User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 91
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Vraagje voor kennisje  (gelezen 3395 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Vraagje voor kennisje
« Gepost op: oktober 15, 2010, 18:47:36 »
Even een vraagje. Een kennisje van mij is op 10-10 bevallen van een hele mooie dochter. Vol goede moed aan de bv begonnen en binnen 2 dagen hele tepels kapot. Aan het kolven gegaan en met vingervoeden gegeven. Kleintje groeit goed. Nu beginnen haar tepels langzaamaan te helen, sinds vandaag ook (na tip van mij) de mothersmates in huis en voeld als verademing. Maar live voeden gaat nog niet.
Kleintje krijgt nu 70 ml per keer en ze "mag' nu niet meer vingervoeden want het zou teveel zijn en ze is nu op advies over op geven met de fles.
Is hier geen andere oplossing voor?? Ik vind het zo jammer om een kleintje van nog geen week aan de fles te doen alleen omdat er tijdelijk niet live gevoed kan worden, maar ik kan haar ook niet 123 een andere goede oplossing geven, alleen cupvoeden kon ik opkomen. Ze is wel van plan om weer live te gaan voeden en langere tijd vol te houden als ik het zo in kan schatten.Hebben jullie nog tips en/of ideen?? Misschien kan ik haar dan nog wat verder helpen als ze dat wil.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2010, 18:53:00 door mammavanbo »



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2010, 23:22:49 »
Hey Natalie,

Wat lief dat je haar wilt helpen! Oei binnen twee dagen al kapot??? Kapotte tepels duiden meestal op verkeerd aanleggen. Dit kan diverse oorzaken hebben. Niet meer "mogen" vingervoeden, dat klinkt raar! Die beslissing ligt compleet bij de moeder en daar heeft de rest niets over te zeggen! Als zij het nog trekt, mag ze gerust nog even zo doorgaan.

Zo te horen geeft ze de voeding volgens een schema? 70 cc per voeding en zes dagen oud, hoeveel keer op een dag? Kolft ze? Hoe vaak? De fles hoeft geen groot probleem te geven, vingervoeden kan je immers ook "fout" doen waardoor aanhaptechniek slechter wordt. Er zijn wel flessen die de borst redelijk dicht benaderen. Maar het lijkt me verstandig dat er een lactatiekundige bij komt. Zodat ze goed kan leren aanleggen zodra haar tepels voldoende geheeld zijn. Is het tongriempje van de kleine al nagekeken? Heb je het aanleggen al eens met haar doorgenomen? Laat haar jou eens vertellen hoe ze het deed de eerste dagen...

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2010, 00:01:04 »
Aanhappen gaat (zover ik weet, ik weet het alleen vanwegen een ander forum waar ik al ruim 3 jaar schrijf en hyves, moet afgaan van wat zij verteld) goed. Lipjes mooi naar buiten, tongetje ver naar buiten (dus geen kort tongriempje) enz. Heb wel even gevraagt hoeveel borst haar dochter hapt, nog geen andwoord op, heb even gevraagt of het alleen tepel is of hele tepelhof.
Het bijft moeilijk, het is haar eerste en ik weet hoeveel je dan gelooft en zover ik begrijp hebben de kraam en vk het haar aangeraden om de fles te gaan geven. Kraamzorg heeft 15 jaar ervaring en had dit nog niet gezien. Heb al een linkje gestuurd over voeden met bijv cupje. Happen gaat nu iets minder goed sinds fles, maar nog wel goed. Ze probeerd nog geregeld en inderdaad, ze kolft wel, dus meisje krijgt gewoon bv en geen kv (gelukkig zeker omdat het nog niet nodig is, ze groeit goed)
Het is tot nu toe zeker de bedoeling om weer live te gaan voeden. Mothersmates helpen wel, grootste korstjes zijn inmiddels weg.
Vind het beetje moeilijk om te ver door te vragen als ze het niet zelf aangeeft, probeer het wel hoor tussen de regels door, Alleen op het andere forum zijn er zowel pro bv mamma's als echte pro fv mamma's dus moet een klein beetje opletten wat is schrijf. Zal haar eens een pm sturen of ze meer wil vertellen. Ze gebruikt trouwens wel een bv vriendelijke fles.
In ieder geval bedankt voor je andwoord. Ze heeft zelf nog niet om hulp gevraagt, maar ik zou het zo jammer vinden als ze door deze slechte start zou stoppen.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2010, 10:40:38 »
Het is lastig, zeker via internet. Maar als aanhappen goed lijkt te gaan, kan het ook nog liggen aan de manier waarop ze de kleine vasthoudt. Als ukkie aan de tepel "hangt" komt er ook teveel druk op de huid te staan. Maar ook het aanbieden van de borst kan op net verkeerde manier gebeuren, als de kleine te hoog aanhapt, heeft ze meer tepelhof boven de tepel in de mond en juist te weinig onder de tepel. Liever iets te laag aanhappen, zodat de masserende beweging van de tong de melk uit de kanaaltjes kan drukken, ipv dat ze het met zuigen moet doen.

Hoe ziet de tepel eruit na het voeden? Heeft hij een lippenstiftvorm? Waar zitten de kloofjes voornamelijk? Meestal is één kant het ergst, waaruit je kan opmaken waar het mis loopt (hangen aan de tepel bijvoorbeeld).

Blijft de baby de hele voeding goed aangehapt? Of let ze alleen in het begin goed op en kan de baby daarna wat afglijden?

Mocht nou alles voor de rest goed gaan, is spruw ook nog een mogelijkheid. Maar vermoed toch dat het met aanhappen ergens niet helemaal goed gaat. Wellicht dat ze open staat voor een bezoek van een goede lactatiekundige? Ze maakt zich er immers toch zorgen over en een lactatiekundige is de meest deskundige persoon om dan aan je bed te krijgen!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Kat en kids

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Vrouw
  • Voeden en dragen.... logisch, natuurlijk, handig!
    • Borstvoeding Aardig
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2010, 12:13:34 »
Hier dacht ik ook aan: aan de manier van vasthouden. Die kan inderdaad ook kloofjes veroorzaken. Ik denk even mee met Nynke. En geef enkele tips waar ik nu zo direct aan denk:

1 Bij het vasthouden, moeten zowel schouders, nekje als heupjes goed ondersteund zijn. Als ze haar kleintje op de onderarm legt, dan zou dat geen probleem mogen vormen:
  • Madonnahouding: Nekje/hoofdje ligt dan in de elleboogkom, rugje op de onderarm en heupjes in de hand.
  • Bakerhouding/Rugbyhouding: Nekje en hoofdje in de hand, schouders op de pols/onderarm, heupjes in de elleboogkom of op een kussen naast haar

2 Als ze haar kleintje goed vast houdt, dan kan ze haar makkelijk "herpositioneren" door met haar arm te sturen: heupjes dichter naar haar toe als het neusje te veel in de borst zit en ze niet goed kan ademen (zeker niet met de vinger op de borst drukken om het neusje vrij te houden, want dat kan ook kloofjes veroorzaken)

3 Best is om het kleintje naar de borst te trekken en niet zelf voorover te buigen richting baby. En zeker niet de borst in het mondje van haar dochtertje te steken. Dus haar dochtertje moet actief aanhappen. En zij legt haar gewoon in de juiste positie voor de borst: neusje ter hoogte van de tepel (en dus niet mondje ter hoogte van de tepel). Als een kindje goed vastgehouden wordt en juist voor de tepel ligt, dan vertoont het instinctief zoekgedrag (zelfs mijn dochter van 1 doet dat nog...) en hapt het correct aan. Gaat de mond goed groot open, dan trekt ze haar kleintje naar zich toe. Die hapt dan zelf aan. Het enige dat je dan hoeft te doen is je borst misschien even ondersteunen (bij grote borsten is dat soms wel eens nodig)

Mogelijkheden die kloofjes kunnen veroorzaken, ondanks goed aanleggen:
- platte/ingetrokken tepels (dan is hulp van een LK wel nodig, vind ik)
- spruw (hierover staat in dit forum een heel goed topic met goeie tips)
- oververzorging  van de tepel (crèmes, zepen, opruwen van de tepel met een droge handdoek, enzovoort... wordt soms aangeraden, maar is allemaal niet nodig. Het maakt de tepel(hof) vooral kwetsbaarder voor kwetsuurtjes)
- verkorten van de voedingen door fout afkoppelen (afkoppelen is helemaal niet nodig (tenzij bij fout aanhappen en pijn) en gebeurt best door vacuüm te verbreken door zachtjes met de pink in het mondhoekje te drukken)

Tips bij aanleggen met kloofjes:
- kleintje laten drinken tot het zelf lost of tot het niet meer actief drinkt (en dan afkoppelen met de pink)
- aanleggen met de kin aan de "goede" kant, dus de kloofjes richting neusje (met de kin drinken ze krachtiger)
- vaak aanleggen en geen voedingen uitstellen (want bij stuwing of erg volle borsten is het moeilijker aanhappen voor het kleintje, en krijg je sneller kloofjes. Bovendien drinkt een kind minder gulzig als het niet al te hongerig is, wat ook tepelvriendelijker is)
- bij stuwing eerst even RPS toepassen: http://borstvoeding.aardig.be/borstvoedingstips/aanleggen/#t7 zodat de tepelhof zachter wordt en makkelijker aanhapbaar

Beterschap!!!!
Voeden en dragen, het meest logische vervolg op een zwangerschap!

Mama van drie kinderen (2007, 2008, 2009) en langvoedster
Borstvoedingsconsulente vzw Borstvoeding
Lactatiekundige Borstvoeding Aardig
http://borstvoeding.aardig.be

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #5 Gepost op: oktober 18, 2010, 20:51:24 »
Heb het een een ander doorgebrieft, nu hopen dat het helpt.
Alvast bedankt voor jullie typwerk.



Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #6 Gepost op: november 22, 2010, 20:38:30 »
Nog even vraagje
Inmiddels geeft ze nog bv. Ze kolft fulltime en voed heel af en toe met tepelhoedje om toch te proberen haar live aan de borst te krijgen, zover ik weet is er een lk bijgeweest, heb het in ieder geval meerdere keren aangegeven. Ze is inmiddels 2 borstontstekingen verder en ws is nummer 3 nu aan het beginnen (heeft alweer verhoging en pijnlijke plek in de borst). Denkt er nu over om te stoppen met bv. Kan me er iets bij voorstellen, maar hoop eigenlijk dat ik haar nog net het zetje door kan geven en dat ze ook gewoon "normaal' bv kan geven zonder ellende, gun het haar gewoon.
Hebben jullie nog goede tips. Heb al gezegt masseren van de plek onder de warme douche om hem sneller weg te krijgen, masseren tijdens kolven, kijken of de schelp van de kolf niet per ongeluk steeds hetzelfde melkkliertje dichtduwd. Ze weet ook dan het het beste is om haar dochter live aan de borst te hebben op dit moment, maar dat lukt gewoonweg (nog) niet.
Nu opgeven is ook niet zo'n goed idee lijkt mij, met die ontsteking. Dan kan ze beter wachten tot de onsteking weg is toch? Of zit ik fout.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #7 Gepost op: november 23, 2010, 00:55:12 »
De ontsteking moet nu eerst weg, voordat ze aan afbouwen en/of stoppen kan denken. Er is wel medicatie die de borstvoeding stopt, maar die werkt eigenlijk alleen echt als je nog maar net (of helemaal nog niet) borstvoeding geeft. Ze zal nu eerst nog door moeten gaan om de ontsteking te bevechten.

Waar woont jouw kennisje? Dan kan ik aan Gonneke en/of Chella vragen of zij een goede lactatiekundige bij haar in de buurt weet die haar kan helpen!

Met zoveel borstontstekingen in twee maanden moet je je toch achter de oren krabben. Of de borsten worden niet goed geleegd, of er zit regelmatig iets beklemd (bh of slaaphouding of kolfhouding) of er is spruw in het spel.

Ze leest hier niet mee toch? Daar ben ik nu wel even van uit gegaan en in mijn korte overlegmodus gestapt. Als ze nou niet met een (voor haar gevoel) maffia persoon wil spreken, mag ze mij ook wel bellen hoor! Jij weet hoe ik ben en kan daar ook je hand voor in het vuur steken... (toch??? lolz)

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2010, 18:10:58 »
Ik ga het aan haar doorgeven. Hebben haar (ik en marloes) wel het adres gegeven, maar ze is zo druk met kolven, voeden, kolven voeden en tussendoor nog genieten dat ze niet zover is gekomen om op nog een forum te typen.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
 :knuf: ( en wat je laatste vraag betreft, dat zit wel goed hoor, hihi. Ik word af en toe al als maffia aangezien tegenwoordig  :???:)



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2010, 21:33:29 »
 :haha: :haha: :haha: :haha: maffia... lolz
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #10 Gepost op: november 23, 2010, 22:55:44 »
Ze woont trouwens in het zuiden van zuidholland (sorry, kan niet specificer zijn, wil haar wel anoniem houden hier op het forum)

En wat de maffia betreft. Dat voor iemand die 3 jaar geleden nog een soort van anti bv was (wat mijzelf dan toch, moest er niet aan denken) en nu als maffia bestempeld worden, hihi. Ik vind het lachwekkend. Komt door dit forum he  ;-) :goei:

Marloes hemelt je goed op hoor op het andere forum, ben via haar ook hier gekomen trouwens. Komen woorden als moedermelkgoeroe ed aan te pas, dus die kun je in je zak steken  :goei:

Nu kijken of dit kennisje reageerd op mijn bericht en het aangrijpt, anders weet ik het ook niet meer, dan geef ik het op om mijn energie erin te steken. Zolang ik het idee heb dat ze eigenlijk nog door wil dan wil ik aan alle kanten helpen, maar als ze er niets mee doet dan geef ik het ook op. Heb mijn energie voor andere dingen nodig op dit moment. (stuiterballetje Bo bijvoorbeeld, hihi)



Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #11 Gepost op: november 24, 2010, 21:09:22 »
Ga even proberen haar berichtje door te geven in mijn woorden. heb gevraagt of ik haar bericht letterlijk mag kopieeren, maar heb nog geen andwoord, dus als ze het goed vind doe ik het alsnog.:
3e ontsteking lijkt niet door te zetten, maar is wel vervelend.
Denkt aan verstopte melkklieren, keiharde knobbels en strengen in borst die ze niet weg krijgt
(lees kolven, kolven kolven, aanleggen, masseren onder en zonder douche, hard masseren, zacht masseren, warmtecompressen etc etc.)
Sterke productievermindering (lees minder dan de helft gekolft)

Volgens haar kan aan de rest (zere tepels ed) gewoonweg niets gedaan worden (weet niet hoe ze hierbij komt trouwens), dus vandaar dat ze niet zelf contact met je opneemt. Ben bang dat ze het een beetje aan het opgeven is, zeker nu de productie verminderd omdat ze gewoonweg niet meer genoeg heeft om haar meisje goed te voeden op het moment. Er moet dus een korte termijnoplossing komen, zeker voor de productie anders ziet ze het niet meer zitten.
 
Graag jou (jullie) ideeen.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2010, 00:31:35 »
Hey Natalie!

Dat Marloes mij zo ziet, heeft ze ook al via pb laten weten, wordt er wederom rood van tot achter mijn oren! Het is een heel groot compiment! Goeroe vind ik ook beter klinken dan maffia! Ik weet veel, maar ga niet tegen wil en dank de borstvoeding door de strot duwen! Dat weiger ik pertinent! Sommige moeders kunnen het gewoon echt niet (lichamelijk maar wat ook belangrijk is, qua karakter of geestelijk)

Bij pijn in de tepels denk ik aan spruw (nog even niet aan Raynaud denkend) of aan te kleine kolf borstschelpen, problemen met tepelhoed, etc. Maar zou graag haar eigen ervaringen horen, zodat ik een beter beeld kan krijgen. Als ze wil opgeven, kan ik haar eigenlijk alleen maar groot gelijk geven, maar... ik vermoed dat ze wel graag het zeker wil weten... anders had ze er allang het bijltje bij neergegooid. Ik wil best mee kijken en mee denken, en als ik zie dat het haar te veel gaat kosten, wil ik haar ook wel zeggen dat het goed is als ze overstapt. Ze heeft al heel veel gegeven, om nog meer te geven, moet ze wel gegronde redenen hebben! Ik wil best kijken of ik haar die redenen kan geven. Als ik dat niet kan, zeg ik het immers ook!

Mijn berichtje mag je kopiëren en plaatsen op het andere forum hoor!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2010, 22:08:08 »
Dank je nynke, ga gelijk even kopieeren. Gaat nu vandaag iets beter las ik. Alleen gister bv aangevuld met ha flesvoeding ivm te weinig productie en daar heeft het kleine dametje veel krampen van gehad, dus dat is ook weer een zetje om toch nog heel even door te zetten en te proberen. Dus we zullen zien. Heb ook al gepost dat ik begrijp als ze stopt. Heb alleen ook wel aangegeven dat ze er zelf helemaal achter moet staan als ze stopt en niet omdat ander het zeggen en als ze stopt ze blij moet zijn met wat haar dametje wel gehad heeft. Ik ben gestopt omdat de druk van de omgeving te zwaar werd en ik ging denken dat het mijn keuze was. Tot ik gestopt was en spijt heb gekregen dat ik het opgegeven had.

Bij haar heb ik ook nog het idee dat ze nog een klein beetje twijfelt, ze wil het opgeven omdat het heel zwaar is, maar eigenlijk ook niet (herken mijzelf hierin) Vandaar dat ik nog mijn best doe, anders had ik het al opgegeven en haar gezegt dat ze lekker die fles moest gaan geven en blij moest zijn met die eerste weken bv.
Je hoort nog van me..........
« Laatst bewerkt op: november 25, 2010, 22:17:29 door mammavanbo »



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vraagje voor kennisje
« Reactie #14 Gepost op: november 26, 2010, 10:03:19 »
Ik hoop dat ze haar keuze weloverwogen en op basis van goede informatie kan maken, fijn dat jij haar die informatie geven kan!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.