User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 111
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Waarom toch?  (gelezen 3375 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Waarom toch?
« Gepost op: september 03, 2006, 13:03:07 »
Hai,

Waarom zien de meeste mensen het geven als borstvoeding als iets vies of erotisch of respectloosheid? Wat is er nou zo raar aan een drinkend kindje waarbij je een stukje borst ziet? Waarom moeten we nou verbannen worden naar een achterkamertje of met onze rug naar de mensen toe gaan zitten? Waarom weten de mensen niet waar ze kijken moeten?

Ik vind het voeden van mijn kinderen heel normaal en ja, soms zien ze een stuk borst, soms ook wel eens de hele borst (als Renée weer eens besluit om de hele omgeving te willen zien en onverwachts los laat...) Ik voed dus zelf ook echt overal. Maar de reacties van familie en bekenden is soms ronduit kwetsend en grof geweest.

Ik snap de link naar het niet netjes en respectloos niet... Zelfs in de bijbelse verhalen zie je vrouwen met blote borsten. Dat is kunst en religie en dat mag. Het wordt de borstvoedende moeders zo niet echt makkelijk gemaakt.
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline Plukje

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waarom toch?
« Reactie #1 Gepost op: september 04, 2006, 19:22:27 »
Daarom voed ik praktisch nooit in het openbaar. Ik heb al moeite met zittend voeden en door al dat commentaar en gedoe, raak ik gestresst en dan wil het niet eens meer. Gevolg is dan een gillend kind, wat natuurlijk meer de aandacht trekt. En eigenlijk is het de normaalste zaak van de wereld, borstvoeden. Als het echt niet anders kan, dan doe ik het wel. Maar liever niet.

Petra
Greetz.

Petra mv 2 meiden waarvan de jongste volop aan de bv

Offline kerisa

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 20
    • SBO-forum
Re: Waarom toch?
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2006, 09:18:44 »
Waarom????? Ik denk doordat een aantal jaren geleden, er bijna geen bv meer was. En ja in sommige bijbelvertalingen en sommige religieuze kunst komen ook blote borsten voor.
Maar dat was absoluut niet zo in het calvinistische nederland van een tijd geleden. Daar kon dat niet in. Ging je naar een achteraf kamertje om te voeden. Vervolgens werd bloot wel meer geaccepteerd, maar vooral in een sexuele revolutie. Dus ja ik snap wel waar heel veel vooroordelen vandaan komen.

Ik denk dat door het gewoon te doen, het vanzelf normaler wordt.
Ik heb Isa altijd en overal gevoed. Thuis, bij familie en vrienden (ook bij anti-bv mensen), in restaurants, op hekjes bij school, terwijl we wachten op de schoolbel, in het bos op een boomstam, staande in de rij bij de supermarkt en ga zo maar door. Ik ben er pas mee opgehouden, op het moment dat er vervelende opmerkingen kwamen, die Isa zelf kon begrijpen. Voor mezelf maakt het namelijk helemaal niks uit, maar ik wilde niet dat zij een vervelende associatie kreeg met dat wat voor haar het liefste is, wat er bestaat.
Onze laatste echt openbare voeding was met 2,5 ongeveer. Ik heb overigens afgelopen zomer wel buiten op de camping gevoed, maar dat was met de rug naar de straat, naast de tent.
Kerisa, moeder van 3 kinderen (j. ´99, j.´01 en m, ´03)

Offline Chella Verhoeven

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Re: Waarom toch?
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2006, 21:10:36 »
Ik weet niet waarom men het als vies of erotisch ziet maar wil wel graag de volgende anecdote met jullie delen ;D

Mijn oudste zoon en zijn jongste zusje schelen 13 jaar. Hij kwam dus net in de pubertijd toen zij werd geboren. Niet alleen hij maar ook zijn vrienden die de hele dag in en uit liepen. Het is dus niet zo moeilijk dat ze geconfronteerd werden met een voedende moeder op de bank. Op één van die dagen zag ik Kymers vriend binnenkomen met een vreemd lachje op zijn gezicht. Ineens realiseerde ik me dat hij die borst niet meer als "voeding" zag maar als iets sexueels. Vreemde gewaarwording aangezien zij al bevriend zijn sinds hun 6e en hij dus meerdere kinderen aan de borst zag hier....
Iedereen die een borst als iets sexueels ziet heeft zelf geen kind aan de borst gehad (zowel de moeder als de vader van het kind, bedoel ik) Op dat moment zijn borsten voor "voeding"...... Maar waar ligt de schakeling van voeding naar erotiek (ook in de gedachte van de voedende vrouw zelf)

Hoe het ook zij; het is een intrigerend fenomeen.

Groet, Chella
Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Waarom toch?
« Reactie #4 Gepost op: september 14, 2006, 21:20:44 »
Hai Chella,

Fantastisch dat je dan de verandering in zo'n jongeman ziet! Ervoor compleet normaal en met die hormonen die door dat lijf jagen, plots gebiologeerd door zo'n borst....

Heerlijke anekdote!

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline Jelief

  • hehe eindelijk een andere ticker ;)
  • Mama
  • ****
  • Berichten: 269
  • Geslacht: Vrouw
  • Je kan ook niet alles weten...
Re: Waarom toch?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2006, 11:34:54 »
Alsje kijkt op wat voor manier 'men' tegenwoordig een blote borst ziet is het niet zo moeilijk te bedenken waarom er zo gereageerd wordt. In demia staat een blote borst gelijkaan erotiek/sex. Pas sinds kort zie je die reclames waarin een moeder een baby voedt.
Logisch dus dat voor de meeste mensen een blote borst een erotische lading heeft.
Ik probeer daar hard tegenin te gaan door overalen altijd te voeden. Het kan mij geen donder schelen waar we zijn, als Emma honger heeft mag ze drinken. zo staan op ons rijtje: tijdens de uitvaartdienst van mijn oma, in het bos, op een bbq van de padvinders, in de koffiezaal van de kerk, al lopend in de Ikea, in menig restaurant/koffietentje, tijdens een bruiloftsreceptie. En als men meer ziet dan een klein stukje borst dan is dat maar zo, ik ben echt alleen bezig met mijn kind (als ik niet ondertussen klets met gezelschap) blikken van anderen merk ik gewoonweg niet op.


Offline Mammie

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 178
    • borstvoedingsforum
Re: Waarom toch?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2006, 14:42:27 »
Geweldig, Jelief!!
Zo denken wel veel bv-mama's, maar om ook daadwerkelijk het voortouw te nemen en het 'gewoon' te doen, dat zijn er stukken minder. En daar we al in de minderheid zijn duurt het wel even voor de hele wereld zo denkt.
Ik vind je helemaal top, dat jij 1 van die mama's bent die het goede voorbeeld geven.
Complimenten!!
groetjes Wanda, mv Alex & Nicôle

iris

  • Gast
Re: Waarom toch?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 15, 2006, 22:10:39 »
hoi, (even mijn ervaringen)
De eerste 6 mnd van Max kon ik zonder schaamte of twijfel in het openbaar voeden. Mijn kind had mij nodig en aan de omgeving stoorde ik mij niet!  :) heerlijk was dat.
Nu Max groter wordt komt er meer twijfel (wat vind ik prettig nu?) schaamte  :-[en soms gevoelig voor oordelende blikken uit de omgeving. Nu herken ik wel het wegdraaien en/of je af sluiten van je omgeving tijdens het voeden. Het is niet meer vanzelfsprekend dat ik voed in het openbaar. De oorzaak heb ik nog niet duidelijk. Misschien is het de verandering in je hormonen dat ik mij meer bekeken voel en de erotische kant (die de omgeving soms ervaart) mij meer bewust ben geworden. Voor mij voelt het niet altijd gepast om te voeden in het openbaar. Bij gekomen is dat Max ook niet meer te voorspellen en te vertrouwen is tijdens het voeden; draait graag op het laatst al zuigend op zijn buik en kijkt tegelijk om zich heen of begint gelukszalig naar mij te lachen en laat mijn tepel ontbloot achter.
Groet,
Iris

Offline mamadonna

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Vrouw
  • ik geef nu al weer 17 mnd met veel plezier kmv-bv
Re: Waarom toch?
« Reactie #8 Gepost op: november 19, 2006, 20:24:55 »
oei een blote tepel...
waar zijn ze eigenlijk voor borsten???  :o
ik weet niet hoor, maar ik vind ze niet echt erotisch, zeker die joekels van mij niet, ze zitten alleen maar in de weg als ik lekker wil slapen ofzo! daar komt bij dat ik slechts 153 ben en cup g heb nu. ik ben zo'n tuimelaartje zeg maar!
nee ze zijn van mij helemaal alleen voor de kleine!!! melkfabrieken van clara 53, zoals ik steeds trots zei tegen de kraamverzorgster na het kolven!!! ;D
moeder van 8-jarige die 22 maanden bv heeft gehad en van baby (12-10 een jaar!) die allergisch reageert op melk-soja-appel-sesam en ze had reflux


Offline Vicky

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 18
Re: Waarom toch?
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2006, 19:28:38 »
Wel bij mijn eerste had ik het heel moeilijk om in het openbaar te voeden, ze heeft ook niet lang bv gehad.  Bij de tweede had ik me voorgenomen mij er niks van aan te trekken. En Elisabeth heeft toch 8,5 lekker overal gedronken, bij de notaris tijdens het verlijden van de verkoopsakte van ons huis, in de metro naast een gegeneerde jongeman in net pak  ;D, al wandelend door een natuurpark en (hihi) al wandelend in het donker tijdens een grottentocht, in de file in de auto (vrachtwagenchauffeurs hadden er plezier in), en alle andere plaatsen waar nodig.

Vicky, mama van Emma-Louise (16.05.04) en Elisabeth (20.02.06)