User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 118
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Vraagje, bloedsuiker bij geboorte  (gelezen 11309 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Gepost op: februari 12, 2010, 21:35:51 »
Mijn moeder en ik hadden laatst een gesprek over bevallen en voeding ed.

Ik vertelde dat ik het wiegekaartje van eurolac had gekocht, dus dat ik niet wil dat mijn kind een fles of fopspeen krijgt en dat als de dokter vind dat het kindje iets anders te drinken moet dan moedermelk dat er eerst overleg moet worden gepleegt met mij en een lactatiekundige.

Zij vond dit vreemd, zij heeft 4 kinderen gehad die alle 4 bij de geboorte een gevaarlijk lage bloedsuikerspiegel hadden. Door ze juist suikerwater te geven na de geboorte en een fles kunstvoeding in de eerste nacht zodat moeders kon doorslapen hadden ze de tweede dag genoeg energie om wel goed aan de borst te kunnen drinken. Volgens haar zag je ons gewoon opleven na een fles kunstvoeding omdat dan de bloedsuiker omhoog kwam.

Hoeveel waarheid zit hierin denken jullie?

Ze heeft wel 4 'grote' kinderen gehad en bij alle 4 zwangerschapssuiker. Dat heeft er natuurlijk dan ook wel mee te maken.

Dus... Jullie mening graag.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2010, 21:52:50 »
Dat wiegekaartje of in ieder geval iets vergelijkends had ik ook bij me in het ziekenhuis, niet in het bedje gehangen want ik werd netjes wakker gemaakt als hij gevoed moest worden en de rest van de week in het ziekenhuis lag hij langs me op de kamer..

Maar goed om even op je vraag terug te komen , volgens mij is dat bloedsuikerwaarde alleen bij grote kinderen, een kennis van me die is vorige week bevallen van een ruime 10 ponder met een keizersnede en de kleine heeft 1 dagje een infuus gehad met glucose.

Zwangerschapssuiker is ook een risico op bloedsuiker ivm afkicken en zo als je insuline moet spuiten..

Dus denk dat als je een normale zwangerschap hebt en een niet te extreem grote baby dat aanleggen gewoon het beste werkt, elke paar uur kleine beetje lijkt me ook wel goed voor het bloedsuiker...

Dit is dan hoe ik er over denk..

 :knuf:


Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2010, 21:58:38 »
Uiteraard vind ik moedermelk ook het beste, maar stel dat het net als de vorige keer toch heel langzaam op gang komt en dat het toch een aantal dagen duurt voor hij echt melk/colostrum binnenkrijgt (ik geloof dat Dominiek pas op dag 5 voor het eerst melk binnenkreeg).

Ook word deze uk dus rond de 9 pond geschat (ik vind het nog steeds koffiedik kijken dat gewicht schatten, maar even voor dit vraagstuk)

Normaal heb ik toch altijd wel snel een mening gevormd, maar twijfel nu toch. Ja alleen moedermelk is het beste en daar wil ik voor gaan. Maar als het zo is zoals mijn moeder zegt en het kindje versuft is door te lage bloedsuiker en daardoor dan mischien niet goed drinkt, zou het dan toch beter zijn dat het suikerwater/kunstvoeding krijgt zodat het weer op krachten komt?

Ik zal er zelfs trouwens niet over beginnen hoor, maar stel dat de verloskundige of verpleegkundige ofzo dit oppert, dan wil ik toch vast voorbereid zijn en wat kennis hierover hebben.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2010, 22:51:48 »
Hey Melis,

Het bloedsuikergedeelte heb ik met Irene in het ziekenhuis ook gehad en zij is dus bijgevoed met kunstvoeding (in een cupje da's dan wel weer positief). De bloedsuikerspiegel is heel belangrijk voor het welzijn van de baby, maar hoeft niet altijd met kunstvoeding en daar is het ziekenhuis niet altijd van overtuigd.

Kunstvoeding geeft een grote injectie, maar deze grote injectie kost ook weer meer energie om te verteren. Ieder uur een theelepeltje colostrum (en je drukt nu al melk uit je tepels, dus ben niet bang dat die theelepel niet vol komt) geeft een veel mooier en egaler bloedsuikerbeeld dan de pieken en dalen die het ziekenhuis gewend is. Tuurlijk soms is het medisch noodzakelijk, dat benoemt Gonneke ook. Maar je kan de schommelingen lager houden als je je kleine knulletje lekker op je eigen huid tussen je borsten neerlegt (persoonlijke couveuse, plekje tussen je borsten reageert namelijk op temperatuur baby, onafhankelijk van jouw temperatuur) en als je ook nog eens ieder uur die theelepel kan geven, zal een suikerdip niet snel voorkomen (tenzij medische oorzaken spelen).

Citaat
Maar als het zo is zoals mijn moeder zegt en het kindje versuft is door te lage bloedsuiker en daardoor dan mischien niet goed drinkt, zou het dan toch beter zijn dat het suikerwater/kunstvoeding krijgt zodat het weer op krachten komt?
Een fles zoals je moeder zegt op de eerste nacht, bevat als het goed is niet meer dan 30 cc. Maagje is nog zo ontzettend klein... Als ze er kunstvoeding via een cupje in moeten laten lopen... kunnen ze daarvoor ook colostrum pakken, als dat voldoende voor handen is tenminste. Bij infuus is suikerwater iets logischer keuze. Colostrum bevat meer suiker dan kunstvoeding, als ik het me goed herinner van de info van Gonneke. Bij bijvoeding zou ik voor colostrum kiezen als het voor handen is.

Ik zou niet helemaal anti zijn (anders dan toen bij Dominiek) maar gezond verstand er goed bij gebruiken. Als ukkie echt versuft is en aanleggen hierdoor onmogelijk wordt, moet er toch iets in. Heb je voldoende melk "afgekolfd" kunnen ze dat eerst geven, is er dan nog meer nodig... tja, dan is het nodig. Het lastige is vaak dat je tussen alle drukte door niet echt tijd hebt om melk te kolven en als het ondertussen al veel langer geleden is dat ukkie wat binnen heeft gekregen, heeft hij misschien ook iets meer nodig. Ben jij na de bevalling echt af en trek je het echt even niet meer... kan je ook nog concessies doen. Kijk naar je kind en neem je ervaring met dominiek mee.

Kunstvoeding is geen vergif, darmlaagje herstelt zich ook wel weer, borstvoeding is beter, maar soms kan je even niet anders....

Melis, ik heb je zien groeien en denk dat je de juiste keuzes straks wel kan maken!!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2010, 23:09:28 »
Dank je Nynke,

Ik heb ook het idee dat ik het al een stuk meer heb losgelaten dan met Dominiek. Ik merk dat nu al tijdens de zwangerschap dat ik gewoon relaxter ben. Ik sluit me dan ook echt niet af voor het idee, maar wil mezelf toch wel graag verhoeden van onnodig bijvoeden, want het kan ook verkeerd uitpakken, vandaar de vraag.

Ach we zien wel hoe het loopt, en anders bel ik dan de lactatiekundige als ik twijfel.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2010, 23:16:02 »
Heel verstandig meis!!!

 :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re:Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2010, 08:32:19 »
Jeetje als ik jullie toch eens gehad had toen Bodi net geboren was, en ik weet wat ik nu weet...
Bodi was ook best een flinke knul (woog 4620), en kreeg bijna meteen na de geboorte kv voor zijn suikerspiegel. Ik wist niet beter en dacht dat ze het wel zouden weten.
Ik kreeg een schema (!!!) wanneer ik hem aan mocht leggen, de ene keer bv en de andere keer kv door zo een klein rietje wat hij van mijn vinger af moest zuigen. (fingerfeeding noemde ze het).
Hij heeft erg veel gehuild de eerste dagen, ik heb de eerste dagen eindeloos met hem op mijn arm door die kamer heen gelopen om hem te troosten (en geloof me dat is best vermoeiend na een totaal reptuur) ik vroeg steeds waarom ik hem niet gewoon aan kon leggen, maar dit was echt de beste manier volgens hun, als ik er nog aan denk wordt ik weer zo boos! Er liepen daar veel te veel mensen met verschillende meningen in de rondte.
Ik ben daar 3 dagen gebleven, en denk ook dat mijn bv mede door die slechte start zo vervelend begonnen/gelopen is.
Toen ik naar huis ging kwam er een verloskundige bij me langs en die zei; "waarom krijgt hij kv? helemaal niet nodig! ik heb 3 kinderen die bijna 10 pond bij de geboorte waren en gewoon bv gegeven, kwestie van aanleggen, aanleggen, aanleggen!!!"

Maar goed, genoeg over mij, ik wil alleen maar zeggen dat je je gevoel moet volgen, en ik denk dat jij dat heel goed kan!!
Heel veel succes straks!
 
:knuf: Joyce

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re:Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Reactie #7 Gepost op: februari 13, 2010, 10:21:01 »
Oei Joyce, wat een apart begin heb jij gehad zeg! Dat ze nog met schema's en combi kv/bv aan komen, is wel erg droevig. Niet zo raar dat het daarna knokken is gebleven en ontzettend knap dat je het toch nog zo lang hebt volgehouden!!!

In de eerste dagen worden de receptoren aangelegd en die receptoren zorgen er voor dat je productie makkelijker stabiel blijft tijdens de rest van de borstvoedingsperiode. Heel vaak aanleggen in de kraamtijd geeft je dus meer rust in de rest van de maanden. Gelukkig greep je verloskundige in en heb je Bodi daarna wel gewoon mogen aanleggen zodra hij er behoefte aan had!!!


:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re:Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2010, 10:34:51 »
Ja echt belachelijk dat ze zo langs elkaar heen werken daar.
Ik vind het ook zo zielig als ik eraan terugdenk dat hij zo huilde in het begin...misschien had die lieverd wel honger...  :snif:
Tel daar bovenop een (voor hem) behoorlijk zware bevalling en het verhaal valt als een puzzel in elkaar!

Ben zelf ook best trots dat ik het zo lang heb volgehouden hoor, al had ik het graag 1 jaar volgehouden...maar goed dat is nou eenmaal niet zo, en hij doet het gelukkig echt super!

  :knuf:

Offline Sigrid

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.479
    • koken...
Re:Vraagje, bloedsuiker bij geboorte
« Reactie #9 Gepost op: februari 13, 2010, 10:36:55 »
Hier iemand die panisch was daarvoor. (lees, ik ben als baby zelf op sterven na dood geweest door problemen met bloedsuiker, kinderarts is toen tegen mijn mama gaan zeggen dat ik volgende ochtend niet zou halen... heb later ook trouwens nog problemen gehad met te lage bloedsuiker). Ook op voorhand besproken met kinderarts.  
Afspraak was dat het alleen gegeven zou worden als nodig was. En dat MIJN kinderarts diegene was die dat zou beslissen.
MV Hannes (08/02/04) en Marije (16/04/2005) en Jasmijn (27/12/2007) en meter van Enriqué


'Ik wens de rust om te accepteren wat niet te veranderen is
de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is
en de wijsheid om het verschil tussen beide te ontdekken'