User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 96
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: wij hebben spruw, meld en vraagtopic.  (gelezen 43865 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline nance

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 57
  • een echte jongensmama.
wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Gepost op: april 08, 2008, 22:32:13 »
Gisteren toch gehoord dat wij spruw hebben. Zo ik baal als een stekker, maar ik heb nu medicijnen gehad zowel voor mij als voor Kaene heb ik Nystatine gekregen. Ik moet 4x pd om de 6 uur 1 ml op mijn tepel smeren, en 4x pd Kaene het medicijn geven. Nu wil ik even vragen hoe jullie dat gedaan hebben, want Kaene valt altijd bij mij aan de borst in slaap, en dan leg ik hem in bed, nu moet ik dat medicijn nog doen, maar hij slaapt dus dan moet ik hem echt wakker maken. Daarna is hij zo uit zijn doen, dat hij dus niet meer wil slapen. Word erg onrustig en huilt in zijn bedje. Ik zie er helemaal tegen op om dat medicijn nu te geven. Vooral snachts, normaal geen problemen. Leg hem neer en hij slaapt, maar nu leg ik hem na het insmeren van zijn mondje, en dan ligt hij klaarwakker in zijn wieg. Zou het misschien een optie zijn, om hem net voor het voeden het medicijn te geven. Zou het spul niet sterk genoeg zijn, om dan zijn werk te doen, als ik daarna voed? Hoop dat jullie het weten. Baal er al als een stekker van, dat wij dit hebben, en zometeen is mijn (lekker lopende) ritme ook weg, omdat hij nu gaat huilen als ik hem wakker in bed leg.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:13:32 door yfke »
Trotse mama van Dwight (15-07-92) Clint (22-03-05) en Kaïne (03-03-08)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2008, 22:45:04 »
Hey Nance,

Balen zeg... we zitten in hetzelfde schuitje... ik nu ook vermoedelijk spruw! De nystatine en de dactarin werkt het beste als je het gelijk na het voeden doet, ipv ervoor. Het is juist dat je het milieu in de mond slecht maakt om in te vermeerderen voor de schimmel. En met melkresten in de mond, vermeerdert de schimmel zich juist graag! Je zou kunnen overwegen om overdag wel na de voeding te smeren (maar dan het liefst na IEDERE voeding, ipv maar vier keer per dag). En dan de nacht maar te laten rusten. Je moet de algehele daghoeveelheid (dus vier keer de medicatiehoeveelheid voor Kaene) delen door het aantal voedingen die je geeft en dat dan na iedere voeding geven. Zo ook met je tepels... na iedere voeding het liefst!

Meer info op: eurolac

Ik gebruik zelf Gentiaan Violet, een heel oud maar probaat middel tegen spruw. Je zou eens met Gonneke (eigenaresse van eurolac en lactatiekundige IBCLC) kunnen overleggen of het ook niet iets voor jullie is. Je hoeft maar een keer per dag te "verven" met de verdunde inkt en dat maar max een week lang.

Met voeden na de standaard medicatie, spoel je het te snel uit de mond vandaan. Ja het doet zijn werk wel in maag/darmen/anus... maar mondje blijft langer "besmet" En het mondje is juist een plek waar besmetting (vingers in mond... speelgoed... tepel... etc) heel makkelijk is.

Vergeet iig niet om met de nystatine minimaal tien dagen door te behandelen als alle symptomen al verdwenen zijn. Dit om een nieuwe uitbraak te voorkomen! De spruw schimmel leeft namelijk niet alleen in de mond en op de tepel, het gaat het hele spijsverteringskanaal door... en ook daar moeten alle sporen van de schimmel verdwijnen.

Sterkte en dikke  :knuf:
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:14:26 door yfke »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline nance

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 57
  • een echte jongensmama.
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2008, 22:55:11 »
Dank je wel voor je knuffel, jij ook een knuffel, want ik weet nu hoe erg balen het is als je spruw hebt.
Weet jij toevallig hoelang het duurt voordat je het een beetje onder controle hebt, het spruw. Want 10 dagen erna door smeren, dat ga ik doen, maar het flesje is maar 10 dagen houdbaar. Dan moet ik zowiezo nog een flesje navragen.
Hoe kan ik contact krijgen met Gonny, want idd dat spul waar jij het over hebt, dat lijkt me dan idealer, dan dat spul wat ik moet gebruiken.
Dan doe ik dat zoals jij dat zegt om dit moment, dan doe ik overdag de helft van het medicijn per keer geven, en laat ik het 'snachts gewoon zitten.
Ik geef nog steeds een borst per keer, en als ik gevoed heb, smeer ik alleen die borst in met het medicijn, maar wat ik begrijp uit jouw verhaal, kan ik beter steeds allebei de borsten in smeren. Had niet verwacht dat dit zo'n hardnekkig iets zou zijn. Het cb had gezegd, dat ik eerst de helft zo in het mondje moest doen, en de andere helft insmeren. Maar dan kom ik idd maar op 4 keer op een dag. Ik zit op 8 voedingen per dag, dat is dus 4 ml door 8, maar snachts doe ik het dan niet. (zit te typen wat ik zit te bedenken nu hihi) Het spul wat jij gebruikt is dus maar 1x pd dat is natuurlijk veel idealer. Als jij mij kan vertellen hoe ik contact met haar kan krijgen, ben ik superblij. Liefs Nance.
Trotse mama van Dwight (15-07-92) Clint (22-03-05) en Kaïne (03-03-08)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2008, 23:20:44 »
Hey Nance,

Via het contact gedeelte kan je haar gegevens vinden.

Van de nystatine heb je iig een herhaalrecept nodig. Voordat de spruwsymptomen minder worden, ben je vaak twee/drie dagen onderweg. Daarna nog tien dagen doorsmeren.. is veertien dagen. Je huisarts had dit eigenlijk zelf ook al moeten bedenken. Zeker met een schimmel is het belangrijk dat je alle schimmelsporen ook uit de weg ruimt.

Je geeft een borst per keer, maar de andere borst lekt ook wel wat als je aan het voeden bent. Die zoete melk, is perfecte nestel- en vermeerderbron voor de schimmel.

Zo ook je bh, de spuugdoekjes, speelgoed, etc. alles wat met melk in aanraking komt of met de mond in aanraking komt, moet je heel goed schoonmaken cq uitkoken.

Sterkte meis! De pijn is niet fijn....
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:15:08 door yfke »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2008, 23:23:33 »
Alles wassen op 60 graden, om de spruw weg te kunnen krijgen.
Let ook op met je kolf en gekolfde melk, daar gaat het ook in zitten

Sterkte!
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline nance

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 57
  • een echte jongensmama.
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2008, 23:57:20 »
Jeetje door deze berichtjes en door te googlen, is het best heftiger dan ik had verwacht. Niet normaal zeg wat zo'n schimmel kan doen zeg.
Lees dus ook dat je je beddegoed ook elke dag moet wassen. Nou dan kan ik aan de slag. De rest was ik eigenlijk al op 60 graden, dus dat komt goed. Alhoewel sommige kleertjes van Kaene kunnen echt niet op 60 graden, blijft er niks meer van over. Werk aan de winkel voor Nance :whaaa:
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:16:25 door yfke »
Trotse mama van Dwight (15-07-92) Clint (22-03-05) en Kaïne (03-03-08)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2008, 07:57:42 »
Tja beddengoed wassen zat ik niet op te wachten.... dus heb gewoon een bh gepakt met zoogcompressen (had ik nog liggen) zodat er niets in aanraking komt met mijn beddengoed...  ;-)

Renee geeft eigenlijk nooit meer een mondje terug... maar haar hoofd ligt wel standaard op redelijk grote badhanddoek (verschoont sneller als ze wel spuugt) en van badhanddoeken heb ik er meer dan van matrashoesjes  ;-)

Die kleertjes die het niet aan kunnen, gewoon even niet gebruiken. Al kunnen de meeste stoffen wel op 60 graden, alleen zetten ze er max 40 in... 90 graden is ander verhaal  ;-)
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:17:10 door yfke »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline nance

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 57
  • een echte jongensmama.
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2008, 08:50:10 »
Jeetje helemaal goed je tips. Dat scheelt idd een hoop werk. Ga ik doen, thanks! Eigenlijk heel simpel maar je moet er maar even opkomen. Zit zo te kijken dat alles schoon moet blijven van spruw, dat ik alles zo in de was gooi. Je wilt me wasmand niet zien haha. Ik ga gelijk een handdoek in zijn bedje leggen. De bh's met zoogcompressen had ik nog om snachts, dus dat scheelt ook weer :)
Trotse mama van Dwight (15-07-92) Clint (22-03-05) en Kaïne (03-03-08)

Offline nance

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 57
  • een echte jongensmama.
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2008, 13:51:54 »
Kan je teveel Gentiaan Violet geven? Ik heb een flesje van mijn vriendin gekregen, die geeft haar kindje geen bv meer, maar heeft wel het flesje. Nu heb ik Clint zijn mondje ingesmeerd, maar had wel drie oorstokjes nodig. Vlak daarna wilde hij ook nog aan de borst, die ik ook net had ingesmeerd. Is dat dan niet teveel?
Trotse mama van Dwight (15-07-92) Clint (22-03-05) en Kaïne (03-03-08)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2008, 13:57:09 »
Ik gebruik ook paar wattenstaafjes voor de mond... Daarna leg ik aan en alles wat op tepel nog niet gekleurd is, kleur ik nog even bij. Denk dat het wel meevalt, maar morgen toch maar andersom doen  ;-)

Hoe oud is dat flesje? Is wel een "uiterste datum" bij he? Kan zo snel mijn gebruiksaanwijzing niet meer vinden.. maar meen me zoiets te herinneren.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline nance

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 57
  • een echte jongensmama.
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #10 Gepost op: april 09, 2008, 16:16:49 »
Haar dochter is nu 3 maanden, en voor haar had ze het flesje gekocht. Dat flesje is niet ouder dan 3 maanden, dat kan dan toch nog wel?
Het was wel open. Als je denkt dat het niet kan, dan bestel ik wel nieuwe. Moet wel zeggen dat ik voor het eerst sinds weken geen pijnlijke tepels heb. Wat een opluchting.
Trotse mama van Dwight (15-07-92) Clint (22-03-05) en Kaïne (03-03-08)

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #11 Gepost op: april 09, 2008, 18:05:33 »
Bij mij werkt het ook al binnen 24 uur... tepels een stuk beter! Drie maanden moet volgens mij nog wel kunnen. Neem wel iedere keer nieuw staafje he? Dus niet kant waarmee je al gesmeerd hebt weer in potje dopen!

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline nance

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 57
  • een echte jongensmama.
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #12 Gepost op: april 10, 2008, 11:05:57 »
Ik voel me echt een zeur hoor :bloosmeer: Ik had echt het idee van dat Violet, dat echt het mondje super knal paars zou worden. Ik heb alleen dat het tongetje paars is, en een beetje de lipjes. :???: Het geeft niet eens af op mijn tepel als ik aanleg. Is het bij jou wel dat het kaakje en de rest heel paars zijn, want als dat bij jou wel is, dan is dat spul van mij dus niet echt goed meer denk ik, en bestel ik nieuwe. Moet wel goed zijn natuurlijk, smeer niet voor jan met de korte achternaam :wat?: Heb wel het idee dat het helpt, maar met zoveel dingen kan dat ook tussen de oren zitten natuurlijk. Op mijn nagels en op mijn vingertoppen is het toch echt paars, maar ja dat is nou net weer niet nodig hihi. Ik hoor het weer.
Trotse mama van Dwight (15-07-92) Clint (22-03-05) en Kaïne (03-03-08)

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #13 Gepost op: april 10, 2008, 13:10:37 »
Bij mijn eerste flesje kreeg ik bij rechtstreekse schilderkunsten alleen een paars waasje... nu krijg ik echt wel paarse tepel... Niet zo paars als op het wattenstaafje, maar da's ook wel logisch. Tong en lipjes idd paars, wangzakken niet echt.

Bij eerst mondje smeren en dan aanleggen, moet ik na het voeden echt nog wel bijschilderen... Het hoeft er hier alleen niet echt af te slijten... vlekjes zijn in de loop van een paar uren en een badderbeurt (in geval van Renee) wel weg. Als ik het net heb aangebracht, zie ik het wel duidelijk op de "plakaanslag" op de tandjes van Renee, kaakje ook wel iets.

Lastig uitleggen...

Bij heel gevoelig mondje (plekken die open liggen) mag je de GV ook nog wat verdunnen (op nat/vochtig gaasje/watje doen) dus neem aan dat dunnere oplossing ook nog wel werkt. Misschien dan wel langer smeren (max een week dacht ik) dan bij een sterke oplossing.

Groetjes Nynke
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:21:09 door yfke »
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline mama denko

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 81
  • Denki-toy
Re: Wij hebben spruw
« Reactie #14 Gepost op: april 10, 2008, 17:08:12 »
Ik heb alleen dat het tongetje paars is, en een beetje de lipjes. Het geeft niet eens af op mijn tepel als ik aanleg.

Smeer je je tepel wel zelf in met een wattenstaafje, of alleen de mond van je kindje? Je moet namelijk beide insmeren, soms is het advies alleen de tepel van de moeder te 'beschilderen' , maar alleen het mondje beschilderen is sowiezo echt niet genoeg, er komt dan veel te weinig op jouw tepel en daar zit toch ook spruw (ook al  zie je die misschien niet)