User Info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Who's Online

  • Dot gasten: 144
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 0

There aren't any users online.

Auteur Topic: verloskundige  (gelezen 32577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
verloskundige
« Gepost op: juli 20, 2009, 14:22:15 »
Ik heb net de verloskundige gebelt.

Ik wist niet zeker of ik deze verlos weer wilde omdat ik eigenlijk een antipatie had opgebouwd tegen haar. Voornamelijk omdat zij degene was die mijn arm zowat achter mijn rug draaide dat ik Dominiek destijds een fles kunstvoeding moest geven. En dit dus ook op een absoluut niet vriendelijk manier deed destijds. En ze staat sowieso al een beetje te boek als iemand die vrij streng en kortaf is. En ik hou me maar voor dat ze meer verstand heeft van bevallen dan van borstvoeding.

Maar goed, ik net gebeld, dus ik vertel vriendelijk dat ik zwanger ben en een afspraak wil maken. De vorige keer had ik haar dochter aan de lijn (die ook vk is) en die feliciteerde me destijds en vroeg hoe het met me ging en hoe ik me voelde etc, echt een leuk gesprek.

Maar nu niet, ik had nu de moeder aan de lijn en die zei kortaf, Vandaag kun je daar niet voor bellen, moet je morgen tussen half 1 en half 2 weer bellen want dan is telefonisch spreekuur. ok?. Dus ik eindig mijn gesprek vriendelijk met "ok, geen probleem bel ik morgen wel weer even terug, bedankt, waarop zij antwoord 'jah' en hem erop legt., geen felicitatie, geen gedag aan de telefoon, alleen een chaggerijnig gesprek.


Ik ga nu al met tegenzin heen. Maar ja, als ik een andere verloskundige wil, moet ik sowieso in het ziekenhuis bevallen aangezien zij de enige twee verloskundigen zijn die thuisbevalling doen (tijdens weekdagen).


Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: verloskundige
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2009, 14:29:14 »
Niet zo'n leuk telefoongesprek, misschien een slecht weekend gehad of zo, hopelijk trekt het nog wel bij de komende maanden, is toch een bijzondere tijd die speciaal moet blijven en daar horen een leuke verloskundige ook bij....

succes morgen met je telefoontje !!!!

 :knuf:


Offline jochemsmama

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 5.023
Re: verloskundige
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2009, 14:30:42 »
Vervelend, Melissa. Dan zit er denk ik maar een ding op: tanden op elkaar en het gesprek met haar aan gaan. Als je de keuze maakt om met haar in zee te gaan, kun je maar beter meteen met de billen bloot. Probeer bespreekbaar te maken hoe je de vorige zwangerschap/bevalling/kraamtijd ervaren heb, als ze professioneel is dan zal ze daar absoluut voor open staan. Succes!

 :knuf: Babette


Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re: verloskundige
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2009, 14:34:38 »
Ik was sowieso al wel van plan om over mijn vorige ervaring met haar te praten.

Maar zwangerschapsbegeleiding was wel goed, alleen ze is nou eenmaal best een strenge vrouw (wat sommige verloskundigen mischien ook moeten zijn)

De bevalling is in het ziekenhuis geweest omdat ze niet in het weekend werken (ook iets wat ik kan begrijpen omdat ze doordeweeks met zijn tweeen er voor zorgen dat ze 24/5 beschikbaar zijn)

En dan het incident in de kraamweek.


Ach ik bel morgen wel en kijk wel hoe het gaat, als het niet bevalt bij hen dan kan ik altijd nog naar de verloskundige in het ziekenhuis.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: verloskundige
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2009, 14:43:45 »
Hmmm apart gevoel krijg je hierbij zeg! Dat ze toen je arm zowat omdraaide... heb ik gemixte gevoelens bij, maar dat weet je. Bedoeling is, dat je een kindje in je armen kunt blijven houden.... maar je kan dit keer er misschien voor zorgen dat je eventueel wat donormelk in de vriezer hebt liggen wat dan als bijvoeding kan dienen.

Misschien zat ze nu toevallig in een gesprek of was bij een bevalling? Dan kan ik het snappen dat ze kortaf is en geen tijd heeft voor een praatje en/of felicitatie. Zou het wel bespreken met haar... je moet er immers wel een vertrouwd gevoel bij krijgen.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re: verloskundige
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2009, 14:56:14 »
Het verhaal van destijds even in het kort voor degene die het niet (meer) weten.


Productie kwam slecht op gang. Ik moest van de kraamverzorgster elke 5 uur aanleggen. Dominiek sliep veel (zolang we hem vasthielden, gilde het uit als we hem weg legde).

Dag 5 was hij erg geel en had nog geen poep of plas luiers gehad. Toen moest ik van de verloskundige een fles kunstvoeding geven. Wat ik (uiteraard) absoluut weigerde. Geen kunstvoeding in mijn kind.

Toen zei ze dus heel dreigend 'Prima, dan bel ik nu het ziekenhuis dat ik eraan kom met hem, dan kan hij aan het infuus, is dat soms wat je wil, dat je kind in het ziekenhuis ligt?"

ja en labiel als dat ik was heb ik dus echt huilend met dikke tuiten die fles gegeven. (en die 1 werden er twee, en toen een dagje, toen een weekje en uiteindelijk werd het tot 11 weken en toen ben ik overgestapt op donormelk)


Nu kan je het haar mischien ook niet kwalijk nemen, als ik iets geleerd heb de afgelopen 4 jaar is het dat verloskundigen nou eenmaal heel beperkt verstand hebben van borstvoeding en de nadelen van kunstvoeding. In het begin heb ik het haar erg kwalijk genomen. Had ze niet met de kraamhulp kunnen overleggen en kunnen zien dat elke 5 uur aanleggen niet voldoende is. Had ze niet kunnen voorstellen dat ik zou gaan kolven, of kunnen voorstellen om een lactatiekundige te bellen?

Inmiddels heb ik me erbij neergelegt. Verloskundige is voor het bevallen, en als deze uk over 35 weken gezond ter wereld mag komen en ik problemen heb met de borstvoeding dan komt er gewoon een lactatiekundige. Verloskundigen, kraamverzorgster hebben (de meeste iig) geen verstand van borstvoeding.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: verloskundige
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2009, 16:52:45 »
Om de vijf uur is idd veel te weinig, maar ze had wel gelijk dat er een fles met voeding in moest. Anders had je geen kind meer gehad meis. Na vijf dagen nog geen plas of poep is eng op het randje. Als er geen borstvoeding voor handen is of bijna per direct te produceren (kolven met hand danwel kolf), dan kan je niet anders dan kunstvoeding geven.

Tuurlijk is puur borstvoeding beter, maar het leven van het kind gaat voor! Je kan het haar niet kwalijk nemen, de kraamhulp is echter een ander verhaal, die had beter moeten weten qua hoeveelheid voedingen en slaperigheid Dominiek.

Meis, je bent nu beter voorbereid en als het nodig is zal je ieder uur een theelepeltje colostrum bij je kleine ukkie naar binnen laten lopen, als hij te slaperig is om zelf te drinken. Je weet nu zoveel meer, het gaat dit keer vast wel goedkomen!!!! Maar toen... toen moest die verloskundige wel ingrijpen, anders was het fout afgelopen met je prachtige mannetje.

:knuf: Nynke

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re: verloskundige
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2009, 17:10:53 »
Ik neem het haar ook niet meer kwalijk Nynke, ze is er ook om vrouwen te begeleiden tijdens de zwangerschap en geboorte en niet om te adviseren over babyvoeding. Zij zag dat het misging met Dominiek en heeft de oplossing aangereikt die haar voor handen lag, kunstvoeding.


En inderdaad. ik weet nu meer, ik zal nu ook veel beter voorbereid zijn en veel eerder de juist hulptroepen in weten te schakelen. En ondanks dat ik erop vertrouw dat een kraamverzorgster het één en ander weer over aanleggen e.d., zou ik niet meer vertrouwen op haar dit keer als ik productieproblemen heb. Dan zou ik dus nu een echte lactatiekundige inschakelen in plaats van zolang aanmodderen.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: verloskundige
« Reactie #8 Gepost op: juli 20, 2009, 17:38:19 »
Wou inderdaad ook zeggen dat je nu veel meer beslagen ten ijs komt met een 2e, is ook mijn ervaring, had ook telefoonnummer van lactatiekundige al opgezocht in mijn zwangerschap van Jasper, gelukkig niet nodig gehad, we hebben zo'n natuurtalentje in huis deze keer, denk ook wel dat we dat te danken hebben aan de ziekenhuisopname met Jasper, rustig de hele dag de tijd om aandacht aan de bv te geven en 24 uur hulp kunnen vragen van verpleegkundige om ff mee te helpen met aanleggen, denk wel daar een relaxte start gehad...weet natuurlijk niet hoe het thuis zou zijn gelopen als we niet naar het ziekenhuis hoefde voor 5 dagen.

Deze keer zal je zeker allerter zijn hoor...

 :knuf: Nicole


Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re: verloskundige
« Reactie #9 Gepost op: juli 20, 2009, 17:42:37 »
Wat me wel een beetje zorgen baart is dat ik helemaal geen gevoelige borsten heb. Ze zijn niet groter, geen gevoeligheid, helemaal niet. Gewoon dezelfde (slappe) borsten als toen ik met de bv stopte met Dominiek (dus nu zo'n 2 jaar hetzelfde modelletje zeg maar).

Zou het dan toch betekenen dat ik weinig klierweefsel heb en dat het daarom niet zeer doet?

Ach mischien kan over een maand op 4 een prenataal consult met een lactatiekundige geen kwaad.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: verloskundige
« Reactie #10 Gepost op: juli 20, 2009, 17:53:22 »
Je bent nog maar net zwanger meis... kan allemaal nog komen  ;-)

Mijn borsten groeiden tijdens zwangerschap eigenlijk niet echt, heb heel lang nog gewoon mijn eigen bh's aangekund en pas vlak voor of na de bevalling de voedingsbh's gepakt.

Prenataal consult kan geen kwaad, het is altijd goed om de vorige periode door te spreken en je voor te bereiden op deze keer.

:knuf: Nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline Melissa

  • Super Mama
  • *****
  • Berichten: 1.201
  • Geslacht: Vrouw
Re: verloskundige
« Reactie #11 Gepost op: juli 21, 2009, 13:55:03 »
Net weer een poging gedaan om te bellen maar ze namen niet op dus ik heb het antwoordapparaat ingesproken.

Binnen 20 minuten belde ze terug (de moeder) en hebben we via de telefoon een intakegesprek gehad. En we hebben een afspraak gemaakt voor 05-08.

En ze was dit keer zo lief, heb er weer helemaal een goed gevoel over.
Moeder van twee heerlijke knullen Dominiek (25-03-2006, 14 maanden bv gehad) en Valentijn (26-02-2010, nog volop bv)

Offline Nynke Dekker

  • Office iets?¿
  • Administrator
  • **
  • Berichten: 15.809
  • Geslacht: Vrouw
  • Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
Re: verloskundige
« Reactie #12 Gepost op: juli 21, 2009, 14:01:10 »
Dan had je haar gisteren waarschijnlijk toch op een verkeerd moment getroffen.... fijn dat het gesprek vandaag beter is verlopen!

:knuf: nynke
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet.

Offline dana-dune

  • Global Moderator
  • ****
  • Berichten: 2.718
  • Geslacht: Vrouw
  • TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
Re: verloskundige
« Reactie #13 Gepost op: juli 21, 2009, 14:23:00 »
Lekker dat het gesprek vandaag zo soepel liep, geeft je toch weer even een fijner gevoel he? spannend hoor 05-08 is het voordat je er erg in hebt!
 :knuf:

Offline Nicole

  • Moderator
  • ***
  • Berichten: 3.606
  • Geslacht: Vrouw
Re: verloskundige
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2009, 14:28:22 »
Fijn dat het contact beter was vandaag, net wat nynke zegt, waarschijnlijk op verkeerde tijd gebeld...

op naar 5 augustus !!!