User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 105
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: moedermelkbank  (gelezen 11456 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yvonne

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 651
moedermelkbank
« Gepost op: mei 01, 2009, 14:30:09 »
Deze week vertelde een collega mij het aangrijpende verhaal van haar zus. Ik ben er nog steeds van ondersteboven. Zij is in maart bevallen van een tweede zoontje, haar eerste zoontje is bijna twee. Tijdens de laatste weken van haar zwangerschap voelde ze een knobbeltje in haar borst. Maar de huisarts en verloskundige dachten beiden dat het een melkkliertje was. Drie weken na de bevalling is ze toch maar weer naar de huisarts gegaan en is verder onderzoek gestart. En de uitslag was als een mokerslag: borstkanker. Een jonge meid, begin dertig, met twee kleine kindjes en dan zo'n bericht. Wat het verhaal helemaal triest maakt, is dat hun moeder elf jaar geleden ook al aan borstkanker is overleden. Echt afschuwelijk. Inmiddels is duidelijk dat er ook kankercellen in haar lymfenklieren in de oksel en onder haar sleutelbeen zitten. Deze week heeft ze aanvullende onderzoeken gehad en volgende week krijgt ze te horen welke behandeling precies gaat plaatsvinden.

In plaats van te kunnen genieten van haar kindjes moet ze nu gaan knokken voor haar eigen leven. Maar ondertussen maakt ze zich vooral zorgen hoe het nu allemaal gaat straks met de kindjes. Vooral over de borstvoeding maakt ze zich zorgen. Ze heeft haar oudste zoontje lang gevoed en wilde ook haar tweede kindje lang gaan voeden, ook met het oog op allergieen in de familie. Maar als ze straks gaat beginnen met de chemo zal ze moeten stoppen met voeden. Voor haar is dat uiteraard heel moeilijk te accepteren. Ik heb wel eens gehoord dat er ook een moedermelkbank bestaat voor moeders die niet zelf kunnen voeden. Weet iemand hoe dat gaat? Hoe je je daar voor kunt aanmelden en wanneer je daar voor in aanmerking komt? Andere informatie over hoe we haar kunnen ondersteunen in deze afschuwelijke situatie is uiteraard ook welkom.

Liefs, Yvonne

Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: moedermelkbank
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2009, 15:01:07 »
Jeetje Yvonne, da's niet misselijk zeg, het lijkt wel een virus wat er rondwaait zeg, ik ken ook al zo 4 gevallen van kanker op jonge leeftijd, eentje zelfs behandeld tijdens haar zwangerschap, toen zijn ze er achter gekomen, eentje is afgelopen maandag begonnen met chemo, ander is ook al aan het chemo-en en nog een ander wacht nog op uitslagen, allemaal tussen de 30-40 jaar pffff.

Maar goed daar ging het niet om, ze kan zich aanmelden bij www.moedermelknetwerk.nl of in ieder geval al eens kijken wat het allemaal inhoudt, als ze er gebruik van wil maken uiteraard wel laten vermelden van allergieen.

Tja en hoe kan je haar verder ondersteunen, ik denk dat een luisterend oor al heel wat is en kijken wat ze zelf verder nog prettig vindt bijv opvang oudste kindje, huishoudelijke klusjes e.d..

Sterkte !!!!

 :knuf: Nicole



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: moedermelkbank
« Reactie #2 Gepost op: mei 01, 2009, 16:19:56 »
Oei wat een narigheid! Het zal je overkomen... hoop dat de chemo aanslaat en ze nog heel lang van haar kinderen mag genieten (en kinderen van haar natuurlijk) Ken gelukkig ook iemand die het met succes heeft verslagen en idd nog kan genieten van haar zoontje.

Moedermelknetwerk is een hele goede oplossing, Chella zal haar vast wel willen koppelen aan een (of meer) donormoeders. Met een beetje geluk kolft één moeder voldoende voor een extra baby, maar meestal haal je de melk op bij diverse moeders die voor het moedermelknetwerk kolven.

Ik weet niet of ze in beide borsten kanker heeft... en of er dus één borst bespaard kan blijven? Dan is het misschien nog een optie om die ene borst te blijven kolven... zodat ze misschien weer zelf kan voeden als alle chemo weer uit haar lijf vandaan is. Maar kan me voorstellen dat dat een te grote belasting voor haar zal zijn.

Bah wat een rotbericht voor haar zeg! Leef met haar mee. :knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline esther mv 4 meiden

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 5.755
  • Geslacht: Vrouw
Re: moedermelkbank
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2009, 23:12:40 »
Dit is toch je grootste angst. Het idee alleen al...stel  dat je.....brrrrrr  :snif:
Ik hoop voor haar en haar gezien dat het allemaal goed mag komen en dat ze evt via het moedermelknetwerk haar kindje BV kan blijven geven

Loeka 04-04-'00, Mara 21-01-'04, Ilana 22-08-'06 en Fenna 03-03-'09

Offline Yvonne

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 651
Re: moedermelkbank
« Reactie #4 Gepost op: mei 02, 2009, 10:41:12 »
Heel erg bedankt, meiden. Ik zal de informatie doorgeven. Volgens mij zat de kanker in één borst. Inderdaad misschien wel een idee om aan de andere borst te blijven kolven, maar ik kan me voorstellen dat dat ook heel zwaar is naast alle chemo, bestraling, etc.

Ik hoop zo dat ze inderdaad deze ziekte kan overwinnen en haar kindjes zelf op ziet groeien. Ook voor mijn collega (haar zus dus) en haar vader is dit afschuwelijk. Ze hebben hun moeder en vrouw elf jaar geleden ook al verloren door borstkanker. Ze gaan nu uitzoeken of het een erfelijke vorm is. Dat maakt het voor mijn collega ook extra aangrijpend, omdat ze misschien dan zelf die aanleg ook heeft. Wat is het toch een vreselijke ziekte.

 :knuf:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: moedermelkbank
« Reactie #5 Gepost op: mei 02, 2009, 11:23:49 »
Met erfelijke variant is het helemaal drama, weet je dat je kinderen ook nog eens risico lopen op die ellendige rotziekte. Was voor mij dus ook ooit een vraag aan de oncoloog, of de darmkanker van mijn moeder erfelijk zou kunnen zijn... volgens hem was de kans klein, maar als die groter was geweest... had ik verder onderzoek wel willen doen en daar dus ook mijn beslissing of ik zou proberen kinderen te krijgen van af laten hangen.

Sterkte meis! Ook voor jou als vriendin is het behoorlijk ingrijpend!
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Chella Verhoeven

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Re: moedermelkbank
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2009, 18:40:30 »
Toevallig dat ik hier kwam kijken omdat ik een radio-item wilde posten. Val ik meteen met mijn neus in een vreselijk verhaal. Wat ontzettend erg zeg! Dat moet toch wel je ergste nachtmerrie zijn.
Enfin, de vriezer ligt hier vol met melk van geteste moeders dus als het noodzakelijk is dan kan de moeder meteen overstappen op donormelk.

Zeg maar tegen jouw collega dat we allemaal aan haar zus zullen denken. Misschien dat we zo wat positieve energie kunnen sturen!

groet,
Chella
Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl

Offline Chella Verhoeven

  • Dreumes
  • **
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Vrouw
    • Moedermelk Netwerk
Re: moedermelkbank
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2009, 18:56:53 »
En dan dacht ik ook aan het volgende; Ik kan mezelf voorstellen dat deze vrouw moedermelk voor haar kindje wil maar er zijn ook mensen die het zelf gebruiken als ze kanker hebben als ondersteuning na chemo.
Voor iemand heb ik eens wat dingetjes uitgezocht en ik kwam tot de conclusie dat als iemand het in mijn gezin ooit zal krijgen, ik moedermelk ga gebruiken.

ter info en trek je eigen conclusie (dit zijn stukken uit een mailwisseling);

Hierbij mijn gedachten over het gebruik van moedermelk als ondersteuning bij chemo;

Chemo tast slijmvliezen (luchtwegen, maag-darmkanaal en ook blaas, urinewegen) aan. Kapotte slijmvliezen zijn een opening voor bacterien, schimmels en virussen. Ze veroorzaken ontstekingen en schimmelinfecties.

Onderstaand nog meer symptomen na chemo;
-maagklachten, diarree, verstopping
-verstoort aanmaak leukocyten = witte bloedlichaampjes
-verminderde erythrocyten, vit. B12, ijzer en foliumzuur
-verstoring trombocyten = bloedplaatjes (stolling)

De stoffen in moedermelk zijn niet alleen een optimaal en makkelijk verteerbaar voedingsmiddel maar ook een vloeibaar immuunsysteem dat de nog niet rijpe baby beschermd.

Wat zit er zoal in melk;
-ontstekingsremmende componenten;
dit zal vooral helpen tegen ontstekingen van "buitenaf" (denk aan de aangetaste slijmvliezen).

-verschillende antilichamen en andere levende stoffen die het de bacterie of virus beletten het lichaam binnen te dringen zodat het immuunsysteem niet in actie hoeft te komen. Het is een vorm van energiebesparing omdat de baby eigenlijk zijn energie in groei moet steken.

-melkleukocyten; melkneutrofielen, melklymfocyten (T-cellen, B-cellen en NK-cellen) en melkmacrofagen

-erytropoetine; bevorderd de aanmaak van rode bloedcellen
http://jhl.sagepub.com/cgi/content/abstract/18/3/252
http://nl.wikipedia.org/wiki/Erytropo%C3%ABtine

-vit. B12, ijzer en foliumzuur zitten ook in moedermelk

Wat betreft de trombocyten tast ik een beetje in het duister. In de darm van baby's zijn receptoren gevonden voor TPO (trombopoetine wat zorgt voor aanmaak van de bloedplaatjes). Helaas heb ik maar 1 onderzoek kunnen vinden dat gezocht heeft naar de aanwezigheid van TPO in moedermelk. De conclusie was dat het niet in moedermelk zat maar waarom zitten er dan receptoren voor dit spulletje in de darm?

Dan vond ik nog het volgende bij chemotherapie;
nodig; voedingsstoffen voor extra energie
voldoende drinken =  doorspoelen

dat moedermelk hier goed voor is hoeft geen onderbouwing.

Verder heeft een borstgevoedt kind een grotere thymus omdat moedermelk Interleukine-7 bevat dat de thymus aanspoort. In de thymus rijpen de T-cellen uit (witte bloedlichaampjes = lymfocyt, ook melklymfocyten dus.)
stamcellen (bloedvormende cellen) groeien in het beenmerg en reizen naar de thymus om uit te rijpen
stamcellen bevinden zich ook in moedermelk http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17440749?log$=activity


Chella, mama van 5, IBCLC
MOEDERMELK NETWERK | Chat / Kolf-Forum
Kolfwinkel, Kolfinstructies, Begeleiding bij borstvoeding en donormelk

www.moedermelknetwerk.nl

Offline Yvonne

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 651
Re: moedermelkbank
« Reactie #8 Gepost op: mei 04, 2009, 20:55:59 »
Hallo Chella,
Ik begrijp dus dat jij de contactpersoon bent voor de moedermelkbank!? Ik zal je informatie aan mijn collega doorgeven. Alvast bedankt.
Yvonne

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: moedermelkbank
« Reactie #9 Gepost op: mei 04, 2009, 21:30:50 »
Ja klopt, deze chella is DE Chella van Moedermelknetwerk, een kanjer van een meid, ik steek mijn handen met liefde in het vuur voor haar!

Het gesprek over moedermelk voor personen die chemo moeten ondergaan, had ik toevallig ook gehoord. Als ik chemo zou moeten ondergaan, zou ik zelf graag moedermelk (als ik een donor zou kunnen vinden) in willen zetten om weerstand en bescherming slijmvliezen omhoog te krijgen en te profiteren van antibacteriële werking. Nog beter dan de probiotica die je in de winkel koopt!

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Ageeth

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.237
  • Geslacht: Vrouw
  • Have a nice day, unless you made other plans
    • WBW Nederland
Re: moedermelkbank
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2009, 09:10:52 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het ook helpt om als zelf nog voed, het zin heeft om je eigen melk te drinken.
Of zou het door chemo en medicatie dan niet meer zo gezond zijn?
Ontmoetingsdag wbw zaterdag 2 oktober! Kijk op wbwnederland.nl


Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: moedermelkbank
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2009, 11:09:25 »
Tja... de chemo (of bestraling) is een behoorlijke aanslag voor je lichaam, antistoffen die je al meegeeft in de borstvoeding, die bezit je al... ziektes die nog komen, kan je lichaam niet meer adequaat bestrijden... en heb je dus ook nog geen antistoffen voor. De stoffen die in de borstvoeding komen, neem je dan eventueel teveel in (weet niet of het slim is om het nog een keer door je lijf te laten lopen)

Dat je geen borstvoeding mag geven aan je kind als je met bepaalde heftige medicatie bezig bent, wil niet altijd zeggen dat je het niet aan een volwassene mag geven. Er wordt namelijk bekeken in welke concentratie het in de melk terecht komt én hoe vaak én hoeveel je kind nog binnen krijgt, wat het gewicht is van het kind... en dus hoe het percentage ligt als je het bekijkt op hoeveelheid per kilogram lichaamsgewicht. Maar dat is dus best een behoorlijk rekenwerkje.

Ook weet ik niet in hoeverre de chemo of bestraling je eigen doorgave van probiotica beïnvloed. Maar ik vermoed dat je beter melk van een moeder kan drinken die een optimale weerstand en gezondheid heeft. Mocht er nergens een donor te vinden zijn, zou ik het zelf dus wel eerst laten uitzoeken (of het wijs is met alle chemische spullen in de melk) voordat ik mijn eigen melk zou gaan drinken. Niet geschoten is altijd mis, is mijn insteek... maar moet niet negatief uitpakken natuurlijk.

:knuf: Nynke
 
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Yvonne

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 651
Re: moedermelkbank
« Reactie #12 Gepost op: mei 05, 2009, 12:18:08 »
Ze is nu zelf de borstvoeding voor haar kindje aan het afbouwen, want misschien starten ze morgen al met de chemo. Zowiezo zou ze dus niet meer haar eigen melk kunnen drinken. Maar misschien is er ook voor haar een donormama te vinden als ze dat zou willen.
Groetjes, Yvonne

 

Offline Marloes V.I.P.

  • Superplusmama
  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 10.366
  • Geslacht: Vrouw
Re: moedermelkbank
« Reactie #13 Gepost op: mei 05, 2009, 12:21:15 »
Ik heb helemaal geen ervaringen met donormelk, kolven voor mezelf of iemand anders en ook niet met chemo en bv, maar ik wil haar wel even vanaf hier heel veel sterkte wensen. Ik hoop dat ze die rotziekte uit haar lijf krijgen en ze nog lang van haar gezin kan genieten en hun van haar. Vanavond brand ik een kaarsje voor haar!!

 :knuf:

Offline mamaMarije

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 4.328
Re: moedermelkbank
« Reactie #14 Gepost op: mei 05, 2009, 13:43:03 »
Heel veel sterkte voor haar, haar gezin en iedereen die hun na staat.
Dit is toch een grote nachtmerrie  :snif:

Hoop echt van ganser harte dat ze alles goed zal doorstaan en nog vele vele jaren van haar kindjes mag gaan genieten als alles achter de rug is.... en hoewel buiten kijf staat dat bv natuurlijk supergoed is voor haar kleintje.... die jaren in de toekomst mogen meemaken zijn uiteindelijk toch wel belangrijker dan de bv die eerste maanden/jaren van het leven van hun kleintje (of is dit zoiets als vloeken in een kerk?!  :bloosmeer:)