User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 71
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: wij hebben spruw, meld en vraagtopic.  (gelezen 43864 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #60 Gepost op: januari 07, 2010, 19:43:17 »
Al super uitgelegd Nicole!!!

Vermoed alleen dat de gekolfde melk tot kookpunt brengen niet nodig is. Voor zover ik begrepen heb, geef je de melk dezelfde dag als dat je het kolft??? Of vervang je er de voorraad in de vriezer mee? Als je het direct geeft (of volgende dag) hoef je het niet te pasteuriseren, aangezien je dan nog volop met behandeling bezig bent en dat afdoende is. Als je je voorraad ermee ververst, zul je het wel eerst moeten pasteuriseren anders besmet je je dochter over een tijdje weer...

Kook wel je flesjes, spenen en kolf goed uit om ook die "bron" te behandelen. De dactarin werkt het beste als je het na de voeding opbrengt, aangezien spruw van zoete omgeving houdt, na de voeding is die zoetheid het sterkst. Voor je tepels kan je waarschijnlijk beter miconazol halen bij de apotheek (zelfzorg, niet op recept, maar ook zelf betalen dus) dat heeft het zelfde werkende bestanddeel als in dactarin, is alleen in creme vorm en wordt dus sneller opgenomen door je huid, plakt ook een stuk minder dan de dactarin orale gel. Als je het niet te dik opbrengt, hoef je het niet af te wassen als je weer gaat voeden, dan is het immers al ingetrokken... tenzij je natuurlijk heel snel weer gaat voeden.

Laat haar eerst maar die Gaviscon goed doorslikken voordat je haar gaat pesten met de dactarin. Vraag het voor de zekerheid nog even na bij je arts, als ik er even snel op google heeft het geen wisselwerking met andere medicatie, maar vragen kan nooit kwaad. De dactarin (als je het na iedere voeding geeft -daghoeveelheid delen door aantal voedingen- en dus niet vier keer een hele bubs) slikt ze als het goed is wel deels door (zodat het ook in slokdarm, maag, darm de schimmel kan aanpakken) maar niet zoveel als bij het oude toedienadvies.

De miconazol kan je trouwens eventueel ook voor haar billen gebruiken, als ze nu luieruitslag krijgt, is de kans groot dat daar ook de candida schimmel (spruw schimmel) huishoudt....

Sterkte meis!

Groetjes Nynke
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:40:46 door yfke »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Chella Verhoeven

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #61 Gepost op: januari 08, 2011, 12:01:04 »
Heel vervelend als je last hebt van spruw.
Candida is wél iets dan je bij je hebt en bij je hoort. De spruw steekt alleen de kop op bij verminderde weerstand.

Je kunt ook op je dieet letten als je er vaak last van hebt. Candida houdt van veel suiker en melkproducten. Als het kan dan spaarzaam hier mee om gaan.

Karin de Graaf IBCLC heeft er een goed artikel over wat hulpzaam kan zijn;
http://www.borstvoedinghulp.nl/schimmelinfectie_van_moeder_en_baby.pdf
Ik zal er een sticky van maken want het is wel erg handig om meteen bij de hand te hebben.

grt
Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl

Offline Sweetneat

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #62 Gepost op: april 08, 2011, 18:26:20 »
Hoi Hoi

Bij mijn kleine is spruw geconstateerd en ik heb voor haar nystatine substantie gekregen wat ik 4x per dag moet geven na een voeding en ik moet mijn eigen borsten ook insmeren

Alleen ik kreeg van mijn huisarts te horen dat als ik ga voeden dat ik eerst de borst moet schoonmaken en DAN moet voeden MET een tepelhoedje?

Moet je per sé voeden met een tepelhoedje? Hoe zit dit dan als je kolft? Moet je dan ook kolven met een tepelhoedje of niet?

En bij de aanwijzing van de substantie staat ook iets over verdelen in de mond, maar dat gaat bij haar niet want dan spuugt ze alles uit? Ze slikt het alleen weg als ik het diep in haar mondje inspuit..

Ik hoorde trouwens ook dat je evt kleren mag wassen op 40 en dan strijken ipv op 60 graden wassen, klopt dit?

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #63 Gepost op: april 08, 2011, 22:00:04 »
Hoi,

Met Nystatine heb ik geen ervaring, gelukkig zelf nooit spruw gehad. Een aantal moeders hier hebben goede ervaring met Gentiaan Violet voor de behandeling van spruw. Zie http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/gentiaan-violet.html
Wat betreft wassen op 40 en daarna strijken, op basis van gezond verstand zou ik zeggen dat de warmte van de strijkbout het werk wel zou moeten doen.

Groetjes, Babette


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #64 Gepost op: april 09, 2011, 00:35:11 »
Super Babette! Wat fijn dat je Shannon al beantwoord hebt!

Ik zal nog even op advies huisarts ingaan. Een tepelhoedje is niet ideaal, is alleen bedoeld als hulpmiddel als gewoon voeden anders niet mogelijk is. Het beschermt de tepel, maar er kleven ook veel nadelen aan, zeker als er spruw in het spel is.

De Nystatine wordt tegenwoordig vaker voorgeschreven omdat de dactarin orale gel (in de hoeveelheid en advies toepassing) problemen opleverde. De dactarin orale gel zit in het "verdom-hoekje"

Met spruw is het belangrijk om de groeiruimte zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Spruw (een schimmel) houdt van zoete, warme, vochtige ruimtes. Bij behandeling maak je die ruimte (de mond en slokdarm en dergelijke) minder aantrekkelijk voor schimmels, de schimmel kan zich minder snel of niet voortplanten in een "slechte" omgeving.

Adviezen van artsen komen er vaak op neer dat je maar een paar keer per dag behandelt, terwijl het vaak beter werkt als je de totale daghoeveelheid deelt door het aantal voedingen én dan na iedere voeding behandelt (met die kleinere dosis).

De nystatine hoef je niet af te wassen, jouw kleine Marissa krijgt het immers ook zelf. De Miconazol creme (die je gebruikt in combinatie met de dactarin orale gel) hoef je in principe ook niet af te wassen, als je het dun aanbrengt en het ingetrokken is voordat je weer gaat voeden (2 à 3 uur, bij eerder wel even waslap over borsten heen)

Bij het kolven hoef je echt geen tepelhoed te gebruiken! Maar je moet er wel rekening mee houden dat wat je kolft spruw kan bevatten. Als je het gelijk de volgende dag geeft, is het geen probleem. Als je het invriest, moet je er wel even een merkteken opzetten en achteraf of van te voren pasteuriseren (verwarmen tot ca 60 graden en even op die temp laten, om schimmel te doden) om herbesmetting te voorkomen. Je kolf moet je ook extra uitkoken...

Het verdelen van de nystatine is wel mogelijk als je het met een wattenstaafje of wattenschijfje of gaasje in haar mondje smeert. Belangrijk is wel dat je alle facetten van haar mondje behandelt. Op zich kan je het haar ook wel laten doorslikken, vermoed alleen dat het dan wat langer duurt. De candidaschimmel woekert vanaf haar mondje tot aan haar anus, het mooiste is als je alles tegelijk aan kunt pakken!

De schimmel in haar mondje geen tot weinig kans geven (door middel goed aan te brengen door haar hele mondje heen) en ook aan te pakken in haar spijsvertering (deel doorslikken) en eventueel miconazolcreme op haar billen te smeren (luieruitslag) of het met gentiaan violet te behandelen (voordeel is dat dat maar één keer per dag hoeft)

Succes! Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Sweetneat

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #65 Gepost op: april 13, 2011, 03:17:47 »
Na een paar dagen LEEK het alsof alles beter werd.. ook uiteindelijk haar billetjes gesmeerd ivm de rode plek die niet wegwou, die is nu wel weg. Ze dronk stukke beter aan de borst zo goed dat ik eergister een dag volledig live gefeed had met een flesje afgekolfde melk..

en gisteren in totaal een dag volledig met een fles KV..

Alleen vandaag, (ook al is het technisch gezien nu niet meer vandaag, na middernacht) ineens uit het niets: rode, pijnlijke borsten. Ik heb lopen schreeuwen tijdens het voeden. Ik heb het gewoon niet kunnen doen, kolven - gigantisch pijnlijk. Alles doet AUW.

Ik doe zo mijn best.. en het wilt maar niet.. ik ben echt ten einde raad.. ook omdat de huisarts zei laat je lichaam de infectie vechten, hij wou in het begin nog geeneens medicatie geven, nu weet ik niet wat ik moet vragen aangezien ik volgensmij morgen de laatste dag heb tot de kuur is afgelopen voor de baby..

Ik ben nu ontzettend bang dat het niet meer gaat lukken..
Zou het trouwens ook misschien kunnen zijn door de spruw dat de melkkanalen minder functioneren ivm productie die niet omhoog gaat?

Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #66 Gepost op: april 13, 2011, 08:54:14 »
oooo wat balen dit zeg.....net nu het beter leek te gaan...

Heb je bij die rode borsten ook last van koorts, koude rillingen en dergelijke, dan zou het een borstontsteking kunnen zijn, dan kan je ibuprofen pakken en is het het beste om gewoon door te voeden/kolven, eventueel onder een warme douche gaan staan en je borsten masseren....

Ik heb ook wel eens gehoord dat de spruw naar binnen kan slaan, dus in je lijf kan komen, hier verder geen ervaring mee, alleen van horen zeggen...

Meestal is het een samenloop van omstandigheden dat een productie niet omhoog gaat, door de spruw en het niet goed drinken van je kindje is natuurlijk niet productieverhogend......

Ik zou in deze situatie denk ik vaker de kolf pakken en de bv dan met flesje geven en tussendoor proberen om haar aan te leggen zodat ze de techniek van het borstzuigen niet verleerd....heb ik helaas bij de oudste niet gedaan en daardoor toen fulltime moeten gaan kolven....omdat die het flesje niet meer af wou leren......

Succes !!!!

 :knuf: Nicole


Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #67 Gepost op: april 13, 2011, 10:26:41 »
Even vraagje. Hier geen uiterlijke kenmerken van spruw, maar toch begin ik te twijfelen. Ik heb sinds paar dagen een pijnlijke plek in mijn rechterborst. Vermoed geen borstontsteking aangezien het niet rood is (is eigenlijk niets te zien), geen harde plekken en het doet niet meer pijn als ik het masseer. Eigenlijk is het het gevoeligst met lichte druk of lichte wrijving. Ken het gevoel echt helemaal niet van bij Bo (heb toen gelukkig ook geen last gehad van ontstekingen of spruw). Cate begint sinds gister ook te smakken tijdens het voeden en constand los te laten en te vechten waardoor het alleen maar gevoeliger word en ook mijn tepel mee gaat doen wat met het smakken natuurlijk niet zo raar is, al had ik hier in eerste instantie geen last van en zit het gevoelige alleen in de borst zelf zeg maar en niet in het tepelhof of de tepel. Vind het zo vreemd. Maar het vervelende is dat voeden niet meer lekker gaat en ik het idee heb dat Cate niet voldoende drinkt. Ze is minder tevrede lijkt wel terwijl ze de borst niet helemaal leeg drinkt, dus ik vermoed dat ze ergens door tegengehouden word. Zover ik kan zien heeft ook zij geen kenmerken van spruw. Tot nu toe kan ik de witten waas die ik zie nog wegvegen met een gaasje dus ga er van uit dat het gewoon melk is.



Offline Sweetneat

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 12
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #68 Gepost op: april 13, 2011, 13:20:44 »
Sinds vanochtend ook 39.1 koorts.. dus misschien toch een borstonsteking?

Hoe los je dit dan het beste op, gewoon veel pijnstillers nemen en kolven? Ik moet zeggen met de koorts ben ik niet echt een fan van live aanleggen.. vooral omdat het al gigantisch pijnlijk was. Moet wel zeggen dat ik vannacht om 4-5 uur had geprobeerd om aan te leggen en ook al deed het toen schrijnend pijn de borst die aangelegd heeft voelt toch stukke minder pijnlijker aan..

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #69 Gepost op: april 13, 2011, 13:29:21 »
In ieder geval even ibuprufen nemen werkt koortsverlagend en ontstekingremmend. Verder zorgen dat je borsten goed leeggedronken (desnoods gekolft, maar ukkie krijgt ze vaak leger dan de kolf) worden. Eventueel masseren.
Kan hier even niet direct de uitleg vinden hoe en wat dus dan maar even ander linkje met info:
Hoe kom je van een borstontsteking af: http://www.borstvoeding.com/problemen/ontsteking/borstontsteking.html
Succes en sterkte



Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #70 Gepost op: april 13, 2011, 13:56:21 »
Inderdaad beginnen met ibuprofen, mocht dit niet gaan werken dan naar de huisarts en dan krijg je meestal een anti-bioticakuur (Amoxiciline), dit mag je gewoon slikken als je borstvoeding geeft....

Zorg dat je borsten goed leeg worden, probeer ook eens andere houdingen met aanleggen, zodat de borsten aan alle kanten goed leeggedronken worden dus afwisselen met rugbyhouding en gewoon op de arm, de borst wordt het meest leeggedronken aan de kant waar het kinnetje zit...masseren onder een warme douche met vlakke hand richting tepel, melk dan gewoon weg laten lopen....

Hopelijk kan je de ontsteking zelf te lijf gaan en anders op tijd naar de huisarts...

 :knuf: Nicole


Offline Saaries

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Vrouw
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #71 Gepost op: april 14, 2011, 13:13:57 »
Bij mijn oudste een keer bij beginnende borstontsteking werk afgebeld, zo goed als hele dag in bed gekropen met zoon naast me en dan bij honger samen liggen/zitten/rugbyen! en toen was er de volgende dag niets meer aan de hand, al bleef de bewuste plek snel hard worden als mijn borst vol liep, maar dat kon ik altijd wel regelen door het kinnetje dan naar die kant te laten wijzen. Succes iig!
Trotse mama van zoonlief, van begin 2008 (9 mnd bv) en dochterlief van begin 2011 (nog volledige bv). Getrouwd met manlief (paar dagen bv in de jaren '70 ;-), gestopt onder het mom van te weinig melk).

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #72 Gepost op: april 14, 2011, 22:09:29 »
Even een compleet ander idee (en daarmee terugkomend op de spruw en behandeling) hoe dik smeer jij de miconazolcreme? Als je dat te dik smeert, kan dit je tepel en tepelhof veel kwetsbaarder maken en dus eerder irritatie geven. Je moet echt maar heel dun smeren, zodat het ook snel intrekt.

Of is je hele borst rood en warm? Dan zou het natuurlijk wel een borstontsteking kunnen zijn, hoe pijnlijk ook... de borst MOET leeg. Probeer het eens met warme compressen voor het voeden en koude compressen na het voeden, of het voeden dan beter gaat en de pijn ook sneller wegtrekt. Ibuprofen mag inderdaad bij borstvoeding gebruikt worden, de huisarts is hier vaak niet van op de hoogte, maar heb de informatie meerdere malen gechecked bij lactatiekundige. Alleen bij prematuurtjes, dysmatuurtjes, pasgeborenen en/of zieke/zwakke kindjes moet je altijd nog even navragen bij lactatiekundige. Bij gewoon gezond kind, mag het door de moeder gebruikt worden.

De nystatine heb je nu één week gebruikt toch? Je hebt echter een herhaalrecept nodig, met één week behandelen ben je er echt nog niet. Je moet immers nog een dag of tien doorgaan met behandelen als symptomen weg zijn, de symptomen zijn echter nog niet weg. Vermoed dat je dus nog wel twee herhalingsrecepten nodig hebt. Jammer genoeg is de nystatine (voor zover ik het me herinner) maar één week houdbaar.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #73 Gepost op: april 14, 2011, 22:18:26 »
Even vraagje. Hier geen uiterlijke kenmerken van spruw, maar toch begin ik te twijfelen. Ik heb sinds paar dagen een pijnlijke plek in mijn rechterborst. Vermoed geen borstontsteking aangezien het niet rood is (is eigenlijk niets te zien), geen harde plekken en het doet niet meer pijn als ik het masseer. Eigenlijk is het het gevoeligst met lichte druk of lichte wrijving. Ken het gevoel echt helemaal niet van bij Bo (heb toen gelukkig ook geen last gehad van ontstekingen of spruw). Cate begint sinds gister ook te smakken tijdens het voeden en constand los te laten en te vechten waardoor het alleen maar gevoeliger word en ook mijn tepel mee gaat doen wat met het smakken natuurlijk niet zo raar is, al had ik hier in eerste instantie geen last van en zit het gevoelige alleen in de borst zelf zeg maar en niet in het tepelhof of de tepel. Vind het zo vreemd. Maar het vervelende is dat voeden niet meer lekker gaat en ik het idee heb dat Cate niet voldoende drinkt. Ze is minder tevrede lijkt wel terwijl ze de borst niet helemaal leeg drinkt, dus ik vermoed dat ze ergens door tegengehouden word. Zover ik kan zien heeft ook zij geen kenmerken van spruw. Tot nu toe kan ik de witten waas die ik zie nog wegvegen met een gaasje dus ga er van uit dat het gewoon melk is.


Heb je misschien iets tegen je borst aan gehad of er verkeerd op gelegen? Een soort beurse plek? Ik had eigenlijk nooit echt rode plekken als ik een ontsteking vermoedde. Wellicht is het een beginnende ontsteking en kan je nu al (door tijdig ingrijpen) het tij keren.
Spruw verwacht ik eigenlijk niet, dat manifesteert zich meestal niet in maar één gevoelige plek. Het kan wel borstontstekingen tot gevolg hebben, maar dat is volgens mij ook meer omdat de borst bij spruw vaak niet goed geleegd wordt.
Heeft cate niet ergens anders last van? Haar oren of keeltje? Of zit ze in een sprongetje?
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #74 Gepost op: september 19, 2011, 13:24:25 »
Schreef ik een tijd terug nog dat we hier nog nooit last gehad hebben van spruw, inmiddels zijn we aan de beurt. Iris was vorige week ziek en sindsdien witte plekken in haar mondhoek. Vandaag bij de dokter geweest en die heeft spruw bevestigd. Nu heb ik van haar een middeltje voor Iris voorgeschreven gekregen, maar niets voor mezelf. Heb er verder ook niet naar gevraagd, omdat ik GV in huis heb en daar mee wil behandelen. Maar dan... de rest? Hoe krijg ik haar speelgoed schoon?Ik Niet alles overleeft een wasbeurt op 60 graden. Iris is dol op labeltjes dus die zijn allemaal al eens in haar mond terecht gekomen. Heb nu in ieder geval al het speelgoed dat niet in de wasmachine mag met heet water en azijn afgenomen en buiten in de zon gelegd. Zou dat afdoende zijn?

En wat doe ik met de melk die ik donderdag afkolf? Die krijgt ze pas dinsdag op het kdv? Donderdagavond gelijk verwarmen tot tegen het kookpunt en terugzetten in de koelkast? Of liever invriezen, zodat ze het dinsdag kunnen ontdooien?

  :knuf: Babette