User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 99
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Niet zwart, niet wit  (gelezen 46734 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Niet zwart, niet wit
« Gepost op: maart 04, 2012, 18:31:57 »
Het is niet zwart, het is niet wit, het leven is een schakering van allerlei kleuren. Ik ben niet anti kunstvoeding, ik ben wel pro borstvoeding, maar bovenal voor iedereen in hun waarde laten en iedereen zijn of haar eigen keuze te laten maken.

Kies je er voor om kunstvoeding te geven, ben je toch geen minder mens? Kies je er voor om borstvoeding te geven, doe je dat voor jezelf en voor je kind. Niet omdat de massa vind dat dat beter is. Het wordt je gegeven, je hebt twee borsten gekregen die de intentie hebben om melk te gaan maken nadat je een fikse bevalling doorleefd hebt. Maar je moet het wel willen... en soms KAN het ook gewoon niet door bijvoorbeeld bepaalde medicatie die je gebruikt of omdat je een borstverkleining hebt gehad, of andere oorzaken. En ja sommige moeders willen het ook echt niet geven, moet je dan tegen je wil in toch gaan borstvoeden?

Tuurlijk ik vind het wel jammer dat sommige moeders al bij voorbaat besloten hebben geen borstvoeding te geven, maar ik zal ze er  niet op veroordelen! Ja ik vind het de meest natuurlijke manier om je kind te voeden, maar ik kan ook heel goed begrijpen dat sommigen er het bijltje bij neergooien of er helemaal niet aan willen beginnen.

De "maffia" oordeelt, de "maffia" krijgt een rood waas voor de ogen als ze horen dat iemand kv of juist bv geeft. Het werkt immers beide kanten op. Jij geeft kunstvoeding, dus jij zal je kind wel laten krijsen! Jij geeft borstvoeding, jij draagt geitenwollensokken, je laat je leven compleet bepalen door je kind!

Ik vind het woord Maffia verkeerd gekozen, maar snap wel hoe het tot stand is gekomen. Sommige mensen zijn overtuigd van hun gelijk en vinden dat anderen de verkeerde keuze gemaakt hebben. Ze zijn zo hard bezig om hun "enige juiste" keuze aan een ander te propoganderen dat de ander zichzelf aangevallen voelt. Ik vind het jammer dat de keuze van een ander niet gerespecteerd wordt, dat de keuze van een ander niet begrepen wordt, dat men zelfs soms niet eens wil begrijpen hoe een ander tot die keuze is gekomen. Deze manier van communicatie zorgt er voor dat er fabels rond blijven gaan, dat mensen excuses gaan verzinnen.

Iedereen loopt op hun tenen omdat ze graag als goede moeder gezien willen worden. We maken ons druk over wat de massa van ons vindt. We zijn al zo onzeker, we willen het zo graag goed doen, maar hoe goed je ook je best doet, mensen hebben meestal wel wat aan te merken. Waarom kunnen we nou niet gewoon als moeders bij elkaar gaan zitten en respect hebben voor elkaar puur omdat we moeder zijn en het beste willen voor ons gezin???

Zullen wij moeders nou eens samen een heel ander signaal gaan geven??? Niet schoppen, niet drammen, wij zijn immers geen kleuters meer!! Wij op dit forum doen dat al..... doen jullie mee?


Ik kan me voorstellen dat je je respect verliest voor bepaalde mensen (pedofielen, kindermishandelaars, etc) maar iemand die een babyschommel in huis haalt omdat haar armen lam zijn van het wiegen? Iemand die rust reinheid en regelmaat toe gaat passen omdat kindje anders niet slaapt? Iemand die kind naar kdv brengt? Of iemand die op een andere manier zijn/haar kind opvoedt? We doen het allemaal anders, op onze eigen manier! En als die eigen manier niet de resultaten geeft die je zelf graag voor ogen had gehad, ga je vanzelf wel informatie zoeken om te kijken of je ergens iets anders kan doen. Met de nadruk op ANDERS ipv op beter/goed. Wat voor het ene kind werkt, hoeft voor het andere kind juist helemaal niet aan te slaan. Wat voor de ene moeder werkt, kan wel compleet tegen het gevoel van de andere moeder ingaan en als dat zo is, kan je die manier ook niet overtuigend gebruiken.

Ik snap gewoon niet dat je iemand ver/beoordeelt op basis van wat je ergens hoort/ziet. Een moeder die voor kunstvoeding kiest is niet per definitie een egoïstische moeder, er zijn ook moeders die borstvoeding geven die hun kind direct na de voeding ergens dumpen om zelf de rest van de dag datgeen te doen wat zij wil doen. Kijk naar het geheel ipv alleen maar naar een klein deeltje wat jou persoonlijk niet aanstaat....

Ik ben er ontzettend trots op dat wij hier op ons forum wel elkaar vrij laten in onze keuzes en elkaar aanvullen in plaats van elkaar afbreken! Onze gebruikersgroep is gemengd, er zijn moeders die voor kunstvoeding gekozen hebben, moeders die voor borstvoeding gekozen hebben, moeders die het combineren. We gebruiken ook verschillende opvoedstijlen en toch kunnen we het allemaal goed met elkaar vinden! De één leert wat van de ander en andersom! We vinden het heerlijk om onze dagelijkse beslommerigen met elkaar te delen en steun te vinden bij elkaar!
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: Niet zwart, niet wit
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2012, 21:13:12 »
En dat heb je weer mooi geschreven, Nynke!

 :knuf: Babette


Offline Caroline1985

  • Zuigeling
  • *
  • Berichten: 9
Re: Niet zwart, niet wit
« Reactie #2 Gepost op: maart 06, 2012, 09:56:46 »
Ben net even de nieuwe site aan het bekijken, maar dit stukje bevalt al goed!  :goei: