User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 35
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Kolven?  (gelezen 5303 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ilie

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Vrouw
Kolven?
« Gepost op: september 18, 2008, 16:17:07 »
Hallo, ik heb een vraagje, weet iemand of je ook al voor de bevalling kan beginnen met kolven en of dat zinvol is? Het klinkt voor mij wel logisch dat het handig is om de bv al wat eerder op gang te brengen zodat er direct melk is na de geboorte en we dus niet weer van dat gedoe krijgen van kv met een spuitje geven omdat hij anders zou uitdrogen (wist toen nog niet dat dat wel wat meevalt). Bovendien vind ik het wel een voordeel om al een voorraadje in de vriezer te hebben, mocht er in het begin dan toch wat weinig melk zijn dan hoef je tenminste geen kv te geven. Bovendien vond ik het juist in het begin erg lastig om tijd te vinden om te kolven terwijl ik best we eens een paar uurtjes zonder hem de eur uit wilde. Dus ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, maar ik weet niet of he werkt, of laat je lichaam zich niet voor de gek houden en maak je dan niet alle colostrum op voor de geboorte?

Groetjes

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Kolven?
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2008, 16:32:41 »
Hai Isolde,

Het risico van voorkolven is, dat je een overproductie kan veroorzaken waar je ukkie na de geboorte het moeilijk mee kan krijgen. Bij tandemvoeden is dat probleem er niet echt, omdat dan je oudere kindje gewoon door blijft drinken en er dus precies de goede hoeveelheid voor de pasgeborene over blijft. Je kan dan ook het oudere kindje de stuwing laten wegdrinken...

Je weet niet wanneer het ukje geboren wordt, kans is dat je te vroeg begint... op zich zal er na de bevalling altijd colostrum zijn, dat wordt aangestuurd door de hormoonverandering bij geboorte. Er hoeft niet gelijk al melk te zijn he? Duurt vaak een dag of twee/drie voordat dat op gang komt, tot die tijd zijn het hele kleine hoeveelheden colostrum die precies goed zijn voor de kleine.

Je hoeft eigenlijk geen kunstvoeding te accepteren, je lichaam maakt echt wel voldoende aan om je kindje te voeden. Misschien zijn er wat extra handgrepen voor nodig... als je kind nog niet goed aan de borst kan drinken. Dan kan je gaan kolven om de broodnodige theelepeltjes colostrum uit je borsten te krijgen.

Je weet nu al zoveel meer Isolde! Uitdrogen doen ze echt niet zo snel, ze krijgen een voorraadje mee voor de eerste dagen na de bevalling!

:knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.