User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 96
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: spruw, spruw en spruw!!  (gelezen 15001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marieke123

  • Gast
spruw, spruw en spruw!!
« Gepost op: mei 14, 2008, 16:52:29 »
hallo allemaal,

Bij mijn vorige kindje ben ik wanhopig geworden van de spruw die iedere keer weer ontstond. Kon ik weeeer smeren en superhygienisch alles ontsmetten, over de pijn nog maar niet te spreken...Na 6 maanden ben ik er op advies van de huisarts mee gestopt. Destijds was ik er ook zooo moe van en kon ik niet goed inschatten wat ik anders had kunnen doen. Achteraf zou ik willen dat ik het toch langer had volgehouden.
Nu ben ik opnieuw zwanger en maak ik me weer zorgen. Mijn tepels zijn erg droog en ik vraag me af of ik me nu al schrap moet zetten voor de eerste spruw?! Wie heeft er ook zo'n nare ervaring door spruw en weet voor mij de gouden truc?!
Ik probeer me te ontspannen en te denken aan dat het bij dit kindje niet hetzelfde hoeft te gaan, maar ja, het spookt wel vaak door mijn hoofd!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Marieke

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2008, 18:09:09 »
Hai Marieke,

Welkom op borstvoeden.nl! Oi dat heeft zeer gedaan bij jou zeg! Spruw is een ellendige schimmel die als je er gevoelig voor bent, snel de kop kan opsteken. Je kan nu al wel met probiotica aan de gang, dat verhoogt je weerstand en geeft dus de schimmel minder kans. Er zijn ook speciale candida diëten, die er voor kunnen zorgen dat jouw lichaam niet meer zo uitnodigend is voor die schimmel. Maar om die maatregel nu al te gaan nemen?

Ik weet niet hoe je toen de spruw behandeld hebt en of je het toen na iedere voeding smeerde... dat is namelijk de meest effectieve behandelmethode. Iedere keer als je niet smeert na het voeden, heeft de spruw tijd om zich weer te vermeerderen. De middelen die de huisarts voorschrijft zijn meestal alleen bedoeld om het milieu in de mond en op je tepel zo te bewerken dat de spruw niet meer kan groeien, maar het dood de schimmel niet.

Je zou dit keer (als je al spruw krijgt) Gentiaan Violet kunnen overwegen. Dit is een heel ouderwets middeltje maar dit doodt de spruw wel. Kijk maar eens op www.eurolac.net bij http://www.eurolac.net/index.php?p=16 hier staat een heel artikel over spruw en hoe je het kan behandelen.

Probeer wel gewoon te genieten he!!! Nu droge tepels betekent niet dat je al spruw hebt! Je hormonen zijn druk bezig in je lichaam. Als de tijd er rijp voor is, worden je tepels ook voorbereid...

Groetjes Nynke
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2012, 20:14:27 door Nynke Bal-Dekker »
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


marieke123

  • Gast
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2008, 15:25:31 »
Dankjewel voor je antwoord, ben idd toen met daktarin in de weer geweest.
Ik ga me nu verdiepen in de gentiaan violet, heb jij daar zelf ervaring mee?
En nogmaals, ik realiseer me ook wel dat het niet altijd zo hoeft te gaan, probeer het ook wat te relativeren voor mijzelf, maar ja, soms...!!!
groeten Marieke
P.S. die probiotica; dat is toch actimel/yakult toch?

Offline Balletje

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.051
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
    • WBW Nederland
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2008, 16:15:11 »
Hoe heb je die dactarin gebruikt? Na iedere voeding? Of zoals dokters vaak voorschrijven.. maar vier keer per dag...

De gentiaan heb ik idd bij jongste gebruikt. Ik vind het echt super spul! Maar één keer per dag strijd... kortere behandeltijd en toch effectief.

In yakult/actimel zit wel wat probiotica, maar je kunt vaak beter gewoon poeder halen, wat je zelf aan kan maken. Ben je vaak goedkoper uit (uiteindelijk) omdat je niet apart voor het merk hoeft te betalen en iedere keer van die flesjes moet halen. Bovendien is zelfmaak vaak lekkerder dan die standaard flesjes met standaard inhoud.

Groetjes Nynke
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée


Offline clara1969

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 22
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2009, 08:47:37 »
Ik ben nu ook zwanger en zit met hetzelfde probleem. Elise wilde met 11 maanden niet meer drinken. Ik kwam er pas te laat achter dat het door die akelige spruw kwam. Het is bij mij nooit meer weggegaan. Ik heb het nu dus ook, op mijn borsten en in mijn mond. Zalfjes helpen echt niet. Zodra ik bevallen ben, wil ik voorzichtig proberen met het Candida dieet te beginnen. Ik ben hier (Duitsland) al druk aan het zoeken naar Gentiaan Violet, maar tot nu toe kom ik het alleen tegen in de diergeneeskunde  :huh: Ik ben in elk geval van plan om nog voor de bevalling Gentiaan te gaan gebruiken.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2009, 11:06:16 »
Hoi Clara, wat vervelend die spruw he?!
Ik heb het zelf ook gehad, en ik kreeg er Nystitine voor, maar dat hielp ook niet echt..(ook doordat de dokter adviseerde om maar 4 keer per dag te behandelen, en het moet echt na iedere voeding)
Op aanraden van de meiden hier ben ik ook Gentiaan violet gaan gebruiken, en na een weekje smeren was het weg!
Je kan evt nadat je een week gestopt bent en je hebt nog steeds symptomen nog een week doorbehandelen.
En net als Nynke zegt, je hoeft maar 1 keer per dag te smeren zowel in de mond van je baby als op jouw tepels, dat vond ik erg prettig.
Je borsten zien er wel uit als paaseieren volgens mijn dochter, en het mondje van je baby ziet er uit of hij/zij op een pen heeft gesabbeld, maar als het helpt maakt dat niet uit toch?
Ik neem aan dat je het ook in je eigen mond kan gebruiken, je gebruikt het tenslotte ook in je baby zijn/haar mondje.
Ik heb het besteld bij www.eurolac.nl , maar weet eigenlijk niet of ze ook verzenden naar Duitsland, maar misschien kan anders 1 van ons het je toesturen?
Veel succes!
 :knuf:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2009, 11:20:58 »
Hai Meissie,

Kijk anders of je aan fluconazol kan komen, dat is een kuur die het milieu in jouw lichaam verandert waardoor de spruw verdwijnt. Dat is het enige middel wat hier uiteindelijk alle ellende gestopt heeft. Ik bleek namelijk ook spruw in mijn lichaam te hebben en ik stak Renée iedere keer weer aan. Uitwendig smeren had niet het gewenste effect. Ik weet niet of je het tijdens de zwangerschap mag gebruiken, maar dat zou je eens na kunnen vragen bij Gonneke (www.eurolac.net) zij is lactatiekundige en weet erg veel over spruw en de behandelingen.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline clara1969

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 22
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #7 Gepost op: juni 14, 2009, 05:08:21 »
Dank. Fluconazol zijn pillen toch? De apotheker hier raadde het af tijdens zwangerschap. Ik heb het ook in mijn lijf zitten. Het is verschrikkelijk hardnekkig. Voeten, nagels, borsten en mond. Ik weet nu wat die ukkies moeten voelen als ze spruw hebben  :snif: Ik ga die Gentiaan proberen te bestellen. Ik heb nog wel een afleveradres in Nederland als het moet. In elk geval bedankt voor het aanbod  :knuf:

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #8 Gepost op: juni 14, 2009, 08:53:56 »
Overleg even per mail met Gonneke, als jij je hele lijf wil behandelen, heb je best veel Gentiaan nodig! Je slikt het immers niet door, maar brengt het alleen op besmette gebieden aan.

De fluconazol zijn voor volwassenen idd pillen, voor ukkies hebben ze een drankje.

Het farmaceutisch kompas zegt:
Citaat
Zwangerschap/Lactatie
Advies: Gebruik ontraden, met uitzondering bij patiënten met ernstige of potentieel levensbedreigende infecties.
Overgang in de moedermelk: Ja. Advies: Gebruik ontraden.

Wordt nog wel tijdens borstvoeding voorgeschreven, sommige artsen zelfs als eerste keuze. Mijn arts wilde het wel geven omdat ik zelf al navraag had gedaan bij deskundigen. Maar weet niet of het bij zwangerschap verstandig is.

Groetjes Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline clara1969

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 22
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2009, 09:55:12 »
Ik heb vier flesjes besteld. Wat heet, ze zijn al verstuurd  :goed: Ik zal binnenkort eens informeren bij een apotheek hier. Misschien kunnen ze het zelf ook wel maken. Dat scheelt een boel wachten.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2009, 10:57:57 »
 :goed: :goed: :goed: :goed: :goed:

Ook voor vaginale schimmel kan je het gebruiken he? Gentiaan Violet op een tampon spuiten en die inbrengen (tijdje laten zitten) is een beetje lastig klusje... tampon wordt immers vochtig... maar heb het hier wel gedaan.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline clara1969

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 22
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #11 Gepost op: juni 17, 2009, 04:58:09 »
Ik was van plan om alles ermee te behandelen. Van mijn voeten tot aan mijn mond, dus ook alles wat ertussen zit  :bloosmeer:

Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #12 Gepost op: juni 17, 2009, 16:22:41 »
ja spruw is een lastige, hier bij de 1e ook last van gehad, gelukkig niet zo hardnekkig maar toch voldoende om haar niet meer aan de borst te hebben en dacht dan tijdelijk te kolven tot het over was maar meisjelief was al aan de fles gewend dus wilde niet meer werken voor de borst.
Hier kwam het waarschijnlijk door het lange ab gebruik tijdens de zwangerschap ivm blaasontsteking.

Bij de 2e ook veel blaasontsteking gehad maar gelukkig geen spruw hierdoor gekregen, was wel mijn grootste angst !!!

Succes met bestrijden, hoop dat de flesjes snel binnen zijn !!!




Offline Erika

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 435
  • Geslacht: Vrouw
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2009, 21:25:32 »
Citaat
Ook voor vaginale schimmel kan je het gebruiken he? Gentiaan Violet op een tampon spuiten en die inbrengen (tijdje laten zitten) is een beetje lastig klusje... tampon wordt immers vochtig... maar heb het hier wel gedaan.

Ik heb nu een vaginale schimmel. Klopt het dat hierdoor ons kindje straks meer kans heeft op spruw???

Ik heb overigens gewoon een zalfje bij de apotheek kunnen kopen. Miconazolnitraat (uit mijn hoofd) maar ik wilde sowieso al gentiaan violet bestellen, zodat het alvast in huis is...

Offline Erika

  • Mama
  • ****
  • Berichten: 435
  • Geslacht: Vrouw
Re: spruw, spruw en spruw!!
« Reactie #14 Gepost op: juni 25, 2009, 21:50:36 »
Heb zojuist ook 3 flesjes besteld! Kan nooit kwaad op voorraad te hebben.