User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 108
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: Ophef over Attachment Parenting  (gelezen 30700 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Ophef over Attachment Parenting
« Gepost op: mei 29, 2012, 10:33:13 »
Als iets anders gaat dan dat men gewend is, wordt het al snel als extreem of goeroeachtig betiteld. Men kijkt meestal niet verder dan de neus lang is en oordeelt vanuit eigen ervaring.

Attachment Parenting is geen vloek, lang borstvoeding geven is ook geen kindermishandeling. Luisteren naar wat je kind nodig heeft, geeft je kind juist de bevestiging dat het ook recht van leven, met eigen keuzes en eigen begeleiding heeft!

Er zijn diverse wegen die naar Rome leiden en het ene pad is niet beter dan het andere... maar niet iedereen kan of wil hetzelfde pad bewandelen. Iemand die slecht ter been is, zal niet het pad kiezen met veel trappen erin, iemand die slecht ziet, zal niet het pad kiezen met veel gaten in de weg, iemand die graag fietst zal het glooiende slingerende gladde pad kiezen, en zo kan je nog meer keuzes maken.

Het ene kind gedijt beter op duidelijke grenzen en afspraken, wellicht rust en regelmaat. Het andere kind groeit en ontwikkelt beter als ze (onder toezicht natuurlijk en met begeleiding/aansturing) zelf dingen mag ontdekken. Weer een ander kind heeft langer de tijd nodig om te wennen aan de grote buitenwereld, maar komt echt wel op hetzelfde niveau als de rest. En zo hebben we nog ontzettend veel andere behoeften die ieder hun eigen "aanpak" nodig hebben.

Is lang borstvoeding geven raar? Wellicht in onze cultuur wel, maar als je het aan het kind zelf over laat en ook actief ander voedsel en drinken aanbiedt, speent het zichzelf op een hele natuurlijke wijze. Net zoals alle andere zoogdieren, als er mensen zich er niet mee bemoeien.

Hoe raar is het wel niet, dat mensen een kalfje bij de moederkoe vandaan halen, zodat wij hun melk kunnen "kolven" en opdrinken? Hoe raar is het wel niet, dat wij jarenlang diezelfde koe leeg melken en als zij bijna droog staat, opnieuw laten kalveren om deze melkstroom weer te laten toenemen?

Samen slapen, is dat ook raar? Ouders en kind krijgen hun broodnodige nachtrust. Zeker in de eerste maanden moet je er zo vaak uit en duurt het vaak heel lang voordat je weer in slaap valt, dat samen slapen een stuk efficiënter is!

En ja er komt een tijd dat je als ouder je kind naar zelfstandigheid leidt, dat je kind in een eigen kamertje gaat slapen, dat het gewoon met de pot mee eet, dat het kind gezellig naast je komt lopen, dat je niet meer zo vaak hoeft te dragen.

Belangrijk hierbij is wel, dat je allebei de partijen in hun waarde laat, dat je aan wederzijdse behoeften voldoet. Maar dat hierin wel het belang van het kind voorop staat! En daar komen ook grenzen bij, daar komt ook stimulatie tot zelfstandigheid bij, omdat je kind dat verdient! Je houdt rekening met je kind zijn/haar ontwikkeling, gevoelens en mogelijkheden!

Het komt ook voor dat de ouder er eerder "zat" van is dan het kind, dan is er niets mis mee om het kind zachtjes te stimuleren om zelfstandiger te worden. Tenminste... als je kind dit al aan zou moeten kunnen, een kind in de sloot gooien voordat het kan zwemmen, is nou ook weer niet de bedoeling.

Attachment Parenting is geen vastomlijnde opvoeding, juist niet!!! Geen wetten waar je je aan moet houden, geen tips die je op MOET volgen, het zegt eigenlijk niet meer of minder dan: Kijk naar je kind en pas daar je opvoeding/verzorging op aan. Luister naar je kind en naar je eigen gevoel! Kan jij niet slapen als je ukkie naast je ligt? Dan is er niemand die zegt dat je samen MOET slapen...

Enneh wist je dat......
je ook met het geven van kunstvoeding attachment parenting kunt "uitoefenen"????

Moeders.... luister naar je eigen gevoel en laat de media en de rest van de wereld maar kletsen. Als jij het belang van je kind vooropstelt, het naar beste eer en geweten opvoedt, is het toch gewoon goed?

Diegenen die commentaar hebben, hebben het zelf anders gedaan dan dat jij het doet. Denken wellicht dat als ze jouw manier niet afkeuren, dat ze het dan zelf fout hebben gedaan... En nee, dat hebben ze meestal niet, ze hebben het alleen anders gedaan!
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2012, 10:42:27 door Nynke Bal-Dekker »
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2012, 20:49:31 »
Mooi geschreven, Nynke! Laten we elkaar in hemelsnaam respecteren, ongeacht de keuze die wij maken, omdat ieder kiest wat zij/hij voelt dat het beste voor haar/hem is.



Offline antoinettez

  • Moderator
  • **
  • Berichten: 3.248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2012, 18:33:29 »
Zeker mooi geschreven!
Ik zapte van de week langs een programma wat er over ging. Ik kreeg gewoon kromme tenen van die reporter.
Ik ben blij dat je het zo goed kan omschrijven

 :knuf: Antoinette
Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad.

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #3 Gepost op: mei 31, 2012, 20:58:54 »
Dank jullie wel!!!  :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #4 Gepost op: juni 01, 2012, 11:50:06 »
Heb alleen wat meegekregen op twitter en me er maar gelijk voor afgesloten. Er is altijd wel iets om op te zeuren helaas. Mooi geschreven dat wel.



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #5 Gepost op: juni 01, 2012, 14:40:30 »
te zeuren op mijn stuk, of op alle commotie op zich?
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2012, 20:48:01 »
Alle commotie over ap enz. Niet jou stuk
Kwam op twitter wel een hele leuke cartoon tegen, misschien kan Yfke hem hier ook even plaatsen  ;-)
Wat jij schrijft is gewoon waar, laat elkaar in de waarde.
Ik kom er nu pas achter dat ik kwa opvoeding aardig in de ap richting zit, nooit geweten en dan zou ik nu tot een secte behoren. Zit me er nu alweer over op te winden, dus ga weer onder een steen liggen  ;-) Groetjes



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #7 Gepost op: juni 06, 2012, 12:59:35 »
Weet je, het is niet persoonlijk bedoeld, dat wat die mensen roepen. Als ze naar jouw persoonlijke situatie kijken en jou zien/spreken, zullen ze ook niet zo expliciet hun mening verkondigen. Nu gaat het over een "groep" en dan is het makkelijk om te oordelen.

Ik denk dat er zelfs over de mensen die in veel ogen "extreem" lang doorgaan met samen slapen, borstvoeden, of kinderwensen voor alles laten gaan, een andere mening gevormd kan worden... als je die mensen maar persoonlijk leert kennen en hun beweegredenen mag leren begrijpen.

Ja er zullen mensen tussen zitten die het vanuit het "gemak" niet willen veranderen, die hun kinderen onbewust of bewust kleiner willen houden dan waar het kind zelf aan toe is.
Mensen die het recht van het kind om zelfstandiger te worden, om te groeien en op te bloeien tot een volgende levensfase, negeren en zo hun kind tekort doen. Maar die mensen heb je in alle andere opvoedmethodes ook. Mensen die hun kind al heel jong aan hun lot overlaten of die hun kind juist in zijn/haar vrijheid beperken.

De wereld mag natuurlijk wel proberen om die mensen een spiegel voor te houden, je kan de mens alleen niet dwingen om in die spiegel te kijken. Deze ophef is in beginsel niet verkeerd, deze ophef laat je nadenken over je eigen keuzes! En gelukkig.... kunnen wij ouders, de meeste keuzes  na het kijken in die spiegel) nog steeds goed onderbouwen en daarmee zijn die keuzes gewoon goed geweest!

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #8 Gepost op: juni 06, 2012, 21:11:50 »
 :goei:


Offline mammavanbo

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2012, 00:29:42 »
Weet dat het niet persoonlijk bedoeld is hoor. Zit ook gewoon niet 100% lekker in mijn vel, en in mijn omgeving krijg ik ook veel commentaar op hoe wij het opvoeden enz aanpakken dus vandaar. Ben ook bewust onder die steen gaan liggen toen ik de reagties op twitter las, lekker negeren en doen wat voor jou goed voeld toch.
En dat doen wij ook. Alleen zo jammer dat de meeste mensen die zo'n sterke mening vormen, zelfs weinig kunnen hebben  ;-) en vaak niet eens weten waar ze het over hebben.
Het stripje van yfke gaf een groep mensen aan die commentaar hadden over het lang voeden, achterlijk, mishandeling, het samen slapen, gevaarlijk, niet af te leren, dragen, dan leren ze nooit lopen enz enz en het 4e blokje gaf een groep mensen aan die riepen "goh, wat een vrolijk en tevreden kind, hoe doe je dat toch" en dat was zo tiperend voor hoe het hier bij mij in de omgeving eraan toe gaat.... Vandaar mij misschien wat geirriteerde reactie  :bloosmeer:



Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: Ophef over Attachment Parenting
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2012, 11:23:23 »
 :knuf: :knuf: :knuf: :knuf:
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.