User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 96
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: wij hebben spruw, meld en vraagtopic.  (gelezen 43866 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #45 Gepost op: augustus 21, 2009, 20:51:39 »
jeetje balen zeg dat jullie spruw hebben, is geen pretje, is me deze keer tot nu toe nog bespaard gebleven, maar met Floor ook veel ;ast van gehad pfffff


Sterkte !!!!!

 :knuf: :knuf:


Offline marleen

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Vrouw
  • Marleen ( moeder van Lisa, Nora en Rosa)
Re: wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #46 Gepost op: augustus 22, 2009, 20:55:26 »
Hi,

Ik heb alles geprobeerd met diktarin, echt in kleine hoeveelheden. Ze werkt het eruit, en na verloop van tijd spuugt ze alles onder.
Het lijkt wel of ze er echt beroerd van wordt.
Inmiddels heb ik gentiaan bij eurolac besteld. Ik ga het artikel nu uitgebreid lezen en als de klachten niet verbeteren dan ga ik maandag daarmee beginnen. De creme heb ik inmiddels ook gekocht. Dus hopelijk gaan we nu de goede kant op. Het voeden doet nu echt pijn, en Rosa heeft ook pijn in haar mondje.

We zullen zien, hopelijk zometeen weer wat overwonnen...


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #47 Gepost op: augustus 22, 2009, 22:35:58 »
Toch apart Marleen, in hele kleine hoeveelheden op je vinger en dan in mondje verdelen.... dus echt met je vinger het rondsmeren.... kan ze het er bijna niet uitwerken. Gentiaan is ietsjes makkelijker, maar ook gentiaan kan niet meer altijd soelaas bieden, candida is behoorlijk resistent geworden.

Ik hoop dat de pijn snel wegtrekt!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline marleen

  • Peuter
  • ***
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Vrouw
  • Marleen ( moeder van Lisa, Nora en Rosa)
Re: wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #48 Gepost op: augustus 23, 2009, 22:24:58 »
Ja ik vind het ook raar. Heb nu de gentiaan wel binnen. Wat gaat dat snel zeg! Echt super service bij eurolac. Mag ik de dictarin kuur onderbreken denk je?
Het gaat nog steeds moeizaam..


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #49 Gepost op: augustus 23, 2009, 22:45:20 »
Ja als dactarin niet werkt, kan je overstappen op gentiaan, bewaar je de dactarin voor een andere keer.

Te snel stoppen mag niet, maar je stapt immers over op een ander schimmeldodend middel...

 :knuf: :knuf: :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Janneke

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #50 Gepost op: september 30, 2009, 23:01:45 »
Hoihoi!

Na een flinke 4 mnd dip gaat de borstvoeding (grotendeels dankzij de tips via dit forum) gelukkig prima  :).
Maar nu dan... :( spruw.
Zijn begonnen met Gentiaan. De lactatiedeskundige die ik heb bezocht zegt dat ik de melk die ik kolf gewoon kan geven als ik het eerst kook.
Nu net even m'n borsten leeggekolft en tada.. paarse melk, hihi. De Gentiaan geeft nog een beetje af.
Aangezien ik het ook in Tibbe's mondje smeer neem ik aan dat het geen probleem is om deze melk te geven, maar twijfel een beetje (sowieso over het geven van de gekolfde melk ivm herbesmetting). Wat denken jullie?

Verder vroeg ik me af hoe lang het duurt voordat het paars wegtrekt van het mondje? Laten we nou net as maandag met de familie naar een fotograaf gaan en dan staat zo'n paars bekkie toch een beetje sneu. Zou het heel erg zijn om de behandeling een dagje te onderbreken?

Groetjes Janneke

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #51 Gepost op: september 30, 2009, 23:11:46 »
hey Janneke,

Fijn om te horen dat we je hebben kunnen ondersteunen!

Aanstaande maandag duurt nog een paar dagen, mag aannemen dat je de gebruiksaanwijzing van de Gentiaan hebt gelezen en je dus weet dat je het vijf dagen (hooguit zeven als ik het me goed herinner) mag gebruiken en dan een week moet stoppen? Daarna nogmaals vijf dagen smeren en dan moet het eigenlijk wel gedaan zijn met de spruw.

Melk die je kolft tijdens behandeling, mag je deze melk tijdens behandeling (volgende dag bijvoorbeeld) ook gewoon geven. Als je het wil bewaren voor een later tijdstip is pasteuriseren idd wel raadzaam. Zekere voor het onzekere nemen.

Ik kon de gentiaan wel redelijk "netjes" smeren, dus weinig paarse gloed buiten het mondje. En bij bijna direct wegvegen met een natte washand blijft er ook weinig paars over op het mondje. Ik heb zelf moeten overstappen op fluconazol omdat Gentiaan hier de truc niet meer deed (en dactarin ook niet), maar heb wel vaak gentiaan gebruikt. Bij ons bleeft het alleen echt hangen op plekken die aangedaan waren, de andere plekken vervaagden vrij snel gelukkig.

Maar best kans dat je met de aantal dagen smeren precies zo uitkomt dat je zondag al gentiaan vrij bent.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline esther mv 4 meiden

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 5.755
  • Geslacht: Vrouw
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #52 Gepost op: september 30, 2009, 23:41:21 »
Het is toch tegen de kook aan en niet koken???? Verlies je anders niet alle voedingsstoffen?

Loeka 04-04-'00, Mara 21-01-'04, Ilana 22-08-'06 en Fenna 03-03-'09

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #53 Gepost op: oktober 01, 2009, 07:45:10 »
Echt koken hoeft het inderdaad niet, dan gaan de antistoffen ook kapot niet alleen de schimmel/spruw. Het moet een paar minuten op een hogere temperatuur gehouden worden. Zodat schimmel wel doodgaat, maar de antistoffen niet. Au bain marie verwarmen en dan het water tegen de kook aan houden, niet laten koken.

Wat was jij gisterenavond nog heerlijk helder Esther!!! Ik had er overheen gelezen  :bloosmeer:

 :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Janneke

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 30
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #54 Gepost op: oktober 01, 2009, 09:11:36 »
Fijn dat ik de melk gewoon kan geven! Heb ook nog voorraad in de vriezer en ik weet natuurlijk niet precies wanneer de spruw in beeld kwam, zag het al in de prullebak verdwijnen. En niet koken dus, toch blij dat ik het hier even vraag.

Nynke ik heb idd gelezen dat we de Gentiaan max 7 dg achterelkaar mogen gebruiken, maar we zijn gisteren (woe) begonnen en toen realiseerde ik me dat we ma naar de fotograaf zouden gaan. Het goed behandelen van de spruw is natuurlijk belangrijker (voordat ik de indruk wek dat ik liever op de foto ga  :bloosmeer:)! Zondag is de 5e dag, dus het zal wel loslopen, vanochtend zag alleen de binnenkant van z'n mondje nog een beetje paars, gisterenavond zag hij er nog uit als een clowntje :joker:

Ik hoop dat Gentiaan voor ons de oplossing is, want pijnlijk is het wel. Tibbe heeft duidelijk last van z'n mondje en is nu ook nog hartstikke verkouden. Gelukkig blijft hij er vrolijk onder.
Even doorbijten maar (figuurlijk dan).

Dank! Groetjes Janneke

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #55 Gepost op: oktober 01, 2009, 09:52:11 »
Hai Janneke,

Nee koken moet juist niet, maar wel verhitten tot 62 graden en daar dan een paar minuten op laten zitten. Dan af laten koelen en geven of na kolven gelijk verhitten en daarna invriezen bijvoorbeeld.

Ik hoop ook dat de Gentiaan voor jullie de oplossing is, jammer genoeg raakt de schimmel tegen steeds meer middelen resistent. Op zich dragen we allemaal de schimmel bij ons en slaat hij pas toe als onze weerstand laag is.

Maar de informatie die mij bijgebleven is, is dat vers gekolfde melk tijdens de behandeling gewoon volgende dag gegeven mocht worden, dit naar aanleiding van een vraag over werken/kolven/spruw op het borstvoedingsforum.

Let even goed op het aanleggen nu he? Door de spruw hapt hij slechter aan en kan ook pijn bij voeden geven en daarmee kan je de ellende in stand houden.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Rebeca

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 934
  • Geslacht: Vrouw
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #56 Gepost op: december 21, 2009, 09:13:19 »
en ook nog steeds spruw. Ik was gestopt met de nystacine, want daar zag ik helemaal geen verbetering mee komen. ik had Reina haar mond steeds dun ingesmeerd met Dactarin. Het punt is alleen dat Rosalinda en Rodrigo het bijna niet willen in nemen. Ze spugen het gelijk uit. Ik heb net alles hier gelezen en ga ook GV bestellen. Ik denk dat dat beter werkt, omdat de oudste het dan niet kunnen uitspugen en het maar 1 keer per dag hoeft.
Het voeden is erg onrustig bij Reína, ze laat heel vaak los. Voornamelijk rechts, terwijl links pijn doet met voeden.

Groetjes Rebeca

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #57 Gepost op: december 21, 2009, 11:35:44 »
Hey Rebeca,

Balen dat jullie er nog steeds niet door zijn! Spruw is jammer genoeg resistent geworden tegen een hoop middelen, je moet net het goede middel treffen. Ik moest aan de fluconazol om er echt vanaf te komen en de kids ook. Heb voor Anne en Renee de laatste keer de kleine capsules gekregen omdat sinaasappelsmaak niet goed ging (drankje is met sinaasappelsmaak) Was even zeuren maar toen ze eenmaal door hadden hoe ze die moesten doorslikken, ging het wel goed. Renee had er trouwens helemaal geen moeite mee, alleen Anne kreeg de pil eerst niet weg.

 :knuf: :knuf: :knuf:
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:39:27 door yfke »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline tinnemie

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 32
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #58 Gepost op: januari 07, 2010, 16:35:30 »
Hey dames,
onze dochtertje klikte de laatste voedingen steeds aan de borst, en vond haar lipjes al een beetje parelmoerachtig uitzien. En nu heb ik juist in haar mondje gekeken, en ja hoor, witte vlekjes op binnenkant van haar kaakje. Nu hebben we dus weer spruw, nog eens gehad helemaal in het begin (ze is nu 12 weken).
Ik heb hier nog Daktarin orale gel liggen van de vorige keer. Maar nu enkele vraagjes :)
Mag ik deze gewoon gebruiken, of toch even langs huisarts?
Smeren in haar mondje, na de voeding of ervoor? Hier zeiden ze eerst van voor de voeding aan de tepels zodat ze het gewoon zo krijgt, iemand anders zei gewoon na de voeding in mondje smeren. Ze krijgt na de voeding ook al wel een spuitje Gaviscon in de mond.
Zelf ook de  Daktarin smeren?
Ik kolf ook elke dag een flesje af dat ik haar geef om het flesje drinken te onderhouden, en ook omdat ze zeer moeilijk drinkt aan een kant. Mag ik dit flesje nu nog wel geven?
Ja, een hele hoop vraagjes, maar die vorige keer lijkt al zo lang geleden :)
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 19:40:06 door yfke »

Offline Nicole

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:wij hebben spruw, meld en vraagtopic.
« Reactie #59 Gepost op: januari 07, 2010, 16:45:34 »
balen dat jullie weer spruw hebben, vervelend iets is dat en kan hardnekkig zijn..

Als je nog hebt liggen kan je deze denk ik nog gewoon gebruiken, weet niet wat er in de bijsluiter staat hoe lang het nog houdbaar is na opening..

je kan beter na elke voeding een beetje in haar mondje smeren ipv de aangegeven hoeveelheid geven die je als advies hebt gekregen van de huisarts, dat is vaak in 1 keer een hele klodder waar ze ook weer van kunnen gaan kokhalzen/spugen omdat het ook nogal plakkerig is, dus na elke voeding beetje smeren in haar mondje, als je het voor de voeding doet spoelt ze het meteen weg met de voeding en is het niet echt effectief...of de combi gaviscon en daktarin een goede is weet ik niet...

Zelf is het ook goed om je tepels te behandelen met daktarin na de voeding en alles goed uitkoken, alles wat in aanraking komt met melk goed wassen, ook je kleding en speeltjes waar ze mee speelt.

Dat flesje kan je best nog wel geven maar dan zal ik de melk eerst tegen het kookpunt aanbrengen voordat je het geeft en ook af laten koelen uiteraard, dan zijn de bacterien eruit, ook wel wat afweerstoffen maar dat weegt niet op tegen kunstvoeding te geven in de plaats van...

Hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt en dat jullie snel weer van de spruw verlost zijn, ook door blijven smeren he ook al lijken de klachten en plekjes weg te zijn...

Succes !!

 :knuf: