009, 10:41:05 »
oh ja nog een hygiene vraagje....

Alles gaat heet in de machine, spuugdoekjes ed 1x gebruikt, hop in de mand, speeltjes die niet schoon gemaakt kunnen worden gebruiken we nu even niet, maar.... wat doe je met de tandenborstel?!?!
Spoel de tandenborstel van Jesse nu gewoon met heel heet water uit, maar is dat genoeg?